خبرگـزاري رويترز در گـزارشي از واشنگتن به قلم «پاتريشيا زنگرله»‌ نوشت:مقامات ارشد دولت اوباما اعضاي مجلس نمايندگان آمريکا را به شدت تحت فشار قرار داده اند تا از تصويب هر گونه تحريم جديد عليه برنامه هسته اي ايران خودداري کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است: اين در حالي است که برخي از اعضاي مجلس نمايندگان روز چهارشنبه اعلام کردند در خصوص به تعويق انداختن تلاش براي اعمال تحريمهاي جديد، متقاعد نشده اند.

سناتور "باب کورکر" از چهره هاي شاخص جمهوريخواه در کميته روابط خارجي سنا و همچنين از اعضاي کميته بانکي سنا -که مشغول بررسي بسته تحريمها عليه ايران است- در اين باره گفت اعضاي مجلس نمايندگان در اين خصوص بدبين هستند، زيرا احساس مي کنند مجبور هستند کاخ سفيد را تحت فشار قرار دهند تا از تحريمهاي سختگيرانه عليه تهران حمايت کند.

کورکر در اين باره به خبرگزاري رويترز گفت: آنها بايد طي 24 تا 48 ساعت آينده افرادي همچون من و ديگران را متقاعد کنند که اقداماتي را که قصد انجام آن را دارند، سالم و بدون عيب و نقص است.

وي افزود: به عقيده من به علت آنکه کنگره مجبور شد در ابتدا دولت را وادار به اعمال رژيم تحريمها کند، تا حدودي شک و ترديد در اين خصوص وجود دارد. اما از ديدگاه خودم بايد بگويم که من قطعا تمايل دارم (سخنان آنها را) بشنوم.

کورکر روز چهارشنبه در يک ضيافت صبحانه مهمان جان کري وزير امور خارجه بود. کري و "جک لو" وزير خزانه داري روز پنجشنبه قرار است جلسه اي محرمانه در خصوص وضعيت گفتگوها با ايران برگزار و نتيجه را به کميته بانکي سنا اعلام کنند.

کورکر در اين باره گفت: نکته اي که مد نظر آنها است، اين است که در اين مذاکرات به نقطه اي رسيده اند که عقيده دارند تحريمهاي مضاعف که از سوي کميته اعمال مي شود، مي تواند بر روند مذاکرات در حال انجام، نتيجه عکس بگذارد.

پيش بيني مي شد کميته بانکي سنا در خصوص تحريمها در ماه سپتامبر راي گيري برگزار کند، اما پس از آنکه دولت اوباما خواستار توقف اين روند در زمان انجام مذاکرات با تهران شد، راي گيري درباره تحريمها نيز متوقف شد.

دستيار "تيم جانسون" سناتور دموکرات و رئيس کميته بانکي سنا نيز در اين باره گفت وي منتظر پاسخ "لو" و "کري" است و پيش از تصميم گيري در خصوص نحوه ادامه فعاليتها بايد با همکاران خود مشورت کند.

سناتور "مارک کرک" از اعضاي جمهوريخواه کميته بانکي که از حاميان سرسخت تحريمها است در اين باره گفت با هر گونه تاخير بيشتر در اعمال تحريمهاي جديد مخالف است.

وي در اشاره به توانايي غني سازي اورانيوم ايران براي استفاده در بمب اتمي گفت: هر روز که سنا بررسي اعمال تحريمهاي جديد را عليه ايران به تعويق بياندازد، ايران سانتريفيوژهاي بيشتري را نصب و اورانيوم بيشتري را غني سازي مي کند و توانايي هسته اي خود را افزايش مي دهد.

کرک طي بيانيه اي مدعي شد: در صورتي که ايران قادر باشد همزمان با مذاکره، حقوق بين المللي را نقض کند، آنگاه آمريکا نيز بايد به شکل مشابه قادر باشد همزمان با مذاکره، فشار تحريمهاي جديد را افزايش دهد.

مجلس نمايندگان آمريکا نسخه بسته تحريمهاي سختگيرانه تر خود را در ماه ژوئيه با 400 راي موافق در مقابل 20 راي مخالف به تصويب رساند. هدف اين بسته تحريمها،‌کاهش صادرات نفت خام ايران به ميزان يک ميليون بشکه ديگر در روز و رساندن آن به رقم نزديک به صفر است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار