آیت‌الله مکارم‌شیرازى گفتند: هیئت‌هاى مذهبى از آمیختن مراسم باشکوه حسینی به خرافات به جد بپرهیزند چرا که بزرگ‌ترین آسیب را به عظمت آن وارد مى‌کند و آن را زیر سؤال مى‌برد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله مکارم‌شیرازى در آستانه ماه محرم الحرام بیانیه‌ای صادر کرده است که در بخش نخست این بیانیه آمده است: آمادگى‌هایى که هم‌اکنون در هیئت‌هاى مذهبى و مساجد و حسینیه‌ها و تکایا براى استقبال از مراسم عاشوراى حسینى مشاهده مى‌شود، نشان مى‌دهد که امسال این مراسم عظیم بیدارگر و دشمن‌شکن باشکوه‌تر از هر سال انجام خواهد شد.

در ادامه این بیانیه با بیان این‌که براى بهره‌گیرى هر چه بهتر از این مراسم طبق وظیفه شرعى، رعایت نکاتى یادآوری می‌شود ذکر شده است: حادثه عاشورا عللى داشت و رویدادها و نتایجى؛ خطباى محترم و مداحان عزیز نیز تنها بر رویدادها تکیه نکنند بلکه عللى که این حادثه عظیم تاریخى را به‌وجود آورد و نتایج پربار آن براى حفظ اسلام و قرآن و براى مبارزه با ظلم و ستم در سراسر جهان را نیز شرح دهند.

جوانان که بیشترین شرکت‌کنندگان این مراسم را تشکیل مى‌دهند سعى کنند مفهوم کلام سالار شهیدان «هیهات منا الذلة» را به خوبى بیاموزند و به کار بندند و شعار عاشورایى «الحیاة عقیدة و جهاد» را شعار خویش قرار دهند و مبانى اعتقادى خود را تقویت کرده، در راه حفظ آن جهاد کنند تا مفهوم شعار تحقق یابد.

هیئت‌هاى مذهبى از آمیختن این مراسم باشکوه به خرافات، به جد بپرهیزند چراکه بزرگ‌ترین آسیب را به عظمت آن وارد مى‌کند و آن را زیر سئوال مى‌برد؛ کارهایى مانند قمه‌زدن و آسیب رساندن به بدن. عزیزانى که به سراغ این امور مى‌روند به یقین به ‌خاطر عشق امام حسین (ع) مى‌روند ولى نفس این عمل، آن‌ها را از اهداف مقدس حسینى دور مى‌سازد چراکه دشمنان از آن‌ها عکس‌بردارى کرده و با عناوین بسیار زشت در دنیا منعکس مى‌کنند در حالى که در زمان ائمه هدى (ع) که مراسم حسینى در محضرشان برپا مى‌شد هرگز چنین کارهایى انجام نمی‌شد.

این مرجع تقلید در ادامه ذکر نکات مهم در زمینه عزاداری‌های محرم آورده است: مداحان به‌ویژه مداحان جوان از شیوه‌هاى موهن و سبک که مناسب مجالس آلوده است، بپرهیزند و شیوه‌هاى زیبا و موثر سنتى را احیا کنند تا مراسم آن‌ها منظور نظر ولى عصر (عج) باشد.

عزاداران عزیز وقت نماز را محترم بشمارند و در وقت نماز عزادارى را متوقف کرده به نماز برخیزند و سپس عزادارى را ادامه دهند چراکه نماز ستون دین است و تا آن قبول نشود هیچ عملى قبول نخواهد شد.

خطبا و مداحان و عزاداران از آمیختن مراسم عزادارى به مسائل جناحى و سیاسى بپرهیزند و از اهانت به این و آن خوددارى کنند و اعمال خود را «خالصآ لوجه الله» انجام دهند تا از برکات آن بهره‌مند شوند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه بیانیه خود پرهیز از اهانت به مقدسات دیگران در قالب عزاداری را مورد تاکید قرار داده و گفته است: اهانت به مقدسات دیگران به‌ویژه در شرایط فعلى سبب برافروختن آتش اختلاف بین مسلمین است، عزاداران جداً از آن بپرهیزند و به جاى آن تا مى‌توانند از فضائل شهیدان کربلا مجالس خود را عطرآگین و نورانى سازند.

دسته‌جات عزادارى هرگز به فکر رقابت یا کشمکش با یکدیگر نباشند، هر گروهى هر چه در توان دارد براى تعظیم و تکریم این مراسم به میدان آورد تا مشمول عنایات حضرت شوند.

ممکن است در گوشه و کنار «افراد نفوذى» باشند و بخواهند از این مراسم باشکوه براى مقاصد شوم خود بهره‌بردارى کنند، همه باید مراقب آن‌ها باشند.

خطبا از متون آیات قرآنى و روایات اسلامى براى تقویت مبانى اعتقادى و آشنایى با احکام و اخلاق اسلامى و «تقویت حجاب و عفاف» حداکثر استفاده را داشته باشند و مردم را به اتحاد و هوشیارى در برابر دشمنان نظام دعوت کنند.

این مرجع تقلید در پایان آورده است: امیدوارم در پرتو این مراسم عظیم دشمنان ذلیل و دوستان و همگان سربلند و حاجت‌روا باشند.

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته؛ 12 آبان‌ماه 1392 ـ قم ـ حوزه علمیه/س

 

برچسب ها: قم ، آمیختن ، عزا ، حسینی ، خرافات ، آسیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.