"هادي خورشاهيان" گفت: شخصيت متعادل جمالزاده در آثار وي منعكس شده است.

"هادي خورشاهيان" نويسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: هر كس ديگري غير از جمالزاده، داستان كوتاه را به ايران وارد مي‌كرد داستان كوتاه ماندگار مي‌شد با 2 تا 5 سال تفاوت داستان كوتاه در ايران بدون كار جمالزاده هم جاي خود را پيدا مي‌كرد.

وي افزود: بعضي داستان نويسان مانند " كشاورز" در سالهاي 1297و1298 داستان كوتاه را قبل از جمالزاده نوشتند ويژگي خاص جمالزاده اين بود كه وي در خانواده‌اي سياسي و فرهنگي به دنيا آمده بود جمالزاده بعنوان يك فعال سياسي، از زندگي اجتماعي ايران شناخت داشت. 

خورشاهيان ادامه داد: جمالزاده انساني جهان ديده بود بخصوص با ادبيات آلمان آشنايي داشت و به دليل اين آشنايي با ادبيات توانست تلفيق جديدي در داستان كوتاه از داستان كوتاههاي آمريكا، اروپا، و روسيه ايجاد كند. 

اين نويسنده با اشاره به ورود داستان كوتاه به ايران توسط جمالزاده بيان كرد: داستانهاي كوتاه جمالزاده، متفاوت با داستنهاي كوتاه امروز ايران و مابين قصه و داستان كوتاه بود. 

وي با اشاره به ويژگي‌هاي بسيار مهم جمالزاده در داستانهاي كوتاهش تصريح كرد: جمالزاده به فرهنگ باورها و اعتقادات، همچنين تكه كلامهاي مردم توجه داشت و شخصيت‌‌هاي داستانهايش انسانهاي مختلفي از سطوح مختلف اجتماع بود و با فرهنگ سطوح مختلف جامعه آشنايي داشت. 

خورشاهيان با اشاره به شخصيت سياسي جمالزاده و پدرش خاطر نشان كرد: جمالزاده با سياست آشنا بود و اين ويژگي را در ادبيات وارد كرد و جمالزاده از انصاف خوبي در مواجهه با متن‌ها و انسان‌هاي متفاوت برخوردار بود. 

اين نويسنده با اشاره به انصاف جمالزاده در مواجهه با متون و انسان‌هاي مختلف عنوان كرد: جمالزاده آشنا با ادبيات جهان بود و از نظر شخصيتي انسان معتدلي به حساب مي‌آيد. شخصيت معتدل جمالزاده در آثار وي اثر گذاشت.


انتهاي پيام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار