قم/

داشتن محیط زیست سالم حقی تضمین شده برای هر انسان است

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: حق داشتن محیط زیستی سالم از حقوق تضمین شده برای هر انسان است که با حق حیاط پیوندی ناگسستنی دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، محمدمهدی مقدادی دبیر علمی نشست تخصصی «مسئولیت مدنی تخریب محیط زیست از منظر فقه اسلامی» که صبح امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد،‌ گفت: محیط زیست یکی از مسائل مهم دوران معاصر است.

وی با تبیین اهمیت این موضوع اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع زیستی و استفاده بی‌رویه از این منابع، تخریب و آلودگی آن‌ها خسارت‌های جبران‌ناپذیر و پیامدهای خطرناکی را به دنبال دارد که به همین دلیل با معضلی بزرگ مواجه هستیم.

این مدرس حقوق ادامه داد: چنین وقایعی در حالی رخ می‌دهد که حق داشتن محیط زیست سالم، حقی تضمین شده برای هر انسان است که این حق با بنیانی‌ترین حق انسان که حق حیات است، پیوندی ناگسستنی دارد.

دبیر علمی نشست تخصصی «مسئولیت مدنی تخریب محیط زیست از منظر فقه اسلامی» به تبیین معنای حق حیات پرداخت و گفت: حق حیات فقط زنده ماندن و نفس کشیدن نیست بلکه منظور حیاتی سالم و با عزت است.

وی محیط زیست را موهبتی الهی دانست و ادامه داد: انسان با زندگی سالم و استفاده مطلوب از آن در مسیر رشد و سعادت کامیاب می‌شود.

مقدادی با اشاره به برخی آیات و روایات در مورد صیانت از محیط زیست تصریح کرد: آموزه‌های بسیاری از منابع ارزشمند دینی در این باره وجود دارد که به استفاده درست و جلوگیری از تخریب و ایراد زیان و اسراف نعمت‌های الهی توصیه شده است.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ادامه داد: مباحث متعدد و متنوعی در ارتباط با محیط زیست قابل طرح است که در این میان مسئولیت مدنی ناشی از آلوده‌سازی، اتلاف و تخریب محیط زیست از اهمیت بیشتری برخوردار است./س

برچسب ها: قم ، محیط ، زیست ، سالم ، حق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.