خبرنگار وال استریت ژورنال درباره رسوایی جاسوسی اخیر آمریکا گفت سرویس های اطلاعاتی فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با آژانس امنیت ملی آمریکا همکاری اطلاعاتی داشته اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان؛  رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا گزارش ها درباره جمع آوری سوابق تلفنی میلیون ها شهروند اروپایی را انکار کرد و گفت روزنامه ها در مورد این اسناد محرمانه، برداشت نادرستی داشته اند.
در ادامه اظهارات کیث الکساندر مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا پخش شد:« آنچه خبرنگاران روزنامه های لوموند فرانسه و ال موندو اسپانیا و لا اکسپرسو درباره اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا به جمع آوری سوابق دهها میلیون تماس تلفنی منتشر کردند کاملا اشتباه است. مدرکی که این خبرنگاران به آن استناد می کنند نتایجی است که یک وب سایت منتشر کرده است. ابزاری که این وب سایت بکار گرفت برای مدیریت اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد اما کسانی که به این گزارش ها استناد می کردند درک درستی نداشتند که به چه اطلاعاتی نگاه می کنند!

سی ان ان پس از پخش صحبت های رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا با آدام انتس روزنامه نگار امور امنیتی در روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا مستقر در واشنگتن دی سی گفتگو کرد.

مجری گفت:رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا می گوید آنچه که انجام شد تلاشی مبتنی بر همکاری بین آژانس امنیت ملی آمریکا و آژانس های اطلاعاتی اروپا بود. آیا اینگونه است؟

آدام انتس گفت:درست است. اساسا آژانس امنیت ملی آمریکا سابقه ی طولانی در تبادل اطلاعات با دولت هایی دارد که عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی/ ناتو/ هستند. برداشت ما از گفتگو با مقامات این است که این اطلاعات را سرویس های اطلاعاتی فرانسه، اسپانیا و ایتالیا جمع آوری کردند درحالیکه این اطلاعات خارج از مرزهای این کشورها بود. کار آژانس های اطلاعاتی این کشورها همانند همان کاری است که آژانس امنیت ملی آمریکا در خارج انجام می دهد. این اطلاعات پس از جمع آوری در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار گرفتند و میزان همبستگی آن با اطلاعاتی که در آمریکا جمع آوری شده است سنجیده می شود.

مجری گفت:  آنچه که شما می گوئید جدا از ماجرای رسوایی است که شامل شنود تلفن همراه سران کشورهای دنیا از جمله آنگلا مرکل می شود. این طور نیست؟

این روزنامه نگار گفت:  بله همین طوراست. این برنامه متفاوت است.

مجری گفت:  رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا گفت که خبرنگاران از برخی از اسناد محرمانه سوء برداشت داشتند. اسناد افشایی توسط ادوارد اسنودن نشان نمی دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا این اطلاعات را جمع آوری کرده باشد.

این خبرنگار در پاسخ گفت:  روزنامه ی لوموند اسناد را منتشر کرد اما روزنامه ی اسپانیایی این کار را نکرد روزنامه ایتالیایی هم این کار را نکرد. براساس اعلام مقاماتی که ما با آنان صحبت کردیم این اسناد اسنادی نیست که آژانس امنیت ملی آمریکا آنها را جمع بندی نهایی کرده باشد ، این برنامه ، اطلاعات را از پایگاههای داده های آژانس امنیت ملی آمریکا جمع آوری می کند تا به این نتایج دست یابد. بدون دسترسی به جزئیات بسیار سخت خواهد بود که بخواهیم درباره این داده ها قضاوت کنیم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار