ناتو از فردا رزمايشي را در شرق اروپا آغاز خواهد کرد

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم "پیتر اپسلندن" نوشت:نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از فردا شنبه رزمایشی گسترده را در لتونی و لهستان برگزار و در آن نحوه بیرون راندن دشمن را که منطقه ای فرضی را اشغال کرده است تمرین می کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازرویترز؛ برخی ناظران معتقدند این ائتلاف غربی (ناتو) در این رزمایش نحوه اعزام نیروهای واکنش سریع را به مناطق شرقی که در مرز با روسیه قرار دارند تمرین خواهد کرد.

روسیه که در حال بازیابی قدرت نظامی خود است و به سرعت نیروهایش را به تجهیزات جدید مجهز می کند، موجب ناخرسندی برخی کشورهای عضو ناتو شده است. شماری دیگر از اعضای ناتو با ناخرسندی این سئوال را مطرح می کنند که چرا مسکو احساس می کند نیاز به هزینه کردن مبلغی سنگین برای مقابله با تهدید غرب دارد در حالی که چنین تهدیدی هیچ گاه به واقعیت تبدیل نخواهد شد. ناتو تاکید می کند رزمایش های نظامی اش به طور مستقیم روسیه را هدف قرار نداده است هرچند برخی مسئولان می گویند یکی از اهداف آنها اطمینان دادن به کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا است آن هم در شرایطی که بمب افکن های روسیه در آسمان کشورهای عضو ناتو جولان می دهند و مسکو در حال ساخت ناوهای جدید و برگزاری مانورهای جدید است.

در رزمایش ناتو که از دوم تا هفتم نوامبر برگزار می شود هفت هزار نیروی نظامی از جمله نیروهای ویژه ، تانک ها ، هواپیماها و کشتی ها شرکت خواهند کرد. هدف رسمی از تشکیل نیروی واکنش سریع ناتو، مداخله در هر مکانی در جهان است. رزمایش های نظامی برای کشورهای بالتیک که قبلا جزو اتحاد شوروی بوده اند تمرین سناریویی با احتمال وقوع کم -ولی محتمل- است.

"آرتیس پابریکس" وزیر دفاع لتونی به رویترز گفت، «روسیه در حال افزایش حضور خود در بالتیک است». وی افزود، رزمایش ناتو برای ما مهم است زیرا نخستین تمرین عملی ما برای دفاع از سرزمین‌مان محسوب می شود.

"ژنرال فیلیپ پریدلا"و فرمانده عالی نیروهای ناتو گفت این رزمایش توانایی ناتو را برای ورود به جنگ های پیچیده و دفاع از سرزمین هایش به نمایش خواهد گذاشت. وی افزود، ما باید آماده برای عملیات نظامی پیچیده تری باشیم. تجربیاتی که ناتو در زمینه مبارزه با شورش مسلحانه در افغانستان به دست آورده است کافی نیست.

از ناظران روس نیز برای حضور در این رزمایش دعوت خواهد شد. کارشناسان می گویند توانایی نظامی روسیه به سرعت در حال توسعه است و ناتو به این مسئله واکنش نشان می دهد. اما فعالیت های ناتو نزدیک مرزهای روسیه، خشم این کشور را افزایش می دهد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه معتقد است فروپاشی اتحاد شوروی به غرب اجازه داد در منطقه ای که به طور سنتی برای روسیه حیاتی است به ویژه جمهوری های بالتیک که قبلا جزء اتحاد شوروی بوده اند نفوذ کند. ولی مسئولان غربی می گویند اولویت برای آنها همچنان همکاری با روسیه است.

تمرین های مشترکی با حضور هواپیماهای ناتو و روسیه در زمینه جنگ با تروریسم برگزار شده است و کشتی های جنگی ناتو از بنادر روسیه دیدن کرده اند. در نشست این ماه سران روسیه و ناتو در بروکسل نیز دوطرف درباره افزایش همکاری توافق کردند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار