"جان کري" وزير امور خارجه آمريکا در رياض قصد دارد روابط آمريکا و عربستان را که بر سر مناقشه سوريه و تحولات ايران متشنج شده است، ترميم کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه،  وزير امور خارجه آمريکا اواخر روز يکشنبه در دومين مقصد سفر دوره‌اي 11 روزه‌اش که تلاشي براي ترميم مناسبات واشنگتن است، وارد رياض شد.

عربستان سعودي که در يک رقابت چند دهه‌اي با ايران به سر مي‌برد، نگران اين است که  پيشرفت در مذاکره‌هاي هسته‌اي ايران به بهبود روابط آمريکا با ايران بينجامد.

حکومت عربستان طي دو سال گذشته و همزمان با تحولات مصر، تونس و يمن که به سرنگوني نظام‌هاي متحد رياض انجاميده و باعث ناآرامي در منطقه شده، به شکل روزافزوني عصبي شده است.

اين کشور ماه گذشته در اقدامي کرسي غيردائم در شوراي امنيت سازمان ملل را در اعتراض به ناتواني سازمان‌ملل در پايان دادن به جنگ در سوريه رد کرد.

"جان کري" اوايل روز يکشنبه اذعان کرد که اگرچه ممکن است اختلافاتي در زمينه تاکتيک‌هاي پايان دادن به مناقشه سوريه وجود داشته باشد،‌ اما هدف آمريکا و متحدانش يکسان است و آن انتقال قدرت در سوريه است.

عربستان به عنوان يکي از حاميان اصلي مخالفان سوري ظاهرا ماه گذشته از لغو حمله نظامي آمريکا به سوريه توسط "باراک اوباما" عصباني شده است.

"جان کري" همچنين گفت: آمريکا همزمان با حرکت متحدانش در مسير ناآرامي‌ها، در کنار آنها است. 

وزير خارجه آمريکا به خبرنگارها گفت: ما به خاطر عربستان، امارات، قطري‌ها، اردني ها، مصري‌ها و ديگران به آنجا مي‌رويم. ما اجازه نمي‌دهيم اين کشورها از خارج مورد حمله قرار بگيرند و در کنار آنها هستيم.

"جان کري" روز يکشنبه مورد استقبال "سعود الفيصل" وزير امور خارجه عربستان قرار گرفت و امروز(دوشنبه) براي اولين پس از انتصاب به عنوان وزير خارجه آمريکا با "عبدالله" پادشاه عربستان ديدار مي‌کند.

يک مقام وزارت خارجه آمريکا گفت: واشنگتن در حال مذاکره با رياض درباره بهترين راه تضمين حمايت از ائتلاف مخالفان سوري و شاخه نظامي اين ائتلاف است.

"کري" با همکاري "سرگئي لاوروف" همتاي روس خود و "اخضر ابراهيمي" فرستاده ويژه سازمان‌ملل در تلاش براي برگزاري گفتگوهاي صلح در ژنو است.

تحليلگران مي‌گويند: اگرچه مناسبات بين عربستان و آمريکا در حال حاضر تيره شده، ولي بعيد است که به‌طور کامل قطع شود.


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار