جشن سنتی و بومی مازندران موسوم به جشن تیر ماه سیزده شو یا جشن تیرگان همزمان با گرامیداشت روز ملی مازندران برگزارشد.

مدیراجرایی این مراسم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارا ن ساری گفت: امسال به دلیل روز 13 آبان وروز 14 آبان مصاف با آغاز ماه محرم است جشن ویژه این مراسم یک هفته زودتر برگزار شد.

ایاز افزود: فلسفه برگزاری جشن تیر ماه سیزده شو که در سیزدهمین شب از آبان ماه در مازندران برگزار می شود ، به روایتی به تعیین مرز ایران و توران به وسیله کمان توسط آرش کمانگیر بر می گردد.

وی تصریح کرد: فلسفه برگزاری این جشن ، گرامیداشت تولد حضرت علی (ع) و یا کشتن ضحاک توسط کاوه است و همزمانی این جشن امسال با عید غدیرخم متبرک نیز شده است.

مدیراجرایی این مراسم گفت: این جشن قدمت بیش از سه هزار ساله دارد و هرساله این جشن در مازندران وبه ویژه شهرستان آمل توسط انجمن بومی وسرود گرامی داشته می شود.

مدیراجرایی این مراسم گفت: هدف از برگزاری جشن تیرگان ایجاد فضای شاد ، اشاعه فرهنگ بومی و محلی و توجه ویژه به آئین های مازندران و انتقال فرهنگ اصیل این استان به نسل جوان است.

ایاز با بیان اینکه این جشن امسال با چهاردهم آبان که مصادف با تاسیس نخستین حکومت شیعی ایران در طبرستان است ، روز ملی مازندران نام دارد، همزمان شدافزود:مهم ترین بخش جشن تیر ماه سیزده شو در مازندران آماده کردن 13 نوع خوراکی و خوردن آن در طول شب به همراه جشن و پایکوبی است.

وی تصریح کرد: تیرماه در تقویم مازندرانی (مانند تقویم فرس قدیم) مصادف با آبان ماه در تقویم جلالی (تقویم امروز ایران) است و امیری خوانی ، گرفتن فال حافظ ، قصه گویی ، شاهنامه خوانی ، اجرای موسیقی محلی ، لال بازی ، شال اندازی ، آب پاشی و غیره از جمله آیین های جشن تیرگان در مازندران است./س


برچسب ها: جشن ، سنتی ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.