ناحیه منفصل شهری یکی از پرجمعیت‌ترین سکونتگاه‌های غیر‌رسمی شهر سنندج است که روزبه ‌روز با افزایش جمعیت مهاجر به این بخش از شهر مواجه است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  بر اساس منابع غیر‌رسمی جمعیت نایسر به عنوان یکی از نواحی منفصل شهر سنندج از مرز 45 هزار نفر هم گذشته و با سرعت سرسام‌آوری در حال پیشرفت است.

بعد از افزایش جمعیت و ساخت و سازهای بی‌رویه با وجود منع ساخت‌و‌ساز در این ناحیه مشکلات مهمی چون نبود فضا و امکانات فرهنگی، ورزشی، تفریحی و بهداشتی خودنمایی می‌کند.

علاوه بر آن نبود امکانات اولیه چون، آب، برق، گاز و حتی جاده دسترسی مناسب و وجود ترافیک سنگین در این ناحیه معضلات مختص به خود را دارد.

قرار گرفتن این ناحیه در حاشیه شهر و نبود پاسگاه نیروی انتظامی و کلانتری فضا را برای سودجویان و بزه‌کاران فراهم کرده تا این ناحیه آسیب‌های اجتماعی زیادی را در خود محصور کند و به یکی از بزرگترین مناطق جرم و بزه‌کاری در بیاید.

مردم ناحیه نایسر همانند دیگر شهروندان و هموطنان خود به فضایی سالم، بهداشتی و متناسب با قانون و قواعد شهری نیاز دارند و نبود حتی یک سانتی‌متر فضای سبز و فضای فرهنگی و تفریحی سکونتگاهی ملال‌آور را برای زندگی قشر عظیمی از شهر سنندج فراهم آورده است.

در طی چند سال پیشرفت نایسر و استقرار شهرداری در آن تنها کانون فرهنگی و اجتماعی پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی با همکاری معاونت اجتماعی دادگستری و اداره کل بهزیستی استان ایجاد شد.

مدیر پیشگیری از جرم دادگستری استان کردستان ، در مورد موفقیت این طرح می‌گوید: با توجه به پرونده‌های بالای ورودی به دادگستری مبنی بر وفور جرم و بزه در ناحیه منفصل شهری نایسر و با توجه به کمبود امکانات در این ناحیه معاونت اجتماعی دادگستری استان اقدام به ایجاد کانون فرهنگی و اجتماعی پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی با همکاری بهزیستی استان نمود.

حمیدرضا حق‌نظری اظهار داشت: بدین منظور یک باب ساختمان بدین منظور تجهیز و راه‌اندازی شده و استقبال مردم از این کانون بسیار بالا بود.

وی به اقدامات انجام شده در این کانون اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و روانشناختی، مشاوره ازدواج در راستای کاهش طلاق و آسیب‌های خانواده و علاوه بر آن برگزاری کلاس‌های آموزشی، تقویتی و فوق‌برنامه است.

وی اضافه کرد: این کلاس‌های فوق‌برنامه برای سنین و سطوح مختلف سنی از نونهال، نوجوان، جوان و بزرگسال بوده که اضافه بر آن کلاس‌های قرآنی، دوره‌های هنری، مشاوره روانشناسی قبل و بعد از ازدواج در آن صورت می‌گیرد.

حق‌نظری در مورد اهداف معاونت اجتماعی دادگستری استان در این کانون می‌گوید: این برنامه‌ها برای کاهش جرم و آسیب‌های اجتماعی، کم‌ شدن پرونده‌های ارجاعی به دادگستری، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توجه به اقدامات فرهنگی و نیاز منطقه به چنین کانون‌هایی پیاده شد.

وی همچنین از استقرار مشاوران حقوقی در کانون نایسر خبر داد و گفت: به دلیل ارجاع بالای پرونده‌های خانواده و طلاق به دادگستری جهت برنامه صلح و سازش به صورت رایگان به مردم ناحیه نایسر مشاوره رایگان می‌دهند.

مدیر پیشگیری از جرم دادگستری استان کردستان ادامه داد: برای رفاه حال مردم از وکلا، جامعه‌شناسان، روانشناسان برای برگزاری کلاس‌های مشاوره به منظور حل و فصل دعاوی و آگاه بخشی مردم از حقوق شهروندی خویش اقدام شد.

حق‌نظری تصریح کرد: می‌طلبد در جهت ارتقای فرهنگی ناحیه نایسر سایر دستگاه‌ها به کمک معاونت‌های اجتماعی دادگستری و بهزیستی بشتابند و به ارتقای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از راه ارتقای فرهنگ کمک کنند.

احداث پروژه مجتمع فرهنگی و ورزشی نایسر از شهریور 92

مدیر پیشگیری از جرم دادگستری استان کردستان از احداث نخستین پروژه مجتمع فرهنگی و ورزشی نایسر از شهریور ماه امسال خبر داد و گفت: این پروژه به همت معاونت اجتماعی دادگستری استان کردستان به‌ منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی ساخته می‌شود.

حق‌نظری تصریح کرد: استخر قدیمی ناحیه نایسر که در گذشته برای کشاورزی این منطقه استفاده می‌شد و به امور آب منطقه‌ای استان تعلق داشت با همکاری شرکت آب منطقه‌ای برای پایه و اساس این مجتمع در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: با تعامل مناسب رئیس هیئت مدیره شرکت آب‌ منطقه‌ای استان و پیگیری‌های دو عضو جدید شورای اسلامی شهر سنندج ضمن بازسازی این مکان و ایجاد فضای سبز با همکاری شهرداری نایسر صورت می‌گیرد.

به گفته این مسئول این مجتمع جهت پر‌کردن اوقات فراغت جوانان شهرک نایسر و محلی برای برگزاری برنامه‌های هنری جهت ارتقای سطح فرهنگی و ایجاد محل تفریحی و ورزشی اقدام خوبی است که باعث ترغیب دیگر دستگاه‌های اجرایی استان برای سرمایه‌گذاری و ارائه خدمت در این منطقه محروم می‌شود.

مردم نایسر مستحق توجه بیشتر هستند

عضو جدید دوره چهارم شورای‌ اسلامی شهر سنندج اظهار داشت: مردم ناحیه نایسر علی‌رغم نادیده گرفته‌ شدن از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان و حذف‌ شدن از برنامه‌ها و بودجه‌های عمرانی نیازمند و مستحق توجه بیشتر مسئولان هستند.

یوسف اسدی ادامه داد: مردم این منطقه محروم با حضور خود در پای صندوق‌های رأی حماسه سیاسی را رقم زدند که می‌طلبد مسئولان هم برای خدمت‌رسانی و ادای وظیفه حماسه اقتصادی را برای آنان رقم بزنند.

ایجاد مجتمع فرهنگی و ورزشی عامل جلب اعتماد مردم

عضو دیگر دوره چهارم شورای‌اسلامی شهر سنندج ایجاد مجتمع فرهنگی و ورزشی و دیگر پروژه‌های مهم را عامل بسیار برجسته‌ای برای جلب اعتماد مردم برشمرد و عنوان کرد: برای جلب اعتماد مردم نواحی منفصل شهری و با مردم‌بودن و در کنار آن‌ها بودن انجام خدمت صادقانه و ایجاد و احداث چنین مکان‌هایی بسیار مؤثر است.

اسعد فتاحی اظهار داشت: بهترین راهکار برای زنده کردن فرهنگ در نواحی منفصل شهری علاوه بر آنچه گفته شد برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات فرهنگی و ورزشی و همچنین فستیوال‌های مختلف دینی، فرهنگی، مشاهیر و بزرگان بومی می‌تواند راه‌چاره باشد.

نواحی منفصل شهری نایسر، ننله، حسن‌آباد و دوشان علاوه بر ایجاد مجتمع‌های فرهنگی و ورزشی با احداث کتابخانه‌های عمومی، مراکز فنی و حرفه‌ای، پارک و فضای سبز، کانون‌های پرورش فکری کودکان و کانون‌های فرهنگی و هنری می‌تواند به ایجاد بستر فرهنگی برای کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان کمک شایانی داشته باشد.

فرهنگ غلط مدیران ناآگاه و غیر‌مسئول استان مبنی بر عدم خدمت‌رسانی به نواحی منفصل شهری و سکونتگاه‌های غیر‌رسمی جهت جلوگیری از مهاجرت به این مناطق ضربه‌های اساسی و بزرگی وارد کرده است که جبران آن زمان زیادی می‌برد و چنین تفکر غلط و ساده‌لوحانه‌ای نه تنها از مهاجرت جلوگیری نکرده بلکه باعث ایجاد مشکلات فراوانی شد طوری‌ که معاونت اجتماعی دستگاه قضایی حساسیت نشان داده و جای خالی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان را پر‌کرده است، که لازم می‌نماید مسئولین استان در این زمینه تجدید‌نظر نموده و با حضور در چنین مناطقی از ادامه بافت غیر‌رسمی و نا‌بهنجار آن جلوگیری کنند.

علاوه بر همه اینها نبود امکانات بهداشتی و درمانی ضربه بزرگی را به مردم این نواحی وارد کرده به گفته خود مسئولان رد‌شدن فاضلاب روستایی این منطقه از کنار چاه‌های آب آشامیدنی ناحیه نایسر نگران‌کننده توصیف شده و زمینه را برای شیوع بیماری‌ها و اپیدمی‌های شایع فراهم می‌کند که مسئولان بخش بهداشت و درمان باید حساسیت لازم در این بخش را داشته باشند، چه نبود بخش مراکز‌ درمانی و حتی یک درمانگاه کوچک به هیچ صورت توجیه پذیر نمی‌باشد./ج1

برچسب ها: بهداشت ، درمان ، جمعیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.