کاوه افراسيابي کارشناس سياسي مقيم بوستون آمريکا گفت : ضرورت دارد تا رفتار آمريکا در قبال ايران دچار تغيير اساسي و به يک رفتار متمدنانه تبديل شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه ي تلويزيوني پرس تي وي ؛ کاوه افراسيابي در ارتباط اينترنتي از طريق اسکايپ با اين شبکه ي تلويزيوني درباره سخنان مقام معظم رهبري و اعلام حمايت ايشان از گروه مذاکره کننده ي هسته اي دولت گفت: من کاملا با سخنان رهبر معظم ايران موافقم. وندي شرمن مذاکره کننده ي ارشد هسته اي آمريکا همين امروز(يک شنبه به وقت آمريکا) در تلويزيون اسرائيل حضور يافت و گفت که آمريکا در مذاکرات با ايران هيچ وعده اي براي کاهش تحريم ها نداده است. اين گفته در تناقض کامل با صحبت هاي قبلي وي و نيز بيانيه ي گروه پنج بعلاوه ي يک است که در دور قبلي مذاکرات در ژنو با ايران مطرح شده بود. آنها در گفتگوهاي ژنو بار ديگر بسته ي پيشنهادي به ايران در گفتگوهاي آلماتي را ارائه کرده بودند. اين بسته شامل کاهش تحريم ها عليه ايران مي شود که از جمله فلزات گرانبها و صادرات محصولات پتروشيمي از ايران در آن در نظر گرفته شده بود که البته چنين پيشنهادي از  ديدگاه ايران کافي نيست. آمريکا حتي در مورد اين پيشنهاد اندک هم موضع متناقض مي گيرد پس چگونه مي توان وقتي آمريکا درباره تماس صحبت مي کند به آن اعتماد کرد؟
اين کارشناس ايراني تبار گفت: به نظر من شک و ترديد زيادي درباره نيات آمريکا درمورد ايران وجود دارد.بسيار خشنودم که رهبر معظم به صراحت گفت که اين گفتگوها به طور خاص درباره برنامه هسته اي است و به موضوعات گسترده تر بين ايران و آمريکا مربوط نمي شود. به عنوان کسي که تحقيق زيادي درباره ي تاريخچه ي مذاکرات بين ايران و غرب داشته ام براي من جاي تعجب ندارد که آمريکا مواضع متناقض گرفته  و حسن نيت نداشته است. براي مثال وقتي آقاي لاريجاني مذاکره کننده ي ارشد هسته اي ايران در سال 2005 بود پيشنهاد تمديد دوساله ي تعليق غني سازي را داده بود اما آمريکا اين پيشنهاد را از بين برد. در آن زمان خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بود. به نظر من اينها همه به سابقه ي خصومت آمريکا باز مي گردد که بارها تکرار مي شود و در خاطره ي جمعي ايراني ها وجود دارد. ايراني ها به آمريکا و رفتارهاي ارعاب کننده ي اين کشور در قبال ايران فکر مي کنند که لازم است دچار تغيير اساسي شود و به يک رفتار متمدنانه تر تبديل شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار