معاون محیط دریایی محیط زیست؛

صید بی رویه و قاچاق عامل اصلی انقراض ماهیان خزری

معاون محیط دریایی محیط زیست گفت:بر اثر صید بی رویه جمعیت فوک های خزری از یک میلیون قلاده به زیر یکصد قلاده رسیده است.

 
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛ کرباسی در دهمین سالگرد امضای کنوانسیون تهران گفت: با توجه به اینکه دریای خزر یک دریای بسته است در بین 70 تا 80 میلیارد متر مکعب آب در آن وجود دارد هر نوع آلودگی که به آن ورود پیدا کند محبوس خواهد ماند.  
 
وی ادامه داد: طی سالهای گذشته شاهد تغییر رفتار جدی اقتصادی بوده ایم در حالی که  بهره برداری های پایدار از آبزیان به بهره برداری ناپایدار انجامیده همچنین استفاده از منابع نفت و گاز آغاز شد که این امر با افزایش مشکلات زیست محیطی همراه بود.  
 
کرباسی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این کنوانسیون گفت: تا کنون از محل کنوانسیون تهران دو پروتکل به تصویب رسید همچنین دو پروتکل دیگر در دست تهیه است و امیدواریم در مراسم بعدی در ترکمنستان پروتکل پنجم را به نام عشق آباد به امضا برسانیم.  
 
وی با اشاره به برنامه های کشورهای عضو کنوانسیون در کمک به دریای خزر اظهار داشت: در ایران هم اقدامات بسیار خوبی انجام شده یک همکاری خوب با موسسه فوک هلند داشتیم و دستورالعمل های زیادی به همراه کتب برای حفاظت از فوک خزری به ثمر رساندیم.  
 
وی ادامه داد: همچنین استانداردهای تخلیه فاضلاب در ایران نهایی شده و مراحل پایانی خود را طی می کند.  
 
این در حالی است که به طور مستمر سواحل جنوبی دریای خزر توسط ان جی او ها مورد پاکسازی قرار می گیرد.  
 
کرباسی صيد بی رویه و قاچاق را دلیل انقراض ماهیان خاویاری عنوان کرد و گفت: زمانی از محل فوک های خزری 5 میلیون دلار بهره برداری داشتیم که حال به صفر رسیده است. این در حالی است که جمعیت این گونه جانوری از یک میلیون قلاده به زیر یکصد قلاده رسیده است.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: از تمام کشورهای همسایه تقاضا دارم تا به هم قول دهیم حفاظت از محیط زیست خزر در راس امور دولتها قرار گیرد.  
 
شایان ذکر است: این مراسم با حضور سفرای کشورهای روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و به میزبانی ایران در سالن همایش های بین المللی خاک پردیسان در حال برگزاری است و در ادامه مدیر کل های محیط زیست استانهای گیلان، مازندران و گلستان به ارائه اقدامات خود طی 10 سال گذشته پرداختند. /ل
برچسب ها: خزر ، پروتکل ، قاچاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار