دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: برخی می‌گویند با تغییر دیپلماسی اصل تهدید خنثی می‌شود از نظر من این ساده اندیشی و خوش‌بینی است و دشمنان ما بسیار پیچیده عمل می‌کنند یا به اصطلاح در باغ سبز نشان می‌دهند؛ آمریکایی‌ها باید اعتمادسازی کنند و در عمل به ما حسن نیت خود را نشان دهند، زیرا ما تمامی کارهایمان زیر نظر ماهواره‌ها و هواپیماهای جاسوسی آن‌هاست.

به گزارش خبرنگار دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران سرلشکر "سید یحیی صفوی" در دومین همایش پدافند غیرعامل که در محل همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: هدف اصلی و غیرقابل تغییر هر حکومتی حفظ بقا ملی، منافع و امنیت ملی، ارزشها و آرمان‌ها و استقلال و تمامیت سرزمین است.  
 
وی ادامه داد: اهدافی که با تمام تهدیدات روبه روست، حاکم و رهبران سیاسی مختلف کسانی هستند که با اتخاذ تصمیمات راهبرد ملی کشورها در دراز مدت حکومت و حفظ آرمان‌ها و منافع را از انواع تهدیدات مصون می‌دارند.  
 
سرلشکر صفوی تصریح کرد: در جنگ‌هایی که پیرامون کشور ما از سال 2001 آغاز شد مانند اشغال افغانستان و عراق تدابیری اندیشیده شد تا به سرزمین ما سرایت نکند.  
 
وی تاکید کرد: پدافند غیرعامل از نظر بنده مجموعه‌ای از اقدامات قانونمند، هدفمند، ساختاری، همه جانبه، گسترده و خصوصا بهینه اقتصادی برای مدیریت و کنترل و کاهش انواع تهدیدات برای جامعه و کشور در طول زمان است.  
 
مشاور عالی فرماندهی کل قوا اظهار داشت: پدافند غیرعامل با تهدید شروع می‌شود بایستی شناخت تهدیدات جدید را در منطقه غرب آسیا از نظر ماهیت مقیاس شدت و سمت تهدیدات بشناسیم اکثر صاحب نظران معتقدند طی دو دهه آینده احتمال به وجود آمدن ناامنی وجود دارد که مسئله حائز اهمیت در این تهدیدات دو عامل درونی و بیرونی است.
 
وی ادامه داد: غرب آسیا محل رقابت و کنش قدرت‌های جهانی است زیرا فقط آمریکا نیست که می‌خواهد بر این منطقه تسلط داشته باشد بلکه کشورهای دیگر نیز قصد دارند با تسلط بر منطقه در بیش از 75 درصد انرژی موجود در جهان تسلط و هم چنین چین و اروپا را کنترل کنند روسیه نیز یکی از این قدرت‌هاست که نمی‌خواهد از منطقه خارج شود.  
 
سرلشکر صفوی بیان کرد: وجود رژیم نامشروع و جنگ طلب باعث ناامنی در منطقه است بسیاری از تنش‌های کشورهای مختلف با یکدیگر متاثر از سیاست‌های این رژیم بوده و بایستی ماهیت این تهدیدات را که بیشتر ماهیت فرهنگی و اجتماعی دارد را شناسایی کنیم.  
 
وی با اشاره به موضوع تهدید و پدافند غیرعامل اظهار داشت: هدف پدافند غیرعامل باید افزایش قدرت ملی باشد که در همین راستا مصونیت سازی کالبدی کشور و توان و مقابله به مثل باید در نظر گرفته شود.  
 
دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا تاکید کرد: برخی می‌گویند با تغییر دیپلماسی اصل تهدید خنثی می‌شود از نظر من این ساده اندیشی و خوش بینی است و دشمنان ما بسیار پیچیده عمل می‌کنند یا به اصطلاح در باغ سبز نشان می‌دهند آمریکایی‌ها در شصت سال گذشته 70 جنگ یا مداخله نظامی را در کشورهای دیگر ترتیب دادند به همین جهت آن‌ها باید اعتمادسازی کنند و در عمل به ما نشان دهند ما که تمامی کارهایمان زیر نظر ماهواره‌ها و هواپیماهای جاسوسی آن‌هاست.  
 
وی در ادامه در بیان مولفه‌های درونی سازی قدرت ملی از نظر برخی دانشمندان بیان کرد: عوامل سیاسی در این زمینه شامل شکل حکومت، ثبات جهانی، مشارکت سیاسی و حمایت مردم است در حوزه سرزمین باید وسعت، شکل کشور، طول مرزهای دریایی و فضای عمرانی را مد نظر گرفت همچنین از نظر اقتصادی میزان بدهی خارجی، سرمایه گذاری، صادرات و منابع موجود را مد نظر قرار داد و از جنبه علمی نیز درجه علمی کشور در مقایسه با سایر کشورها از صادرات علم گرفته تا مسائل دیگر باید به آن توجه شود.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بتوان فلسفه و مبانی نظری و قانونمندی در قالب یک طرح کلان در سطح شورای امنیت ملی و راهکارهای تصمیم سازی برای قوای سه گانه در حوزه‌های سیاسی‌،دفاعی و اقتصادی در روندی حداقل ده ساله تبیین کنیم می‌توانیم بگوییم کشور ما آسیب‌ناپذیر است و امنیت خود را حفظ می‌کنیم و جایگاه خود را به دست خواهیم آورد.  

انتهاي پيام/
برچسب ها: همایش ، پدافند ، فلسفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار