یک استاد دانشگاه دمشق در مورد چاره اندیشی سیاسی بحران سوریه گفت: آتش بس منوط به این است که از این پس، سلاح‌های مختلف در اختیار گروه‌های تروریستی قرار نگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "ژنو 2 پایانی بر تروریست پروری در سوریه" شب گذشته (8 آبان ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "وائل الامام" استاد دانشگاه دمشق و "هادی محمدی" کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
وائل الامام در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا تروریست‌ها در ژنو 2 به دنبال چاره اندیشی سیاسی هستند گفت: یک کشور قانونی در سازمان ملل متحد دارای سیادت سیاسی و جغرافیایی است.
 
وی با اشاره به اینکه کشورهایی که به دنبال سرنگونی و براندازی "بشار اسد" هستند، به دنبال تصاحب دولت و ملت سوریه برآمدند افزود: این کشورها با بهانه تراشی های متعدد به دنبال ضربه زدن به ملت سوریه هستند.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت سوریه نهادینه شده و دارای موسسات بزرگی است که این نهادها حکومت می‌کنند خاطرنشان ساخت: قبل از بحران سوریه مردم این کشور به خوبی در کنار یکدیگر در سایه صلح و آرامش زندگی می کردند به طوری که هیچگاه نیروهای ارتش سوریه را نمی‌دیدند.
 
الامام با اشاره به اینکه امیدواریم صلح و امنیت در ایران همیشه پابرجا باشد ادامه داد: گروه‌های تروریستی برای مردم سلاح وارد می‌کردند و از سوی رسانه‌های بیگانه مورد حمایت قرار می‌گرفتند.
 
وی با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی جنایتکاران خرابکار به حساب می‌آیند گفت: آنها به اسم دین اقدامات خرابکارانه بسیاری را انجام می‌دهند.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه گروه‌های تکفیری جنایتکار هستند افزود: این گروه‌های مخرب زنان را مورد کشتار خود قرار می‌دهند به طوری که شکم‌های آنها را می‌برند.
 
الامام با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی بیمارستان‌ها مدارس و شهرهای کوچک و بزرگ را مورد هدف خود قرار داده اند اظهار داشت: گروه‌های تروریستی با اقدامات بی شرمانه خود ملت سوریه را از شهر و خانه‌هایشان آواره کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه فتنه گران سوریه مردم این کشور را درگیر خود کرده‌اند خاطرنشان ساخت: گروه‌های تروریستی با تک تک افراد سوریه وارد عمل شده‌اند و واقعیت مردم این کشور را پذیرفته‌اند.

** مردم سوریه پشتیبان دولت هستند

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مردم سوریه پشتیبان دولت، نهادها و موسسات بزرگ هستند اضافه کرد: ملت سوریه دارای تمدن و تفکر معناداری است.
 
الامام با اشاره به اقدامات خوب دولت سوریه در طی سال‌های گذشته ادامه داد: تظاهرات‌های صورت گرفته در سوریه از سازماندهی لازم برخوردار نبودند.
 
وی با اشاره به اینکه دشمنان سوریه نمی‌توانند با اراده محکم و استوار با ملت سوریه بجنگند تصریح کرد: تروریست‌ها زمانی که دیدند نمی توانند با مذاکرات به نتیجه برسند به سوریه سلاح وارد کردند و این امر از سوی الاعربیه و الجزیره مورد سناریو سازی و دروغ پردازی‌های بزرگ قرار گرفت به طوری که گفته‌اند مردم سوریه به کشور خود سلاح وارد می‌کنند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به وجود جنگ‌های خیابانی گفت: ارتش در ابتدای بحران سوریه با مسائل به شدت و سختی برخورد نکرد به طوری که آنها ابتدا می‌خواستند پادگان‌ها را خالی کنند تا با این اقدام خود در دل‌های مردم ترس و رعب و وحشت ایجاد کنند.
 
الامام با اشاره به اینکه تجاوزات گروه‌های تروریستی گام به گام افزایش می‌یافت اظهار داشت: دشمنان سوریه درصدد هستند تا همچون لیبی سلاح‌های سنگین را وارد کشور کنند البته با همکاری آشکار برخی از حکومت‌های منطقه این امر صورت می‌گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه ترکیه در مرحله اول بحران سوریه مرزهای خود را برای تروریست‌ها باز می‌کرد تا گروه‌های تروریستی بتوانند به این کشور سلاح‌های سنگین وارد کنند افزود: متاسفانه در ماه های اخیر اردن وارد عمل شده و به سوریه سلاح وارد می‌کند.

** گروه‌های تروریستی سیاست عصا و هویج را دنبال می‌کنند

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی سیاست عصا و هویج را به کار می‌برند گفت: جمهوری اسلامی ایران درصدد ایجاد توافق ملی میان ملت سوریه برآمده به طوری که در این راستا نباید نقش روسیه را در مقابل سوریه فراموش کرد.
 
** چین قطعنامه‌های برضد سوریه را سه بار وتو کرده است


وی با اشاره به اینکه چین در سه مرحله تمام قطعنامه‌هایی را که علیه سوریه صورت گرفته بود را وتو کرده است اظهار داشت: آمریکا بریتانیا و انگلیس درصدد دشمنی‌های بسیاری با ملت سوریه بودند.
 
الامام با بیان اینکه سوریه آرام آرام بر روی پای خود ایستاده است گفت: سوریه باید نقش بین‌المللی و منطقه‌ای خود را به خوبی ایفا کند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اعلام جنگ برعلیه سوریه از سوی آمریکا افزود: دشمنان سوریه در مقطع کنونی با بهانه تراشی‌های مختلف از جمله وجود سلاح‌های شیمیایی در سوریه درصدد حمله به این کشور برآمدند تا اینکه دولت سوریه توافق کرد که با آنها در این باره توافق کنند.
 
وی با اشاره به اینکه قرار شد تا دولت سوریه با سازمان‌های بین‌المللی همکاری کند تا سوء تفاهمات برطرف شود، گفت: سوریه از توانمندی‌های زیادی برخوردار است.
 
الامام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است دولت سوریه با کشورهای بزرگی که درصدد مداخله در این کشو بودند به تفاهم برسد، افزود: ملت سوریه هوادار دولت این کشور است، به طوری که آنها می‌خواهند بدون پیش شرط به صورت همگام در انتخابات شرکت کنند.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای همچون آمریکا، فرانسه و انگلستان و گروه‌های تروریستی خواستار عدم شرکت بشار اسد در انتخابات سال آینده به عنوان پیش شرط بودند.
 
وی با اشاره به اینکه کشورهای غربی و آمریکا به دنبال ایجاد دمکراسی در میان مردم خودشان هستند، اظهار داشت: متاسفانه آنها دمکراسی را فقط برای مردم خود می خواهند و اجازه صدور دمکراسی را به سایر کشورها نمی‌دهند.
 
** دشمنان سوریه درصدد ایجاد سهم جدید در ژنو هستند
 
الامام با اشاره به اینکه دشمنان سوریه درصدد هستند تا با احزاب جدید سهم مخالفان را در ژنو بیشتر کنند گفت: بنده شیفته دمکراسی ایران هستم، به گونه‌ای که دیروز برخی از نخبگان ایرانی در دانشگاه تهران دیدار و گفتگو داشتم.
 
** پشتوانه دمکراسی ایدئولوژی و مبنای فکری است
 
این استاد دانشگاه افزود: اگر دمکراسی با برنامه ریزی به جلو پیش برود در این صورت باید یک ایدئولوژی و مبنای فکری پشتوانه آن باشد.

الامام با اشاره به اصلاحات و تغییراتی که در قانون اساسی سوریه ایجاد شده ادامه داد: دشمنان سوریه به دنبال سهم خواهی و طمع ورزی در این کشور هستند این در حالی است که دمکراسی انتخابات از طریق صندوق‌های رای به وجود می‌آید.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اکثریت مردم سوریه مخالف سهم خواهی‌های لبنانی‌ها هستند گفت: ملت سوریه از همفکری و همدلی لازم برخوردار است به طوری که مردم مخالف تک حزبی و نژادپرستی در این کشور هستند.
 
وی با اشاره به نقشه راه بشار اسد افزود: بشار اسد نقشه راهی را نشان داد که براساس آن باید میان احزاب سوریه میثاق شرف به وجود آید.

** گام نخست برای چاره اندیشی سیاسی در سوریه آتش بس است

 
الامام با بیان اینکه گام نخست برای چاره اندیشی سیاسی در سوریه آتش بس است افزود: آتش بس منوط به این است که دیگر سلاح‌های گوناگون از سوی تروریست‌ها به این کشور وارد نشود.
 
** تعداد کشورهای حامی گروه‌های تروریستی کاهش یافته است
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در طی 30 ماه گذشته کشورهای حامی گروه‌های تروریستی کاهش یافته‌اند، ادامه داد: 140 کشور حامی گروه‌های تروریستی در سوریه بودند که این رقم اکنون به کمتر از 10 کشور رسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه گروه های تروریستی و تخریبی که در سوریه حضور دارند فاقد مبنای فکری سیاسی و ایدئولوژیک هستند، تصریح کرد: ملت سوریه هم پیمان دولت بشار اسد است.
 
الامام با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی به ناموس و اموال مردم شریف سوریه تجاوز کرده‌اند گفت: گروه‌های تروریستی درصدد تضعیف شعار الله اکبر بودند تا این کلمه مقدس را تحریف کنند.
 
وی با بیان اینکه تلفظ غلط الله اکبر شرک و کفر است ادامه داد: گروه های تروریستی به دنبال جنایت آفرینی هستند به طور یکه هیچ کشوری اجازه نمی دهد که چنین اتفاقاتی در خاک کشورش صورت بگیرد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ما جنایتهای گروه‌های خرابکار را به زیر سوال خواهیم برد اظهار داشت: هیچ کسی مخالف فکر و اندیشه انسانی نیست اما کسانی که فکر و اندیشه ندارند با اندیشه انسانی می‌جنگند.
 
الامام گفت: در ابتدای بحران سوریه با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌شدیم به طوری که از سوی بوق‌های رسانه ای مورد اذیت و‌ازار قرار می‌گرفتیم.
 
** کشورهای حامی تروریست ورشکست شدند
 

وی با اشاره به اینکه ملت سوریه تنها از طریق دو کانال ماهواره ای می توانستند با موضوعات مختلف آشنا شوند، افزود: کسانی که امروزه دم از دمکراسی و ازادی می زنند همان کسانی هستند که جنگ رسانه ی ا را برعلیه ملت سوریه ایجاد کرده اند کشورهای حامی تروریست های سوریه دچار ورشکستگی و متوجه شده اند نمی توانند با مردم سوریه رو به رو شوند.
 
** ژنو 1 در راستای بین‌المللی کردن بحران سوریه انجام شد

 
در ادامه "هادی محمدی" کارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسیا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چه تفاوتی میان ژنو 1 و ژنو 2 وجود خواهد داشت گفت: قبل از برگزاری نشست ژنو 1 نشست پاریس تشکیل شده بود به طوری که نشست ژنو 1 در راستای بین‌المللی کردن بحران سوریه صورت گرفته بود.
 
وی با اشاره به اینکه روسیه با مدیریت خود به دنبال مهار سیاست‌هایی بود که کشورهای غربی برای براندازی نظام سوریه اتخاذ کرده بودند اظهار داشت: روسیه با اقدامات هوشمندانه خود تلاش کرد تا موضوع بین‌المللی کردن بحران سوریه را از سوی کشورهای منطقه همچون ترکیه، عربستان و رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.
 
این کارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسیا با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی از مرزهای ترکیه و به ویژه از مرزهای لبنان و اردن به سوریه سرازیر شده‌اند، اظهارداشت: در ژنو 2 فضای داخلی و بین‌المللی را در سوریه شاهد هستیم.
 
** تنها راه گروه‌های تروریستی ورود به راه حل سیاسی است
 
محمدی تنها راه اجباری برای گروه های تروریستی را ورود به راه حل سیاسی دانست و عنوان کرد: این گروه‌ها از ابزارها و امکانات بسیاری استفاده کرده‌اند که بی نتیجه بود.
 
وی با اشاره به اینکه در ژنو 1 شاهد شرایط معمولی برای دولت سوریه بودیم اظهار داشت: ژنو 2 در وضعیت نزولی و در نقطه مقابل ژنو 1 است.
 
** ژنو 2 نقطه مقابل ژنو 1 است

 
این کارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسیا با بیان اینکه برگ برنده و ابتکار عمل در اختیار دولت سوریه است افزود: کشورهای بسیاری میلیاردها دلار را برای بحران آفرینی در سوریه هزینه کردند.
 
محمدی با اشاره به توافقاتی که در بیانیه ژنو منتشر شد گفت: مواضع آمریکا و فرانسه در ژنو 1 بسیار جالب بود به گونه‌ای که این بیانیه حکایت از کمک رسانی، گفتگوی ملی سوری_ سوری و آتش بس را می داد اما مقامات آمریکا و فرانسه بدون توجه به‌ آتش بس و کمک رسانی بلافاصله راجع به تشکیل حکومت انتقالی بحث کردند.
 
** عربستان و رژیم صهیونیستی مخالف آتش بس در سوریه هستند

 
وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی باید ورود به یک مسیر منطقی و راه حل سیاسی مبنا قرار داده شود اظهار داشت: عربستان و رژیم صهیونیستی به شکل ویژه‌ای مخالف هرگونه آتش بس در سوریه هستند.
 
** گروه‌های تروریستی درصدد امتیازگیری در صحنه سیاسی هستند

 
این کارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسیا با اشاره به اینکه ارتش آزاد در داخل سوریه از ائتلاف دوحه حرف شنوی ندارد گفت: گروه‌های ترویستی می‌خواهند اهرم و چماق‌هایی بالاسر مردم و نظام سوریه وجود داشته باشد تا آنها بتوانند در صحنه سیاسی امتیازگیری کنند.
 
وی با اشاره به اینکه در لبنان بیش از یکسال است که مسئله تشکیل کابینه میقاتی معلق مانده است افزود: عربستان مخالف تشکیل کابینه ملی در لبنان است زیرا عربستان سعودی گروه های تروریستی را از لبنان به داخل سوریه سرازیر می کند.
 
محمدی با بیان اینکه در ژنو 2 با موانع داخلی و خارجی بسیاری مواجه خواهیم شد تصریح کرد: غرب بدون توجه به بحران آفرینی دوساله در سوریه به دنبال امتیازدهی به این کشور است تا امتیاز خاص خود را از طریق مدیریت بحران کسب کند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار