قم/ آیت‌الله نوری‌همدانی:

علت اوضاع نابسامان کشورهای منطقه فقدان رهبری است

یکی از مراجع تقلید در قم گفت: علت اوضاع نابسامان کشورهایی مانند عربستان، تونس، مصر، یمن، لیبی و ... فقدان رهبری است به طوری که اگر رهبری مانند امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای داشتند اوضاع آن‌ها چنین نبود.

به گزارش خبرنگاران باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی ظهر امروز در دیدار مسئولان برگزاری کنگره شهدا و برخی مسئولان مدرسه عالی شهید مطهری گفت: شناخت زمان یکی از موضوعاتی است که اهل‌بیت (ع) به آن تاکید داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد:‌ هر کسی در هر زمانی زندگی کند باید عصر و زمان خود را بشناسد و در این راستا گام بردارد، بنابراین این امر از وظایف عاقلان است.

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان این‌که حوادث و رخدادها در هر زمانی روی می‌دهد، گفت: شناسایی، ارزیابی و ریشه‌یابی این حوادث در اولویت قرار دارد، بنابراین لازم است علت به‌وجود آمدن حوادث بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب یکی از حوادث و رخدادهایی است که در زمان ما به وقوع پیوست که مسئله کوچکی نیست بلکه مسئله‌ای بزرگ، ریشه‌دار و عمیق است.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) از همان ابتدا که اسلام را به‌وجود آورد مسئله حکومت را تبیین کرد چراکه حکومت نقش مهمی در سرنوشت مردم دارد و ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به حکومت باز می‌گردد.

وی با بیان این‌که پیامبر اکرم (ص)، امام علی (ع) را به عنوان جانشین و وصی خود انتخاب کرد، گفت: انحرافی که از غدیر به وجود آمد سبب مصیبت‌ها و مشکلات فراوانی برای مسلمانان شد.

آیت‌الله نوری‌همدانی خاطرنشان کرد:‌ انحراف از واقعه غدیر سبب شد خلافت و امامت تغییر شکل دهد و حکومت بر عهده سلاطینی مانند سلجوقیان،‌ غزنویان و ... قرار گیرد و این مسئله غم‌انگیز بود.

وی عنوان کرد: بر اساس دستورات اسلام باید فردی در راس حکومت قرار گیرد که پیامبر، امام یا نائب امام باشد و یکی از ثمرات انقلاب این بود که نائب امام مانند امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای در راس حکومت قرار گیرد.

این مرجع تقلید ادامه داد: جهاد و شهادت نیز که ریشه حکومت اسلامی به آن برمی‌گردد از جمله کارهایی است که پیامبر اکرم(ص) در غدیر آن را پایه‌گذاری کرد.

وی یادآور شد: قرن‌ها مردم گرفتار استبداد سلاطین بودند و در نتیجه مردم دچار فقر فرهنگی و اقتصادی می‌شدند که کاخ‌نشینانی با تجمل و عیاشی بر مردم حکومت می‌کردند.

آیت‌الله نوری‌همدانی تاکید کرد: سه کتاب صحیفه سجادیه، دفتر تبیان و وصیت‌نامه امام باید مطالعه شود چراکه حاصل تجارب بنیانگذار جمهوری اسلامی در این کتاب‌ها ذکر شده است.

وی با اشاره به وضعیت کشور گفت:‌ مدتی کشور زیر سیطره روسیه بود که امام خمینی (ره) به عنوان فریادگری با صلابت،‌ قهرمان میدان‌های جنگ و مجاهدی قدرتمند پای در میدان جهاد گذاشت تا کشور را از زیر سیطره مستکبران خارج کند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: علت اوضاع نابسامان کشورهایی مانند عربستان، تونس، مصر، یمن، لیبی و ... فقدان رهبری است به طوری‌ که اگر رهبری مانند امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای داشتند اوضاع آن‌ها چنین نبود.

وی عنوان کرد:‌ دشمن با مشاهده این‌که نماز جمعه و شعار الله اکبر منشا انقلاب‌های مختلف است، این ترس در وجودش به‌وجود آمد که مبادا انقلاب‌های مصر، یمن، لیبی و ... مانند انقلاب ایران باشد، بنابراین تجهیزات خود را به کار گرفت و بسیج کرد تا از این حرکت آن‌ها جلوگیری کند.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به پایه‌های انقلاب گفت:‌ اسلام یکی از اصلی‌ترین پایه‌های انقلاب است و امام خمینی (ره) در این زمینه اسلام ناب را به صحنه انقلاب آورد و مردم را برای حضور در صحنه بیدار کرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران مردمی متعهد و دلسوز هستند و در دوران جنگ هشت ساله جان و خون دادند تا این انقلاب حفظ شود و اکنون در کشور میلیون‌ها انسان آرزوی شهادت دارند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت فرهنگ جهاد و شهادت عنوان کرد: باید در رسانه‌های جمعی، رادیو تلویزیون و مطبوعات، جهاد و شهادت برای مردم مجسم شود.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی دارای دستاوردهای مختلفی است که باید با خون خود در زمینه نگهداری آن تلاش کنیم چراکه عزت کشور در گرو جهاد و شهادت است و گرامی‌ترین مرگ نزد خدا نیز شهادت است./س

برچسب ها: قم ، اوضاع ، نابسمان ، کشور ، منطقه ، فقدان ، رهبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.