وزير نفت با اشاره به اين كه توافق بيشتر اعضاي GECF بر اين است كه قيمت گاز بايد وابسته به قيمت نفت باشد، گفت: قراردادهاي طولاني مدت با فرمول هايي كه بر اساس پيوستگي قيمت نفت و گاز تنظيم شده، ادامه مي يابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،  بيژن زنگنه در نشست خبري حاشيه پانزدهمين اجلاس GECF در باره توسعه برداشت از منابع شيل گس و شيل اويل و نقش آنها در بازار قيمت گذاري گاز گفت: اگرچه واردكنندگان به بحث استقلال و جداسازي قيمت نفت از گاز علاقه دارند و به دنبال ثبات هستند ولي اين مسئله مورد نظر عموم كشورهاي توليدكننده و صادركننده گاز نيست.

وي گفت: بالا بودن قيمت هاي نفت مانند يك تيغ دولبه است به طوري كه هم باعث افزايش درآمدها و هم باعث ايجاد رقيبان زيادي براي ما در بازار مي شود و در نتيجه سهم نهايي كشورهاي بزرگ صادركننده نفت در بازار به طور مطلق ثابت مي ماند و به صورت نسبي كاهش خواهد يافت.

زنگنه تاكيد كرد: از هم اكنون تا چند سال آينده نيازي نداريم كه اوپك نقش تعيين كننده اي در حفظ قيمت هاي بالا براي نفت ايفا كند زيرا با توجه به سرمايه گذاري هايي كه آمريكا براي توسعه منابع شيل گس و شيل اويل انجام داده، خود به طور طبيعي اين نقش را ايفا خواهد كرد و اجازه نمي دهد قيمت ها پايين بيايد زيرا سرمايه گذاري روي پروژه هاي آنها دچار ريسك خواهد شد.

بازار نفت و گاز نبايد سياسي شود

رئيس پانزدهمين اجلاس "جي يي سي اف" درباره بازار گاز و تاثير مسائل سياسي بر اين بازار اظهار داشت: بايد بازار گاز و نفت غيرسياسي شود و فشارهايي كه در اين زمينه وارد مي شود به نفع هيچ كس نيست.

زنگنه با بیان این که نباید از نفت و گاز به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کرد افزود: متاسفانه در شرایط فعلی برخی از کشورها همچون آمریکا از نفت به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کنند به طوری که آمریکایی ها اروپا را برای عدم سرمایه گذاری در نفت ایران تحت فشار قرار می دهند.

رئیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان این که این قبیل از اقدامات امنیت عرضه نفت و گاز را در بلند مدت با چالش رو به رو می کند خاطر نشان کرد: ایران هیچ گاه از نفت و گاز به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده نمی کند.  
 
وی همچنین با بیان این که مجمع کشورهای صادرکننده گاز هیچ تصمیمی در خصوص قیمت گذاری گاز نمی گیرد تاکید کرد: این مجمع همچنین برنامه ای برای محدود کردن عرضه گاز در دستور کار ندارد.

دومین قرارداد صادرات گاز ایران به عراق به زودی امضا می‌شود
 
زنگنه با اشاره به اینکه قراردادهای متعددی در توسعه صادرات گاز ایران از مرحله مطالعه تا اجرا داریم، گفت: عراق خواهان افزایش واردات گاز از ایران است و به زودی دومین قرارداد صادرات گاز ایران به عراق امضا خواهد شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: قیمت ، گاز ، نفت ، سیاسی ، قرارداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار