به گزارش
باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، این موقوفه آستان قدس رضوی، میزبان «استفان زاگمایستر» یکی از طراحان نامدار گرافیک در جهان به همراه «طارق عتریسی» از طراحان سرشناس گرافیک در لبنان بود. این دو طراح گرافیک به دعوت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، با همراهی «علی رشیدی» رییس هیات مدیره انجمن، «پریسا تشکری» و «فرزاد ادیبی» اعضای هیات مدیره انجمن، «ساعد مشکی» بازرس انجمن آمده بودند تا شنیدههاشان از هنر ایران زمین را به چشم ببینند. این هنرمندان، نیمروزی از یک روز پاییزی، با سفری خاطرهانگیز از دنیای گرافیک به عنوان یک هنر مدرن و امروزین، به واسطه نسخههای نفیس خطی، خیال خود را به گذشتهای پیوند دادند که هرچند رنگ و بوی سنت را به بینندگان عرضه میکنند، اما هنرمندان امروزی را نیز برآن وامیدارند که تصریح کنند بیپشتوانه چنین هنرهای سنتی و تاریخی، نمیتوان هنری اصیل و امروزی به ذهن جستوجوگر انسان امروزی عرضه کرد.
«بازرگانی فرهیخته» نخستین جمله «سیدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در توصیف «حاج حسین آقا ملک» واقف این بنیاد موقوفه بود. وی در تشریح فعالیتهای این بزرگمرد گفت: «حاج حسین آقا ملک فرزند حاج کاظم ملکالتجار، از بزرگترین بازرگانان عهد قاجار، با 101 سال عمر، همه همتاش را صرف پارههای فرهنگ ایران کرد. وی در جوانی سودای گردآوری نفایس فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی را داشت و به تعبیر خویش، اگر ماموریت پدرش برای رسیدگی به زمینهای خراسان اجازه میداد، موزهای بنیان گذارد با موزه بریتانیا برابری کند».
او پس از تشریح سالها تلاش حاج حسین آقا ملک در گردآوری و مجموعهسازی انواع نسخههای نفیس خطی و دیگر آثار تاریخی همچون سکه، تابلوهای نقاشی و تمبر متعلق به دورههای گوناگون تاریخ ایران یادآور شد: «کتابخانه ملی ملک از نظر کمیت، یکی از شش کتابخانه بزرگ ایران در زمینه نسخههای خطی است».
«استفان زاگمایستر» طراح گرافیک سرشناس بینالمللی و «طارق عتریسی» طراح گرافیک لبنانی، به همراه اعضای هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، در جریان این بازدید، مشتاقانه در پی تماشای گزیدههای نفایس نسخههای خطی این موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی بودند.
دو طراح گرافیک با طرح پرسشهای تخصصی درباره شیوه کار خطاطان و تذهیبگران ایرانی، به تماشای نسخههای نفیس خطی و مرقعات خوش نویسی در تالارهای موزهای نشستند.
«خدای من، این هنرها چه شگفتانگیزند!» جملهای بود که هنگام بازدید از تالار کتابت (خوشنویسی) و نگارگری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، بارها از زبان این طراح برجسته و سرشناس اتریشی شنیده میشد. مهمانان با فاصلهای کم، از ویترینهای آثار خطاطی استادان برجسته خوشنویسی ایرانزمین، با نگاهی کنجکاو، چرخش ماهرانه قلم خوشنویسان و کاتبان را بر کاغذ دنبال میکردند. تالار کتابت و نگارگری، در کنار تالار قلمدانها و دیگر آثار لاکی با قلمدانهای رنگارنگ، نقش اسبسواران مینیاتوری و ابزارهای مختلف زیر نور ملایم محافظهای شیشهای، شگفتی این طراحان گرافیک را در پی داشت که چگونه ایرانیان هنرمند در دورههای گوناگون تاریخی به ظرافت، چنین آثار شگرفی پدید آوردهاند.
ملاقات با مرحوم حاج حسین آقا ملک
در پایان این گردش در میانه آثار دره نادره حاج حسین آقا ملک، میهمانان هنرمند عرصه طراحی گرافیک ایران و جهان، به نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک پای گذاردند؛ جایی که به شیوهای نوستالژیک، از اتاق شخصی این واقف بزرگ در خانه پدریاش در بازار بینالحرمین تهران الگو گرفته است. تندیس مرحوم حاج حسین آقا ملک، تسبیح به دست با عبای قهوهایرنگ روی صندلی شخصیاش، چنان جای گرفته که گویی خود نیز به تماشای هر روزه گنجینهاش نشسته است. سمت راست او، سجاده نماز و رحل قرآن قرار رفته و گوشهای از تالار، عقدنامه امیرکبیر، اثری یگانه بازمانده از ازدواج صدراعظم بزرگ ایران با خواهر ناصرالدین شاه قاجار خودنمایی میکند. مطالعه دست خط، زندگینامه خودنوشت و بریده روزنامههای تاریخی با مطالبی درباره این واقف بزرگ و مرد هنردوست ایرانزمین، هنرمندان میهمان را دقایقی به خود مشغول داشت.
انتهاي پيام/ص