وزیر نفت افزایش قیمت نفت را برای ایران تیغ دولبه‌ دانست و گفت: آمریکا به دلیل سرمایه‌گذاری‌هایی که در برداشت از منابع نامتعارف انجام داده به دنبال افزایش قیمت نفت است بنابراين من بارها اعلام کرده‌ام نباید نفت به عنوان یک ابزار سیاسی در اختیار کشورهای قدرتمند باشد زیرا می‌تواند پایداری عرضه و تقاضا و همچنین قیمت را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بيژن نامدار زنگنه در کنفرانس مطبوعاتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در جمع خبرنگاران گفت: بیشترین نظر وزیران کشورهای صادرکننده گاز این است که قیمت گاز باید وابسته به قیمت نفت باشد.
 
وی ادامه داد: ما نیز به دنبال عقد قراردادهای بلند مدت با فرمول وابستگی قیمت گاز به نفت هستیم، بنابراین بحث استقلال قیمت گاز مورد نظر کشورهای صادرکننده نیست.
 
وی با اشاره به گازهای غیرمتعارف، گفت: این گازها در واقع تیغ دو لبه‌ای هستند که موجب به افزایش منابع گازی در جهان خواهند شد. وجود این منابع موجب می‌شود تا آینده ذخایر گازی دنیا با مشکل مواجه شود به طوریکه می‌تواند رقیب کشورهای دارنده ذخایر گاز طبیعی شوند.
 
وزیر نفت با اشاره به مذاکرات اخیر خود با وزیر انرژی عمان گفت: روز گذشته آخرین مذاکرات در خصوص صادرات گاز به عمان انجام دادیم به طوریکه هم‌اکنون هیچ بحثی در خصوص قیمت گاز صادراتی با وزیر انرژی عمان صورت نگرفته است اما به نظر می‌رسد تا اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده بتوانیم قرارداد صادرات گاز به عمان را منعقد کنیم.

وزیر نفت ایران با تاکید بر این که پیش بینی می شود با توجه به روند مذاکرات تا پایان سال جاری قرراداد نهایی فروش به عمان تدوین و نهایی شود تصریح کرد: با توافق نهایی با عمان و آغاز صادرات گاز ایران حتی امکان تاسیس یک شرکت مشترک بین دو کشور وجود دارد.
 
وي با تاکید بر این که یکی از سیاست های ایران برای صادرات گاز به عمان ورود به بازار خرده فروشی گاز است تاکید کرد: در این کشور به دنبال بازاریابی های جدید گاز ایران به سایر کشورهای دیگر هم امکان صادرات خواهد داشت.
 
زنگنه با بیان این که نباید از نفت و گاز به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کرد افزود: متاسفانه در شرایط فعلی برخی از کشورها همچون آمریکا از نفت به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کنند به طوری که آمریکایی ها اروپا را برای عدم سرمایه گذاری در نفت ایران تحت فشار قرار می دهند. رئیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان این که این قبیل از اقدامات امنیت عرضه نفت و گاز را در بلند مدت با چالش رو به رو می کند خاطر نشان کرد: ایران هیچ گاه از نفت و گاز به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده نمی کند.
 
وی همچنین با بیان این که مجمع کشورهای صادرکننده گاز هیچ تصمیمی در خصوص قیمت گذاری گاز نمی گیرد تاکید کرد: این مجمع همچنین برنامه ای برای محدود کردن عرضه گاز در دستور کار ندارد.

زنگنه در ادامه با اشاره به وظایف دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، گفت: نکته اساسی این است که دبیر کل باید مجری دستورهای این مجمع باشد و خوشبختانه جناب‌آقای عادلی که از جمهوری اسلامی ایران به مدت دو سال دبیرکلی این سازمان را برعهده گرفته است فرد لایقی هستند که امیدواریم در مدت دبیرکلی وی بر این سازمان، اهداف مجمع پیگیری شود.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه بازارهای گاز و نفت دنیا نباید تحت تاثیر تحرکات سیاسی قرار بگیرد گفت: من بارها اعلام کرده‌ام نباید نفت به عنوان یک ابزار سیاسی در اختیار کشورهای قدرتمند باشد زیرا  می‌تواند پایداری عرضه و تقاضا و همچنین قیمت را تحت تاثیر قرار دهد.
 
زنگنه همچنین در خصوص اظهارات وزارت نفت وانرژی پاکستان مبنی بر پایبندی اسلام آباد نسبت به قرارداد واردات گاز ایران توضیح داد: در حال حاضر ایران از ظرفیت مطلوبی برای تولید و صادرات گاز برخوردار است.
 
وزیر نفت با یادآوری این که پاکستان باید به منظور خرید گاز از ایران ساخت خط لوله گاز در داخل این کشور را شتاب بدهد گفت: در صورت شتاب پاکستان برای ساخت خط لوله ایران نیز آمادگی تحویل گاز به این کشور را دارد.
 
زنگنه در پایان با اشاره به قراردادهای بلند مدت در صنعت نفت و گاز بسته می‌شود گفت: برای کشورهای صادر کننده قراردادهای بلند مدت بسیار جذاب‌تر از قراردادهای کوتاه مدت و یا تک محموله‌ای است زیرا می‌تواند هم به نفع کشورهای صادر کننده و هم به نفع کشور وارد کننده نفت و گاز باشد.
 
وزیر نفت گفت: اگر قراردادهای کوتاه مدت منعقد شود می‌تواند در آینده بازار نفت و گاز تاثیر منفی بر جای بگذارد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نفت ، گاز ، تولید ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار