رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: مسیحیان نجران با مشاهده امام حسین (ع)، امام حسن (ع)، حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع) و از ترس پیامبر اکرم (ص) وارد مباهله نشدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام صادق یوسفی‌مقدم با اشاره به معنا و مفهوم مباهله اظهار داشت: مباهله به معنای لعن یکدیگر است و در دوران گذشته زمانی که قومی با قومی دیگر اختلاف نظر پیدا می‌کردند و با مشورت علمی به جایی نمی‌رسیدند، مباهله می‌کردند.

وی با بیان این‌که مباهله در بین اعراب،‌ نصارا و مسیحیان جریان داشت، گفت: جریان مباهله یکی از جریان‌های معروف در تاریخ اسلام است که در قرآن در سوره آل‌عمران از آیه 59 تا 61 از آن یاد شده است.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) با استناد به آیات قرآن کریم، خلقت حضرت عیسی (ع) را مانند خلقت حضرت آدم (ع) عنوان می‌کند ولی پس از آن‌که بر عقاید باطل خود لجاجت کردند آن‌ها را به مباهله دعوت کرد.

وی عنوان کرد: خداوند در آیات قرآن در زمینه مباهله می‌‌فرماید «کسی که با تو لجاجت می‌کند با آن‌ها مباهله کن و همسر و فرزندانت را با خود برای مباهله ببر».

یوسفی‌مقدم ادامه داد: خداوند می‌فرماید در مباهله بگویید لعنت خدا بر کسانی که دروغ می‌گویند، عقاید غیر واقعی دارند و آنچه به خدا نسبت می‌دهند، نادرست است.

وی خاطرنشان کرد: مسیحیان نجران با مشاهده امام حسین (ع)، امام حسن (ع)، حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع) از ترس با پیامبر اکرم (ص) وارد مباهله نشدند و از مباهله با پیامبر اکرم (ص) امتناع کردند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به نکات موجود در مباهله گفت: در مباهله انسان باید عقیده و باور به چیزی داشته باشد که می‌خواهد مباهله کند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی باید برای مباهله آورده شوند که از نزدیکان فرد باشند، تا این امر نشانه صدق عقاید و باور قطعی او در چیزی که مباهله می‌کند، باشد.

یوسفی‌مقدم یادآور شد: مباهله زمانی تحقق پیدا می‌کند که انسان برای طرف مقابل به دلیل ظلم و پایمال کردن حق، از خداوند لعن طلب کند./س

برچسب ها: قم ، ترس ، مانع ، مباهله ، مسیحی ، پیامبر ، اکرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.