ورود کاروان اباعبداللَّه الحسین (ع) به سرزمین کربلا، مخالفت امام خمینی (ره) با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی، استعفای دولت موقت و واگذاری امور اجرایی کشور به شورای انقلاب و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۱۵ آبان ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۲ محرم ۱۴۳۵ هجری و ۶ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

ورود کاروان اباعبداللَّه الحسین (ع) به سرزمین کربلا (61 ق)
در اوایل ماه محرم سال 61 قمری، لشکریان عبیداللَّه بن زیاد به فرماندهی حُرّ بن یزید ریاحی با آن حضرت مواجه شده و مانع پیش‌روی آن حضرت به سوی کوفه شدند. گرچه حرّ بن یزید، مأموریت داشت با امام حسین (ع) برخورد شدید نماید ولیکن رفتار وی با امام بر رِفق و مدارا بود. از این رو حرّ و لشکریانش در نماز جماعت امام حسین (ع) شرکت می‌کردند و به خطبه‌های دلنشین وی گوش جان می‌سپردند و این دو سپاه چند روز بدون هیچ‌گونه مشکلی در کنار هم بودند. امّا عبیداللَّه بن زیاد که در جنگ با اباعبداللَّه الحسین (ع) اصرار فراوان داشت، نامه‌ای به حرّ بن یزید نوشت و وی را مأمور سخت‌گیری بر امام حسین (ع) نمود. حرّ بن یزید نیز طبق فرمان، راه را بر امام حسین (ع) و یارانش مسدود نمود و آنان را به سوی منطقهٔ خشک و بی‌حاصلی به نام کربلا هدایت کرد و در آن‌جا آنان را در محاصرهٔ خویش قرار داد.

قافلهٔ امام حسین (ع) چون به سرزمین کربلا رسیدند، آن حضرت پرسید: این زمین چه نام دارد؟ عرض کردند: کربلا. آن حضرت تا نام کربلا را شنید، فرمود: اَللّهمَّ اِنّی اَعوُذُ بِکَ مِنَ الْکَرْبِ وَ الْبَلاءِ. و سپس فرمود: این، موضع کَرْب و بَلا و محلّ محنت و عِنا است. فرود آیید که این‌جا منزل و محل خیمه‌های ما است و این زمین، جای ریختن خون ما است و در این مکان قبرهای ما واقع خواهد شد. جدّم رسول خدا (ص) مرا به این امور خبر داد. به ناچار، آن حضرت و یاران و اصحابش در روز پنج‌شنبه دوم محرم‌الحرام سال 61 قمری در آن سرزمین فرود آمدند و حرّ بن یزید نیز با سپاهیانش در مقابل آن حضرت، خیمه زدند.

تشکیل دولت خون آشام "غلامرضا ازهاری" به دستور محمدرضا پهلوی (1357 ش)
پس از سقوط دولت عوام فریب جعفر شریف امامی که بر اثر اشتباهات پی در پی خود، از حل مشکلات عاجز مانده بود، محمدرضا پهلوی، ارتشبد غلامرضا ازهاری رییس ستاد مشترک ارتش را مامور تشکیل دولت نمود. انتخاب ازهاری به عنوان رییس دولت نظامی، مشکلات تازه‌ای ایجاد کرد و موجبات تظاهرات و اعتصابات جدیدی را فراهم نمود. در این میان و در اعتراض به این دولت، روزنامه‌های معروف کشور، کارکنان رادیو و تلویزیون، کارمندان بانک ملی و بانک مرکزی دست از کار کشیدند و التهابی دوباره کشور را فراگرفت. بازداشت دولتمردان از جمله اقدامات عوام فریبانه‌ای بود که ازهاری برای تسکین افکار عمومی و راضی کردن مردم انقلابی انجام داد که با شکست مواجه گردید و پس از مدتی، ازهاری جای خود را به شاپور بختیار داد.

آغاز اعتصاب دو ماهه مطبوعات در اعتراض به روی کار آمدن دولت نظامی ازهاری (1357 ش)
اوج‌گیری نهضت اسلامی و به وقوع پیوستن حوادث خونینی همچون 17 شهریور و 13 آبان 1357 باعث شد تا محمدرضا پهلوی به حربه دیگری متوسل گردد. شاه در یک نطق تلویزیونی، انتصاب ازهاری را اعلام کرد و دولت ازهاری در اولین اقدام خود، مراکز خبری و جراید را به اشغال نیروهای نظامی خویش درآورد. اولین واکنش نسبت به این مسأله، اعتصابی فراگیر و همگانی در مطبوعات بزرگ و سابقه‌دار ایران بود. مطبوعات اعلام کردند: "از لحظاتی که قلم اسیر سرنیزه شد، سوگند یاد کردیم و شرافت قلم را وثیقه قرار دادیم که در حکومت نظامیان به این دلیل که آزادی انسان‌ها پایمال است، دست از کار بکشیم و چنین کردیم." با پایان دوره حاکمیت دولت نظامی و آغاز به کار دولت بختیار، امام خمینی (ره) در پیامی خطاب به مطبوعات فرمودند: "از متصدیان مطبوعات محترم که زیر بار سانسور دیکتاتوری نرفتند تشکر می‌کنم" ایشان در ادامه ضمن اشاره به ادعای دولت جدید مبنی بر رفع سانسور فرمودند: "آقایان به کار ادامه دهند و از اعتصاب بیرون آیند تا تکلیف ملت با دولت غیرقانونی معلوم شود." بر این اساس، جراید پایتخت پس از اعتصابی دو ماهه، از روز 16 دی ماه 57 با محتوایی دگرگون شده در راستای اطلاع رسانی به ملت و پخش اخبار انقلاب منتشر گردیدند.


فرار خانواده های صهیونیستی از ایران در پی بحرانی تر شدن اوضاع ایران (1357 ش)
رژیم شاه در طول سالیان حکومتش، به اشاره اربابان آمریکایی خود، روابطی دوستانه با رژیم صهیونیستی داشت و به همین دلیل، افراد بسیاری از مأموران اطلاعاتی، مستشاران نظامی و بازرگانان رژیم اسرائیل در ایران به سر می‌بردند. سرانجام در پانزدهم آبان 1357 و با اوج‌گیری مبارزات اسلامی ملت ایران و نزدیکی زمان پیروزی انقلاب اسلامی، دویست تن از خانواده‌های اسرائیلی شاغل در ایران، با یک پرواز فوق‌العاده به تل‌آویو پایتخت رژیم صهیونیستی بازگشتند.

رحلت عالم مجاهد آیت اللَّه "شیخ مهدی نوغانی" (1371 ش)
آیت‌اللَّه حاج شیخ مهدی نوغانی در سال 1305 ش (1345 ق) در مشهد به دنیا آمد. وی پس از تحصیل دوره ابتدایی، به حوزه علمیه خراسان پیوست و از اساتیدی همچون ادیب نیشابوری اول و دوم، احمد مدرس، میرزا هاشم قزوینی، میرزا مهدی اصفهانی و آیت‌اللَّه محمدهادی میلانی کسب فیض نمود. ایشان به مدت چهارده سال در درس خارج آیت‌اللَّه سیدمحمد هادی میلانی مرجع بزرگ زمان شرکت جست و مورد تأیید آن فقیه کبیر قرار گرفت. آیت‌اللَّه نوغانی سپس به تدریس، اقامه جماعت، ارشاد و راهنمایی مردم، تبلیغ مبانی مذهب و سرپرستی مؤسسات خیریه پرداخت. وی با شروع حرکت مردم مسلمان و آغاز انقلاب اسلامی، در مشهد، پیشاپیش مردم با دستگاه استبداد به مبارزه برخاست و هماره نامش در ذیل اعلامیه‌های روحانیت مبارز مشهد دیده می‌شد. این عالم ربانی سرانجام در نیمه آبان 1371 برابر با 10 جمادی الاول 1413 ق در 66 سالگی به دیدار معبود شتافت و رخ در نقاب خاک کشید.

اعتراض و مخالفت امام خمینی (ره) با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی رژیم پهلوی (1341 ش)
در پی تصویب لوایح ضد اسلامی انجمن‌های ایالتی و ولایتی در نیمه مهرماه 1341، حضرت امام خمینی (ره) که از دیرباز در اندیشه فرصتی مناسب برای شکستن قدرت نامشروع شاه و ابهَّت پوشالی سلطه جهانخواران بودند، در چنین شرایطی، آن فرصت مطلوب را یافته و با فریادی رسا و درهم کوبنده، پرچم مبارزه با استبداد داخلی و سلطه خارجی را به دست گرفتند و نهضت ریشه‌دار و پر صلابت خویش را آغاز نمودند.

در ادامه این اعتراض، حضرت امام در تاریخ پانزدهم آبان 1341، تصویبنامه کذایی را خائنانه، غلط، نقشه شوم دشمنان اسلام و ملت ایران، جسارت به ساحت قرآن، گناه نابخشودنی و مستوجب توبه و استغفار دولت شمرده و در تلگراف دیگری به اسداللَّه علم، نخست وزیر وقت، به وی هشدار دادند. هنوز چند روزی از آغاز نهضت نگذشته بود که امام، مبارزه با رژیم حاکم و سلطه بیگانه را به مرحله نوین سیاسی - مذهبی وارد نمودند و برای اولین بار در تاریخ مرجعیت شیعه، پای همه ملت را به مبارزه کشانیدند. بر اثر پایداری مردم و رهبری علما در مخالفت با این لایحه که شرط اسلام برای انتخاب نمایندگان مجلس و سوگند به قرآن حذف شده بود، لغو این تصویبنامه در 10 آذر 1341 پس از عقب‌نشینی آشکار و شکست افتضاح‌آمیز رژیم اعلام گردید.

استعفای دولت موقت و واگذاری امور اجرایی کشور به شورای انقلاب (1358 ش)
پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران به دست دانشجویان پیرو خط امام و تأیید این حرکت دانشجویی توسط حضرت امام خمینی (ره)، دولت موقت در صدد آزاد ساختن گروگان‌ها و حل مشکل به وسیله مذاکرات سیاسی بود که با مخالفت دانشجویان مواجه شد. به دنبال اوج این مخالفت، دولت موقت به طور دسته‌جمعی استعفا کرد که با موافقت حضرت امام روبرو گردید. استعفای بازرگان در پی اعتراض و حملات شدید حوزه علمیه قم، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و گروه‌های اسلامی دیگر به مذاکره وی با مقام‌های آمریکایی در الجزایر صورت گرفت. پس از این استعفا، بلافاصله امام امت، امور اجرایی کشور را به شورای انقلاب واگذار کردند تا زمینه را جهت انجام انتخابات ریاست جمهوری فراهم کنند. طول عمر دولت موقت از نیمه بهمن 57 تا نیمه آبان 58 تنها نُه ماه به طول انجامید. ماموریت شورای انقلاب، تا شکل‌گیری دولت شهید رجایی در مرداد 1359 ادامه یافت.

رحلت فقیه جلیل آیت اللَّه "سیدمحمد علی مدرس یزدی" (1380 ش)
آیت‌اللَّه سید محمدعلی مدرس‌طباطبایی یزدی در سال 1318 ش (1358 ق) در نجف اشرف و در بیت علم و تقوا و فضیلت به دنیا آمد. وی در دامان پدر بزرگوارش مقدمات را فراگرفت و پس از اتمام سطوح، در محضر آیات عظام سیدمحمود شاهرودی، میرزا حسن بجنوردی، میرزا باقر زنجانی و سیدمحسن حکیم به مدارج والای علمی دست یافت. آیت‌اللَّه مدرسی همزمان، به تدریس سطوح عالیه و سپس خارج فقه پرداخت تا اینکه در سال 1361 ش از نجف به حوزه علمیه قم آمد و به تدریس خارج فقه و اصول مشغول گردید. این فقیه جلیل در دوران جنگ تحمیلی، بارها به جبهه‌های حق و یاری رزمندگان اسلام شتافت و در تقویت بیشتر روحیه آنان می‌کوشید. از آیت‌اللَّه مدرسی آثاری برجای مانده که حاشیه بر عروة الوثقی، المضاربةُ فی الاسلام، الشّرکةُ فی الاسلام و مناسک حج از آن جمله‌اند. سرانجام آن عالم بزرگوار بر اثر سکته مغزی در نیمه آبان 1380 ش برابر با بیستم شعبان 1422 ق در 62 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

سالروز تأسیس بیمه ایران (1314 ش)
پانزدهم آبان‌ماه، تاریخی به‌یادماندنی در صنعت بیمه کشور است. در سال ۱۳۱۴ش، در چنین روزی، شرکت سهامی بیمه ایران به‌عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی و دولتی تأسیس شد و به‌عنوان بنیان‌گذار صنعت بیمه در کشور آغاز به‌کار کرد. آغاز فعالیت بیمه ایران (۱۴ آبان ۱۳۱۴ش) را به تعبیری می‌توان ملی شدن صنعت بیمه تلقی کرد. شرکت بیمه ایران موفق شد در همان سال نخست فعالیتش، ۶۲ درصد بازار بیمه کشور را در اختیار بگیرد و سهم مؤسسات خارجی را از ۱۰۰ درصد به ۳۸ درصد کاهش دهد. پس از افتتاح رسمی، فعالیت‌های کاری و عمومی شرکت از تاریخ پانزدهم آبان‌ماه سال ۱۳۱۴ هجری شمسی آغاز شد و این روز، تحت عنوان سالروز تأسیس بیمه ایران و سپس به‌عنوان روز بیمه در تاریخ فعالیت‌های اقتصادی و بیمه‌ای کشور به ثبت رسید. رشته دیگری که در همان سال ۱۳۱۴ش فعالیت بیمه‌ای آن آغاز شد، بیمه باربری بود و اولین بیمه‌نامه در این رشته در ۴ آذر ۱۳۱۴ش صادر شد.

حمله موشکی ارتش امریکا به تأسیسات ساحلی ویتنام شمالی (1966 م)
مداخله نظامی ایالات متحده و سایر قدرت‌های سرمایه‌داری در جنگ‌های داخلی ویتنام سبب شد که از سال 1961 م به بعد، دیپلماسی امریکا سدی به منظور جلوگیری از گسترش کمونیسم در آسیای جنوب شرقی ایجاد کند، اما در آغاز سال 1964 م، به نظر می‌رسید که این سد در حال تخریب است. این مقدماتْ حمله نظامی امریکا به ویتنام شمالی را که از حمایت کمونیست‌ها بهره‌مند بود، در برداشت. درگیری‌های مبارزان ویتنامی با متجاوزان امریکایی باعث شد تا امریکا به بمباران شدید ویتنام شمالی بپردازد. در یکی از این بمباران‌ها که از ششم نوامبر 1966 م آغاز شد، به طور متوسط روزانه بیش از یک‌صد و شصت بار حمله موشکی و بمباران مناطق ویتنام شمالی صورت گرفت. در این بمباران‌ها هزاران نفر از مردم غیرنظامی ویتنام شمالی کشته و تعداد زیادتری زخمی و بی‌خانمان شدند. با این حال طی جنگ امریکا با ویتنام، تعداد زیادی نیز از امریکاییان کشته شدند که این امر موج مخالفت‌های وسیعی را در داخل امریکا و نقاط مختلف جهان برانگیخت.

پایان پیروزمندانه نبرد "سیمون بولیوار" برای آزادی ونزوئلا (1813 م)
سیمون بولیوار، قهرمان استقلال کشورهای امریکای لاتین از همان دوران جوانی تصمیم گرفت جهت آزادی منطقه امریکای جنوبی از استعمار اسپانیا به مبارزه بپردازد. وی ابتدا به کمک استقلال‌طلبان ونزوئلا شتافت که در نتیجهْ موفق شدند در 5 ژوئیه 1811 م استقلال این کشور را اعلام نمایند. اما کمتر از دو سال بعد بارِ دیگر، سلطنت‌طلبان، با کمک اسپانیا به حکومت ونزوئلا رسیدند.

سیمون بولیوار، این‌بار در ششم نوامبر 1813 م در جنگ با نیروهای استعمارگر اسپانیا، توانست با کمک 6500 نفر از یاران خود بر 13 هزار اسپانیایی پیروز شده و سرزمین ونزوئلا را به طور کلی از دست آنان آزاد سازد. بولیوار سپس در مبارزات آزادی‌خواهانه در چند کشور دیگر امریکای جنوبی نیز شرکت کرد و جان‌فشانی‌های فروانی از خود نشان داد. مردم امریکای جنوبی، پس از حدود دو قرن، همچنان به مبارزات رهایی بخش سیمون بولیوار افتخار می‌کنند و او را سرمشق آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی و مقاومت در برابر سلطه بیگانگان می‌دانند.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1700: بندر بوستون (ایالت ماساچوست آمریکا) به عنوان بزرگترین مرکز فروش برده معروف شد.
1844: اسپانیا به دومینیکن مستعمره بسیار قدیمی خود درقاره آمریکا استقلال داد.
1862: یک دادگاه آمریکا در ایالت مینه سوتا سیصد بومی (سرخپوست) از طایفه «سانتی Santee» منشعب از قبیله «سو» را به اعدام محکوم کرد. جرم این گروه این بود که در برابر مهاجران تازه وارد اروپایی، از اراضی و املاک خود دفاع مسلحانه کرده بودند.
1898: دولت عثمانی مجبور به تخلیه جزیره استراتژیک «کرت» در مدیترانه شد.
1918: لهستان پس از جدا شدن از روسیه، جمهوری شد.
1921: ششم نوامبر زادروز جیمز جونز داستان نگار و نویسنده داستان «از اینجا تا ابدیت» است که در سال 1921 به دنیا آمد.
1954: در حالی که محاکمه افسران کمونیست دستگیر شده ایران ادامه داشت فرمانداری نظامی تهران مدعی کشف یک انبار اسلحه متعلق به حزب کمونیست توده شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار