روش شهید آوینی با نهادینه شدن در ساحت هنری امیدوارم منشا آثار ارزشمند هنری شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ چهارمین جایزه شهید آوینی با حضور "حجت الله ایوبی" رئیس سازمان سینمایی در تار وحدت برگزار شد.


در ابتدا "مهدی طباطبایی نژاد"، مدیر مرکز گسترش و مستند سینمایی، در این مراسم گفت: خوشحالم که وارث میراث مبارک "پژمان لشگری پور" به من رسید و امیدوارم برکت این میراث مبارک بر ما جاری باشد.


"علی جنتی"، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، باتوجه به مشغله کاری امکان حضور نداشت با ارسال پیامی حضور خود را نشان داد و طباطبایی نژاد این پیام را قرائت کرد:

خداوند در جهان سیر و سلوک صحنه های جاودانه و بی سابقه بیافریند خداوند تقدیر فرمود که درک این نکته به شکل هنرمندانه و دور از کوته نظری و تعصب در وجود انسان هنرمند دردآشنا و ضرورت های روزآمدی به بروز برسد؛ اوینی از انجا نامی برای صیادت اهل قلم شد با انقلاب فرهنگی، انقلابی را در شیوه نگرش  و تفکر رقم زد.


او با حضور مستقیم خود در متن توحید و  مراتب مختلف آفرینش آثارش در مقام کارگردان نزدیک ترین ارتباط با واقعیت ها به تجربه و معرفی ایستاد و به تبع حضور نزدیک و بی واسطه دریغ ترین و صادق ترین تصویر از تمامی واقعیت بدون مثبت نمایی محض ماندگار کرد ان هم نمایشی بدان از خلوص که مخاطب از مجموع زوایه واقعی در قاب دوربین و ظرفیت کلام و بی دخالت کارگردان در وزارت نهایی بتواند مرزهای طولانی اما گاه غبارگرفته در ازدحام سیاست زدگی و منفعت طلبی ها فیلمی را به درستی تهیه کند.


شیوه شهید آوینی تعریفی متفاوت و آغازی هنرمندانه برای ساخت فیلم مستند در تمامی معنا و ظرفیت های هنر است و شاخص ترین افراد تعریف این سازه را در مجموعه ارزش "روایت فتح" تا "شهری در آسمان" سراغ گرفت که با تفکر اشراقی موثرترین و ماندگارترین نوع روایت و بازگویی در دکلمه و مستند به نمایش می گذارد از این منظر می توان چهارمین دوره جایزه شهید آوینی را ادامه مسیری ضروری، روشن و امیدبخش به دور از دست های رایج مستندسازی برای ساخت و ارائه مستندهایی دانست که ریشه در آگاهی، مسئولیت پذیری و بیداری وجدان نسل های امروز و نسل های فردا بشریت دارد و هنر را رسالتی جزء برای حضور و پیامدهایروحانی اش تصور نمی کند پس دور از انتظار نیست که توفیق پیوندیافتگان با شیوه و نگرش هنرمند جستجوگر و خستگی ناپذیر را درفرصت های متداول این جایزه بیابیم.


سید شهیدان اهل قلم بنیان گذار شیوه و نگرشی نو در سینمای مستند بعد از انقلاب بود که اینک به سبک و سیاقی ارزشی و ژانری قابل تامل مستند یافته است. امیدوارم تفکر و تلاشی که با هدف بلند و سند والا این هنرمند با اهتمام به جوانان متعهد این مرزوبوم ادامه یابد و منشا آثار ارزشمند هنری شود درود خالصانه ام را به برندگان و برگزارکنندگان این مراسم تقدیم می کنم و امیدوارم خط مشی و روش شهید آوینی در ساحت هنری نهادینه شود.


در ادامه "حجت الله ایوبی"، رئیس سازمان سینمایی، در این مراسم گفت: تا حالا فکر نمی کردم که محتاطانه صحبت نمی کنم و اکنون با احتیاط کنم. جای افتخار و خوشبختی است ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری به شهید آوینی نیاز داریم چراکه قلم زیبا بیان دلنشین وی باعث ماندگاری اش شده است؛ آوینی را هر جای دنیا معرفی کنیم او را می پسندند.


وی ادامه داد: ایران و جهان اسلام به نگاه او نیازمند است. آنچه که مردم و دلش می خواست را می ساخت و نگران پخش و نمایش در جشنواره های مردمی نبود. وی با نگاه هنرمندانه خود تاثیر به سزایی بر جامعه دارد.


"ایوبی" با اشاره به رسالت بزرگ سینما عنوان کرد: تمدن پرشکوه ایران با توجه به ایجاد اسلام هراسی توسط افراطیون  رسالت سنگینی بر دوش دارد و با کمک سینما می تواند این تصویر نادرست را اصلاح کند. همانگونه که در سال های گذشته ایرانیان با برداشت صحیح چهره فرهنگی اسلام را نشان دادند امروز نیز با زبان سینما این قابل انجام است.


وی تصریح کرد: آوینی سینمای دینی را تعریف کرد باوجود اینکه در سینما دو نگاه دیدین متفاوت وجود داشت که یکی پرداخت مستقیم مستند ساز به دین را سینمای دینی می دانست و دیگری بیان کمال و معنویت و زیبایی در دین را به این نوع سینما نسبت داد وهر سینماگری ارزش های واقعی را با سبک و سیاق خودش بیان می کند.


"ایوبی" اظهار داشت: فرهنگ اسلام و دفاع مقدس گنجینه ای است که سینما برای به تصویر کشیدن به آنها نیاز دارد.


وی با اشاره به جلسات مختلف با طباطبایی نژاد برای جشنواره مستند بیان کرد: صحبت هایی شده که به جشنواره حقیقت در سال آینده بخشی با عنوان مستند اختصاص داده شود چراکه مردم به تماشای این نوع فیلم ها نیاز دارند و ما نیازمند آثار الهام گرفته از شهید آوینی هستیم. و با توجه به پیشنهاد وی یک شب را نیز به برگزاری نشست با موضع مستند و با حضور بزرگان مستند اختصاص خواهیم داد.


رئیس سازمان سینمایی در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: امیدوارم با فضای اعتماد متقابل سینمای پرافتخاری را این سرزمین بیآفریند و به عنوان خادمان این کشور را در عرصه سینمایی تقویت کنیم و به طور حتم با هوش و ذکاوت شما راه را پیدا خواهیم کرد.

 

برگزیدگان چهارمین جایزه شهید آوینی معرفی شدند:

(بخش ویژه بیداری اسلامی)

هیات داوری: مریم پوریامین، محمود زنده نام، امیر تاجیک

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 15 میلیون ریال به «زهره یزدان پناه قره‌تپه» کارگردان فیلم مستند «وقتی آنها آمدند» اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 15 میلیون ریال به «حسین همایونفر» کارگردان فیلم مستند «بیداری یک رویا» اهدا شد.

تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به «سیّداحسان اصغرزاده» کارگردان فیلم مستند «آقای ژنرال» اهدا شد.

(بخش مسابقه)

هیات داوران: عزیزالله حمیدنژاد، اُرد عطارپور، پرویز شیخ طادی، رامین حیدری فاروقی، حسین مُعززی‌نیا

بخش فنی

تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به «هادی بهروز» فیلمبردار فیلم مستند «آخرین روزهای زمستان» اهدا شد.

تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به «محمدحسین مهدویان» تدوینگر فیلم مستند «آخرین روزهای زمستان» اهدا شد.

بخش پژوهش

تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به «پیروز کلانتری» پژوهشگر فیلم مستند «پیرها اگر نباشند» اهدا شد.

مستند دفاع مقدس

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به «آزاده بی‌زار گیتی» کارگردان فیلم مستند «سپیده دمی که بوی لیمو می‌داد» تعلق شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به «حبیب احمدزاده» کارگردان فیلم مستند «بهترین مجسمه دنیا» اهدا شد.

تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 50 میلیون ریال به «محمدحسین مهدویان» کارگردان فیلم مستند «آخرین روزهای زمستان» اهدا شد.

مستند مقاومت و پایداری

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به «محمدعلی شعبانی» کارگردان فیلم مستند «ملی بدون کارت» اهدا شد.

تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 50 میلیون ریال به «مصطفی رزاق کریمی» کارگردان فیلم مستند «خاطراتی برای تمام فصول» اهدا شد.

مستند سیاسی

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به «طاها کریمی» کارگردان فیلم مستند «من یک مزدور سفید هستم» اهدا شد.

تندیس زرین شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 50 میلیون ریال به «علی محمد قاسمی» کارگردان فیلم مستند «گزارش شنبه» اهدا شد.

مستند اشراقی

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به «بهروز نورانی پور» کارگردان فیلم مستند «زیر پوست من» اهدا شد.

مستند پرتره

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به «محسن استادعلی» کارگردان فیلم مستند «جاده نمناک» اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به «کیوان علیمحمدی و امید بنکدار» کارگردانان فیلم مستند «ابراهیم در آتش» اهدا شد.

مستند اجتماعی

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به «رایا نصیری» کارگردان فیلم مستند «یک آن» اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به «جواد دبیری» کارگردان فیلم مستند «بهشت فراموشی» اهدا شد.

تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 50 میلیون ریال به «محمد کارت» کارگردان فیلم مستند «خون مُردگی» اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران

هیات داوران جایزه ویژه خود شامل تندیس شهید آوینی، لوح افتخار و هدیه نقدی به مبلغ 40 میلیون ریال را به خاطر اجرای خلاقانه و حرفه‌ای مستند بازسازی، به «حبیب والی‌نژاد» تهیه کننده فیلم مستند «آخرین روزهای زمستان» اهدا کرد.

بهترین فیلم (جایزه بزرگ)

هیات داوران جایزه بهترین فیلم چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی شامل تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به مبلغ 70 میلیون ریال را به خاطر فراهم آوردن امکان لازم جهت شکل‌گیری اثری ماندگار در موضوع دفاع مقدس، به «مرتضی رزاق کریمی» تهیه کننده فیلم مستند «خاطراتی برای تمام فصول» اهدا کرد.

در طول این مراسم، با اهدای لوح یادبود و تندیس شهید آوینی به خانواده شهید هادی باغبانی (مستندساز شهید در سوریه) و زنده‌یاد طاها کریمی (مستندساز متعهد)؛ یاد آنان گرامی داشته شد.

از محمد یوسف زادگان (فیلمبردار جنگی و همرزم شهید آوینی) هم با اهدای تندیس شهید آوینی و لوح سپاس و هدیه نقدی، تقدیر شد.

کامران رسول زاده شاعر، آهنگساز و خواننده نیز طی دو مرحله، قطعات درخت، شهید آوینی، شهدای گمنام، انتظار، یه راهی نشونم بده، به دادم برس و آفریقا را با ارکستری به رهبری «آرمان مهربان» اجرا کرد.

گفتنی است در این مراسم چهره هایی چون پرویز شیخ طادی، محمد احسانی، علیرضا رضاداد، محسن امیر یوسفی، مازیار فکری ارشاد، وحید موسائیان، حسین معززی نیا، صانعی مقدم، جهانگیر خسروشاهی، مهدی مسعودشاهی، فرهاد ورهرام، پژمان لشگری پور، احمد میرعلایی، محمد آفریده و فرزندان شهید کشوری، اندرزگو، تندگویان و آوینی حضور داشتند.

شایان ذکر است که مهدی طباطبایی نژاد در این مراسم اذعان داشت که مبلغ جوایز طبق فراخوان بوده و ما توجه به تعد به این فراخوان تغییری ایجاد نکردیم و به طور حتم در جشنواره سینما حقیقت جبران خواهیم کرد.

گفتنی است از حاشیه های مراسم عذرخواهی مکرر شهیدی فر مجری برنامه بابت پخش کلیپ های طولانی مدت و معرفی هیئت انتخاب و نامزدهای مسابقه بود که باعث خستگی حاضران می شد، همچنین کنایه طعنه آمیز شهیدی فر به طباطبایی نژاد که در اکثر برنامه ها از پروژه "لاله" سخن می گفت و پایش به جایزه شهید آوینی نیز کشیده شد.

 

برچسب ها: ایوبی ، شهید آوینی ، جنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار