ميدل ايست آنلاين در گزارشي به قلم "کوروش ضيابري" با عنوان "پرونده هسته اي ايران در آينده چگونه خواهد شد؟" مي نويسد:تحريم هاي ايران به قدري غيرانساني است که حتي شمار زيادي از مقامات آمريکايي، کارشناسان و گروه هاي مدافع حقوق بشر از دولت امريکا و متحدان اروپايي آن خواسته اند، تحريم ها را متوقف کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين پايگاه اينترنتي نوشت: از سر گيري مذاکرات هسته اي بين ايران و شش قدرت جهاني ، اميدها قوت گرفته است که بيش از يک دهه درگيري و مناقشه بين دو طرف سرانجام پايان خواهد يافت.

ناظران بين المللي آخرين دور مذاکرات هسته اي ايران و گروه پنج به علاوه يک ( انگليس ، چين ، فرانسه ، آلمان ، روسيه و امريکا ) را که 15 و 16 اکتبر در ژنو برگزار شد ، سازنده و گامي در جهت يافتن راه حلي قطعي و روشن براي بن بست هسته اي ايران خواندند.

مذاکره کنندگان ايران خواستند محتواي اين مذاکرات تا زمان دستيابي به توافق همچنان محرمانه بماند. از آنجا که اين اقدام مانع از انتشار دروغ رسانه هاي جمعي درباره جزييات اين توافق و همچنين مانع از تلاش عناصر نو محافظه کار و افراطي در دولت هاي غربي براي به بن بست رساندن اين مذاکرات مي شود، درخواست معقولي به نظر مي رسد. 


*** پيشنهاد سه مرحله اي ايران "سازنده" بود  
در جريان اين مذاکرات ، ايران پيشنهاد سه مرحله اي را به زبان انگليسي و با عنوان " پايان بحران غيرضروري ، آغاز افق هاي جديد" ارائه کرد که در واقع نقشه راه آينده اين مذاکرات را ترسيم کرده است.  بر اساس اين پيشنهاد ، ايران نگراني هاي گروه پنج به علاوه يک را با اتخاذ اقداماتي اعتماد آفرين و افزايش شفافيت در فعاليت هاي هسته اي خود در ازاي پيشنهاد مشوق هاي قدرت هاي غربي به ايران با لغو گام به گام تحريم هاي يکجانبه و چند جانبه ، رفع مي کند.

محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران در پايان مذاکرات ژنو به خبرنگاران گفت: ايران به دنبال ايجاد جار و جنجال رسانه اي درباره پيشنهادات خود نيست بلکه خواستار رويکرد عملي به اين مذاکرات است.

اين رويکرد ايران مورد استقبال گروه پنج به علاوه يک قرار گرفت. "مايکل مان" سخنگوي کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در اظهاراتي گفت رويکرد ايران در اين مذاکرات "بسيار سودمند " بوده است.


*** حتي آمريکا هم نتوانست رضايتش را پنهان کند
حتي امريکا که معمولا در گذشته درباره مذاکرات هسته اي با ايران ابراز نااميدي مي کرد نيز نتوانست رضايت ضمني خود را از پيشنهاد ايرانيان پنهان کند. "جي کارني" سخنگوي کاخ سفيد در اين خصوص به خبرنگاران گفت :"پيشنهاد جديد ايرانيان ، داراي جديت و محتوايي است که ما قبلا شاهد آن نبوده ايم."

يکي از مقامات بلند پايه وزارت امور خارجه امريکا نيز از اين مذاکرات استقبال کرد و گفت :" ما براي نخستين بار مذاکرات بسيار دقيق فني داشتيم." کاترين اشتون نيز " خوشبيني محتاطانه " خود را از اين مذاکرات اعلام کرد.

از آن جا که جزييات پيشنهاد ايرانيان فاش نشده است و به ويژه پس از آن که ايران ادعاهاي پايگاه اطلاعاتي ارتش اسرائيل ، دبکا فايل ، را مبني بر اطلاع از محتواي پيشنهادات ايران را رد کرد ، اظهار نظر يا ارائه شايعات بي اساس درباره آن چه که ايران به غرب پيشنهاد کرده است ، معقول به نظر نمي رسد اما آن چه که روشن است اين است که ايران در حال دستيابي به توافقي معقول است که حقوق هسته اي خود را تحت پيمان منع گسترش تسليحات جمعي " ان پي تي " قرباني نخواهد کرد اما تنش ها را با غرب کاهش مي دهد و اين چيزي است که کاملا منطقي و عادلانه به نظر مي رسد.


*** ملت ايران لغو کامل تحريم هاي اقتصادي را خواستارند
از سوي ديگر ، آن چه که ملت ايران از  دستور کار گروه پنج به علاوه يک انتظار دارند ، لغو کامل تحريم هاي اقتصادي است.

اين تحريم ها که پس از انقلاب اسلامي عليه اين کشور ، به ويژه به دنبال تشديد تنش ها بر سر برنامه هسته اي اين کشور طي دهه گذشته اعمال شد ، چنان گسترده و متفاوت است که ارائه همه آنها در يک مقاله واقعا غيرممکن است اما شايد اشاره به برخي از آنها خالي از لطف نباشد. 
اين تحريم ها به قدري غيرانساني اند حتي شمار زيادي از مقامات امريکايي ، کارشناسان و گروه هاي مدافع حقوق بشر ، خواستار توقف آنها از سوي امريکا و متحدان اروپايي آن شده اند.


*** تبعات دارويي
بر اساس گزارش هشتم فوريه سال 2013 وزارت بازرگاني امريکا ، صادرات فراورده هاي داروسازي به ايران به نصف کاهش يافته است. اين در حالي است که امريکا ادعا کرده است صادرات دارو به ايران را متوقف نکرده و مجوز هايي براي فروش اقلام پزشکي و غذايي به ايران صادر کرده است ؛ هر چند گزارش هاي متعددي از آمار مرگ و مير در نتيجه کمبود داروهاي توليد خارج در ايران ، اعلام شده است.

پايگاه اينترنتي ال مانيتور 29 ژوئيه سال 2013 گزارشي را منتشر کرد و در آن به تشريح وضعيت بيماران ايراني پرداخت که با مشکلات جدي يافتن دارو براي بيماريهايشان دست به گريبانند.

کمبود دارو و فراورده هاي دارويي در ايران در نتيجه تحريم ها ، حقيقتي است که از سوي منابع مختلف مورد تاييد قرار گرفته است. 

جوي گوردون در مقاله اي در پايگاه اينترنتي فارن پالسي  در تاريخ 18 اکتبر سال 2013 نوشت تحريم ها ، سلامت بيماران ايراني را با مشکل مواجه کرده است و منجر به بروز نوعي بحران انساني شده است که گروه بين المللي بحران نيز در گزارش 70 صفحه اي فوريه سال 2013 خود درباره عواقب و آثار تحريم هاي ضد ايراني ،  آن را تاييد کرده است. 

بي بي سي فارسي نيز به نقل از گزارش هاي شرکت هاي داروسازي بزرگ ايران در تاريخ 11 نوامبر 2012 ، از افزايش 350 درصدي قيمت داروهاي وارداتي خبر داد و اکثر کارشناسان و تحليلگران اين افزايش قابل توجه قيمت داروها را ناشي از اعمال تحريم ها عليه ايران دانستند.

با اين حال ، هزينه هاي انساني تحريم ها به مشکلاتي که آنها در خصوص کمبود دارو براي مردم ايجاد کردند ، محدود نمي شود. 

کاهش ارزش ريال ايران در نتيجه تحريم ها نيز مشکلات جدي را براي هزاران دانشجوي ايراني که در دانشگاه هاي خارجي تحصيل مي کنند ، به بار آورده است.


*** تبعات غيردارويي
کاهش ارزش ريال ايران همچنين از زمان افزايش تقريبا سه برابري بليط هواپيماها طي سه سال گذشته ، امکان سفرهاي خارجي را براي شهروندان ايراني تقريبا غيرممکن کرده است و بسياري از شرکت هاي هواپيمايي اروپايي پروازهاي خود را به ايران و از اين کشور متوقف کرده اند.

در هر صورت ، يکي از خواسته هاي اصليشهروندان عادي ايران، لغو کامل همه تحريم هاي يکجانبه ، چند جانبه و خصوصي است. 


*** ادامه تحريم ها به نفع 1+5 نيست
ايران و گروه پنج به علاوه يک هفتم و هشتم نوامبر نيز بار ديگر گردهم مي آيند و قرار است نشست هاي فني کارشناسان هسته اي و تحريم هاي دو طرف ، پيش از اين ديدار و با هدف اتفاق نظر بر سر چارچوب نظام مندي براي عملي کردن توافق هاي حاصله در نشست نخست ژنو ، برگزار شود. اين به نفع شش قدرت جهاني نيست که به تلاش براي اعمال تحريم هاي جديد همانند برخي جمهوري خواهان در کنگره امريکا ادامه دهند يا اجازه دهند تحريم هاي قبلي به قوت خود باقي بمانند. اين امر منجر به ادامه مثبت مسير مذاکرات نخواهد شد ، به سهولت به رنج و مشکلات اقتصادي مردم ايران خواهد افزود و مناقشات را نيز پيچيده تر خواهد کرد.

منطقي ترين تصميم که امريکا و متحدان اروپايي آن مي توانند اتخاذ کنند ، لغو تحريم ها به دو دليل است : نخست براي محترم شمردن خواسته هاي مردم ايران که احساس مي کنند قابل توجيه نيست که تحت فشار تحريم هاي ناعادلانه و بي رحمانه اي قرار داشته باشند که حقوق اساسي آنها را بر اساس کنوانسيون چهارم ژنو نقض مي کند و دوم آن که لغو تحريم ها ، گام بزرگي در مسير دستيابي به توافق با ايران براي بسته شدن هميشگي پرونده هسته اي اين کشور خواهد بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار