دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز مسئله سوریه، لبنان، فلسطین، بحرین و عراق بدون حضور ایران حل نمی‌شود، دوستان مذاکره کننده باید موقعیت ایران را درک کنند، باید بدانیم ارزش و اقتدار ایران بیش از گذشته بوده و قدرت‌های بین‌المللی به ایران نیازمند هستند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی پیامدهای 13 آبان در استودیوی گفتگوی ویژه خبری حاضر شد.

محسن رضایی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا استکبارستیزی طی این دوره کاهش پیدا نکرده است، گفت: ملت ایران مردمی منطقی، مودب، شریف، غیرماجراجو هستند به طوری که همیشه ازموضع انصاف و مسالمت برخورد می‌کنند.  

وی با اشاره به این که 35 سال از انقلاب جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد ولی ما به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم، افزود: ما همیشه از مقاومت دفاع کرده‌ایم به طوری که برعلیه اشغالگری و اسرائیل مقاومت را مورد حمایت خودمان قرار داده‌ایم. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که باید دید که ملت شریف ایران چرا این همه بر استکبارستیزی اصرار دارد، خاطر نشان کرد: پرچم استکبارستیزی از 13 آبان سال 58 بیش از گذشته به اهتزاز درآمده بود. 

رضایی با اشاره به این که مردم ایران در 22 بهمن استبداد را واژگون کردند و آزادی را به دست آوردند، اظهار داشت: مسئله استبداد در پاره‌ای از ابهام وجود داشت و اگر ملت ایران بخواهد استبداد و وابستگی 200 ساله خود را قطع کند و بر روی پای خود بایستد دنبال بهانه بودند.

آمریکا جنایت شاه را مورد حمایت خود قرار داد بنابراین اقدام انقلابی توسط مردم ایران صورت گرفت
 
وی با بیان اینکه ملت ایران به دنبال بهانه‌ای می‌گشت به طوری که از 22 بهمن تا 13 آبان حوادثی در ایران اتفاق افتاد که آمریکا در آن دخالت‌های بسیاری داشت، افزود: آمریکا جنایت شاه را مورد حمایت خود قرار داد به طوری که آن‌ها دست بردار نبودند بنابراین اقدام انقلابی توسط مردم ایران صورت گرفت. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که اولین اقدام انقلابی توسط مردم ایران در منطقه خاورمیانه صورت گرفت، ادامه داد: تحریم‌های اقتصادی که از جانب اروپا و آمریکا برعلیه ایران صورت می‌گیرد سبب لطمه وارد شدن به خود این کشورها شده است.
 
وی گفت: استکبارستیزی منطقی سیاسی و عقلانی دارد که در شعار ملت ما به خوبی نمایانگر است.

رضایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای تقویت امنیت درونی خود چه مولفه‌هایی وجود دارد، افزود: امنیت ملی ایران قبل از انقلاب اسلامی بخشی از امنیت آمریکا به حساب می‌آمد البته نه دفاع و امنیتی که به نفع ما باشد به گونه‌ای که دفاع ایران بخشی از دفاع آمریکا محسوب می‌شد. 

ما قبل از انقلاب به ژاندارام منطقه برای آمریکا تبدیل شده بودیم

دبیر کل مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که ما به ژاندارام منطقه برای آمریکا تبدیل شده بودیم، گفت: با هزینه ملت ایران ما ژاندرام منطقه شده بودیم به طوری که وقتی این هزینه قطع شد همه می‌گفتند ما دیگر نمی‌توانیم بر روی پای خود بایستیم. 

وی گفت: صدام به این دلیل به ایران حمله کرد که فکر می‌کرد نیروهای درونی ایران با یکدیگر قطع شده بود این در حالی بود که نیروهای درونی ملت ایران وارد عرصه ملی شد.

رضایی با اشاره به پیشرفت‌های فنی ایران و هم چنین سایر پیشرفت‌ها در حوزه‌های دیگر، اظهار داشت: ما بعد از 200، 300 سال امنیت ملی را در ایران بازیابی کردیم.

وی با اشاره به مولفه‌های امنیت ملی در ایران اظهار داشت: انسجام داخلی و رهبری از جمله مولفه‌های درون زا به حساب می‌آید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران هیچ گاه در طی 200، 300 سال گذشته رهبری نداشت که بتواند امور را به خوبی برعهده بگیرد، اضافه کرد: اگر در آن برهه‌های تاریخی رهبری بود که مسائل را می‌توانست به خوبی دنبال کند می‌توانستیم به ده قدرت اول دنیا تبدیل شویم.

رضایی با تاکید بر این که ما در مسئله اقتصادعقب افتاده‌ایم، ادامه داد: ما به نیروهای درونی خود تکیه کرده‌ایم و این نیروها توانست امنیت ملی پایدار را برای ما درست کند. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری مبنی براین که راهکار تحقق حماسه اقتصادی در کشور چیست، افزود: باید از فرصت تحریم برای شکوفایی کشور استفاده کنیم. 

تحریم‌های اقتصادی در عین حال که تهدید به حساب می‌آیند می‌توانند به فرصت تبدیل شوند

وی با تاکید بر اینکه چرا از فرصت تحریم برای شکوفایی اقتصاد کشور استفاده نمی‌کنیم خاطر نشان کرد: باید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم به گونه‌ای که تحریم‌های اقتصادی در عین حال که تهدید به حساب می‌آیند می‌توانند به فرصت تبدیل شوند. 

رضایی با اشاره به این که تجربه ما در دوران انقلاب به ما نشان داد که ما می‌توانیم به خوبی تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: تحریم‌ها خسارت‌های بسیاری را برای کشور ایجاد کرد، برداشتن این تحریم‌ها به معنای برطرف شدن بسیاری از مشکلات نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: ما در سی سال قبل میلیاردها دلار پول داشتیم پس این پول‌ها چه شد اگر 5 برابراین پول‌ها ما درآمد داشتیم با وضعیت ساختار اقتصادی که داریم ما نمی توانستیم به جایی برسیم. 

رضایی با اشاره به این که اگر اقتصاد ما پیشرفت پذیر بود نباید با تحریم مواجه می‌شدیم افزود: چرا اقتصاد ما تحریم پذیر است. 

وی با اشاره به این که اقتصاد را به گونه‌ای درست کرد که تحریم نشویم، اظهار داشت: متاسفانه امروزه تحریم‌های داخلی‌مان بیشتر از تحریم‌های خارجی است زیرا سیستم اداری و مسائل مربوط به بورکراسی کشور آسیب زیادی را به اقتصاد کشور وارد ساخته است. 

رضایی با اشاره به این که باید از مسئله تحریم‌ها به خوبی استفاده کنیم، تصریح کرد: باید بازسازی اساسی در اقتصاد کشور صورت گیرد.  

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که اقتصادرا باید به گونه‌ای درست کرد که چند سال آینده دوباره تحریم نشویم خاطر نشان ساخت: اگر دوباره از سوی بیگانگان با تحریم مواجه شویم نباید با اقتصاد بازسازی شده دچار مشکل شویم. 

رضایی با اشاره به این که اقتصاد مقاومتی باید با هدف تحریم ناپذیری و تبدیل شدن فرصت‌ها به درستی درکشور مطرح شود به گونه‌ای که ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تنظیم کرده‌ایم.

نبرد دیپلماتیک در ژنو با اقتصاد مقاومتی در ارتباط است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه نبرد دیپلماتیک در ژنو اقتصاد مقاومتی در ارتباط است گفت: ایستادگی منطقی با پیشرفت جهادی مکمل هم هستند چه مذاکرات به نتیجه برسد یا نه برای ما سودمند است اگر حتی مذاکرات به نتیجه نرسد همه دنیا می‌فهمد ملت ایران منطقی و اهل مذاکره است، ملت ما متوجه می‌شود که قصد خاصی نیست که ما از روابط بین‌الملل استفاده نکنیم افرادی در سطح روابط بین‌الملل آمدند موانع استقلال روابط ایران با دیگر کشورها شدند. 

وی ادامه داد: ملت ما متوجه خواهد شد که حتی اگر مذاکرات به نتیجه نرسد سود دارد و ملت ما را یکپارچه می‌کند و اگر به نتیجه برسیم موانع اقتصادی و تجاری ایران برطرف خواهد شد ولی کافی نیست، در این راستا تورم و بیکاری جوانان را باید مورد توجه قرار دهیم و با توجه به اقتصاد مقاومتی می‌توانیم در شرایط تحریم به شکوفایی برسیم.

رضایی اقتصاد مقاومتی را به عنوان منابع طبیعی و امکانات داخلی و استعدادهای گسترده دانست و گفت: ما می‌توانیم روی پای خود ایستاده و به پیشرفت‌های اقتصادی خود ادامه دهیم و افراد پشت میز مذاکره می‌فهمند تحریم‌ها نتیجه‌ای ندارد ولی اگر گرانی را ببینند امیدوار می‌شوند بر ما فشار می‌آورند از این رو ما از اقتصاد مقاومتی برای پیشبردن مذاکرات استفاده خواهیم کرد.

منطق ما این است که باید آنها در مذاکره صداقت خود را نشان دهند
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی براینکه واژه مقاومت با توجه به راهپیمایی 13 آبان روی مذاکره تاثیر منفی می‌گذارد، گفت: خیر، سیاست گذشته ایران منطقی بوده و منطق ما این است که باید آنها صداقت خود را نشان دهند، راهپیمایی امروز نشان داد ایران روی ارزشها و خواسته به حق خود محکم ایستاده است و به خارج نشان خواهد داد عمق مذاکره در خیابانهای ایران است، کسانی که امروز در راهپیمایی شرکت کردند بخشی از مذاکره ایران در ژنو هستند و دکتر روحانی و ظریف نماینده گروهی هستند که از ژنو امتداد دارد تا خیابانهای امروز تهران.  
 
رضایی با اشاره به این که سیاست خارجی ما بسته و جناحی نیست، گفت: سیاست ما مردمی است و دولتمردان به نمایندگی از طرف مردم ایران در مذاکره هستند و افراد پشت میز مذاکره متوجه خواهند شد فضای ایران ضعیف نیست بلکه این مذاکره پشتوانه عمیقی در خیابانهای ایران دارد و آنها نباید از مذاکر سوءاستفاده کنند.  
 
وی به تجربه تاریخی ملت ایران در حوزه سیاست خارجه اشاره کرد و افزود: این تجربه تاریخی نشان داده که خوش‌بینی دیپلمات‌های ایرانی با سوءاستفاده‌های خارجی‌ها ترکیب شده و نتیجه آن باعث شده است که 200سال سیاست خارجه در ایران عقب بیفتد قبل از انقلاب سیاست خارجی نداشتیم و باید یک میکروسکوپ بگذاریم تا کار سیاست خارجی ایران در تاریخ چند ساله مشاهده شود خوش بینی ایران با سوءاستفاده‌های خارجی تفکیک شده است و ملت ایران می‌گوید که در مذاکره و پیگیری منابع ملی خود جدی است و این دام و سوءاستفاده نیست.  
 
رضایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا این اقتصاد مقاومتی یک سابقه‌ای دارد و یا به عنوان نمونه می‌توان ارائه داد یا ابداعی است، گفت: در ایران طراحی شده است و بحث جدیدی است اقتصاد مقاومتی سابقه علمی و تجربی دارد، شوک‌هایی که در اقتصاد غرب مثل رکورد و بحرانهای مالی در اروپا به وجود می‌آید به سایر کشورها سرایت می‌کرد، سهام اروپا و ژاپن سقوط می‌کرد این اقتصاد به عنوان اقتصاد انعطاف‌پذیر رشد کرد تا اگر شوک اقتصادی از کشوری وارد کشوری دیگری شد بحران آن روی اقتصاد آن کشور تاثیر نگذارد، تجربه اقتصادی نشان داده است که مولفه‌های اقتصاد مقاومتی باعث کاهش تحریم‌های اقتصادی و شوک‌های مرتبط با آن است این اقتصاد مقاومتی سابقه تجربی دارد و در دنیا محدود است اما ما آن را در ایران به طور گسترده مطرح می‌کنیم.

ما در راستای اقتصاد مقاومتی کسب و کار خانگی را مورد توجه قرار دادیم تا تغییر و تحولی در نظام کشاورزی ایران شکل بگیرد
 
رضایی در پاسخ به سوال دیگری مبنبی براینکه مولفه اقتصاد مقاومتی برای دهه پیشرفت دولت تدبیر و امید تعریف شده یا کارشناسی شده، گفت: این مولفه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری تعریف شده و ایشان به عنوان سیاست‌های مشورتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام دادند و بر روی مسئله مشارکت گسترده مردم در صحنه اقتصاد و بخش خصوصی تاکید شد اما ما این مسئله را فراتر گرفتیم و در این راستا کسب و کار خانگی را مورد توجه قرار دادیم تا تغییر و تحولی در نظام کشاورزی ایران شکل بگیرد و حاشیه‌نشینی کاسته شده و روستاها آباد شود و وابستگی به نفت کاهش پیدا کند.
 
وی با اشاره به این که بیش از 20 سال است که مسئولان همت می‌کنند که تحریم‌ها برداشته شود اما همچنان تحریم هستیم، گفت: باید در این راستا به دنبال اقتصاد چند پایه باشیم زیرا اقتصاد مقاومتی می‌گوید 7 الی 8 پایه زیر ستون اقتصاد باید گذاشته شود مانند ژئوپولوتیک، توریست، همسایه های ایران، دانش و باید در این مسیر اقتصاد کشور به اقتصاد دانایی محور و ثبات در اقتصاد ایران تبدیل شود.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اشتغال و لزوم اشتغالزایی جوانانی که تحصیلات دارند باید وارد بازار کار شوند آیا در این راستا تدبیری اندیشیده شده است، گفت: ما در این حوزه دو نوع کار انجام دادیم، کارهای کلان ملی و خرد. کارهای کلان ملی مانند این است که ما باید محیط کسب و کار را برای اقتصاد ایران فراهم کنیم در داخل کشور موانع برای تولید و سرمایه‌گذاری وجود دارد در ایران بالای 20 الی 30 روز طول می‌کشد تا سیستم بورکراسی و تقسیم کار ملی شکل بگیرد.

میلیاردها پول در کشور ریخته شده اما کار ملی انجام نمی‌شود

رضایی ادامه داد: میلیاردها پول در کشور ریخته شده اما کار ملی انجام نمی‌شود. تولید ملی، بورکراسی، سیاست‌های پولی و مالی و وضعیت فرهنگی جامعه ما تولید محور نیست، ما به یارانه محوری عادت کرده‌ایم، باید محیط کسب و کار درست شود و برای بهتر شدن این موضوع باید از دولت شروع کنیم، ما در کشور دانشجوهای زیادی داریم که بعد از فارغ التحصیل شدن بلافاصله وارد بازار کار نمی‌شوند چون مهارت کافی را در دانشگاه‌ها یاد نمی‌گیرند در حالی که کارخانه‌ها آدم ماهری می‌خواهند تا وارد بازار کار شود باید در نظام آموزشی کشور برای این معضل تصمیم‌گیری جدی شود.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه دیپلماسی کشورمان چگونه باید پیش برود تا به اقتصاد مقاومتی کمک کند اظهار داشت: باید موقعیت امروز کشور را نسبت به مذاکرات خوب تحلیل کنیم ما ایران دیروز نیستیم ایران امروز در بعد سیاسی امنیتی و دفاعی در اشل بالاتری قرار دارد.

اگر امروز ما در بیرون از ایران حضور نداشتیم کسی ما را تحویل نمی‌گرفت
 
وی ادامه داد: امروز ایران، ایران منطقه‌ای است و در ده سال گذشته ایران قدرت منطقه نبوده اما امروز ما در سواحل مدیترانه هستیم چرا آمریکا رئیس جمهور ما را تحویل می‌گیرد؟ چرا روسای جمهور دنیا به دنبال گفتگو با رئیس جمهور ما هستند، اگر امروز ما در بیرون از ایران حضور نداشتیم کسی ما را تحویل نمی‌گرفت اگر از جنگ سربلند بیرون نمی‌آمدیم کسی ما را تحویل نمی‌گرفت.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز مسئله سوریه، لبنان، فلسطین، بحرین و عراق بدون حضور ایران حل نمی‌شود دوستان مذاکره کننده باید موقعیت ایران را درک کنند این موضوع به این معنی نیست که ما خودمان را برتر بدانیم بلکه باید بدانیم ارزش و اقتدار ایران بیش از گذشته است و دنیای بین‌المللی و قدرت‌های بین‌المللی به ایران نیازمند است.
 
رضایی تصریح کرد: باید در طول مذاکرات چارچوبی تعیین کنیم که چه امتیازاتی می‌دهیم و چه امتیازاتی می‌گیریم ، معتقدم افشا نشدن جزییات مذاکرات کار خوبی است اما باید برخی از آن برای مردم بازگو می‌شد تا تبلیغات سوء اثر منفی بر روی مردم نگذارد.
 
وی با تاکید براینکه در مذاکرات جدی هستیم و تاکتیکی برخورد نمی‌کنیم، اظهار داشت: ما مطمئنیم که باید دست به زانوی خودمان بگیریم و اقتصاد کشور را به حرکت دربیاوریم.

ایران چهارراه دنیاست و قدرت‌های بین‌الملل بدون آن نمی توانند به اهداف خود برسند
 
رضایی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه مولفه قدرتی را به عنوان برگ برنده داریم، گفت: مهمترین مولفه سرزمین ایران است، ایران چهارراه دنیاست و قدرت‌های بین‌الملل بدون آن نمی توانند به اهداف خود برسند این موضوع بسیار ارزشمندی است که باید از آن خوب استفاده کنیم.
 

وی افزود: ارتباط ما با عراق، سوریه و خطی که تا مدیترانه پیش رفتیم و از سمت دیگر از طریق افغانستان به چین متصل شدیم کمربند طلایی را به وجود آورده است هر قدرتی که در این 4 کشور باشد می‌تواند بسیار قوی و بر بسیاری از کشورهای دیگر حکومت کند.
 
دبیر تشخیص مصلحت با مطرح کردن این سوال که چرا در ده سال گذشته همه حوادث دنیا در عراق سوریه افغانستان و یا در ایران بود، اظهار داشت: آمریکا و هم پیمانان او به این نتیجه رسیده‌اند که اگر این 4 کشور را در اختیار داشته باشند کل دنیا را خواهد داشت حال ایران مابین این 4 کشور و از قدرت‌های اصلی آن است اما ما خوب بهره‌برداری نمی‌کنیم.
 
رضایی ادامه داد: ارتباطی که اکنون با لبنان، سوریه، فلسطین و افغانستان داریم بیشتر بعد سیاسی داشته و کمتر اقتصادی است چرا نتوانستیم تجارت قوی داشته باشیم تا ترکیه بیشتر از ما صادرات به کشورهای دوست ما نداشته باشد اگر ما از موقعیت خود به خوبی استفاده کنیم دیگران هستند که خواهان برقراری ارتباط با ایران هستند.  
 
رضایی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چگونه تغییر رویکردها به تغییر در عمل منجر شود اظهار داشت: برخی کشورها رویکردی صادقانه و برخی فریبکارانه و از موضع ضعف داشتند بیشتر کشورهای اروپایی موضعی صادقانه داشته و پذیرفته‌اند که در کشور ما دموکراسی وجود دارد.

برای چندمین بار آمریکا در امتحان ملت ایران حضور دارد و امیدواریم که نمره متوسطی را بگیرد
 
وی افزود: اما برخی کشورها در موضع ضعف قرار دارند چرا که تمام تبلیغات آنان در این مدت خنثی شده اما آیا پشت این لحن صداقت وجود دارد باید پاسخ داد که بار دیگر ایران آنان را آزمایش می‌کند و برای چندمین بار آمریکا در امتحان ملت ایران حضور دارد و امیدواریم که نمره متوسطی را بگیرد و صداقت خود را نشان دهد.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر ایران از کشوری صداقت ببیند با آنان همراهی خواهد کرد ولی اگر احساس کند که قصد سواستفاده دارند به طور قطع کوتاه نخواهد آمد.
 
رضایی تصریح کرد: از بزرگترین مشکلات ما این است که طرفداران بسیاری در آمریکا داریم اما لابی برای حفظ آن نداریم.
 
وی افزود: عربستان سعودی سالانه 800 میلیون دلار و رژیم صهیونیستی سالانه 2 میلیارد دلار برای لابی‌های خود در درون جامعه آمریکا خرج می‌کند، مسلمانان بسیاری در آنجا داریم و آمریکایی‌ها و سایر ملت‌های حاضر در این کشور از طرفداران ما هستند اما متاسفانه ما از موقعیت‌های خود استفاده نمی‌کنیم.
 
رضایی تصریح کرد: موضوع اساسی که در ورای چالش سیاسی بین ما و آمریکا در جریان است مبارزه تمدنی بین اسلام و غرب است، اگر امروز همه مناقشات سیاسی ایران و آمریکا تمام شود و فرد دیگری جایگزین او (اوباما) شود همه چیز به صورت گذشته باز خواهد گشت ممکن است امروز اوباما نرمش هایی از خود نشان دهد اما شاید دولت بعدی نیز زیر همه مذاکرات بزند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از تیم مذاکره کننده حمایت می‌کنیم، آنان نیروهای دلسوز و از فرزندان انقلاب هستند که ماموریت سختی به عهده دارند و ملت ایران نیزاز آنان حمایت خواهد کرد اما باید توجه کنیم که نیروهای پشت صحنه خواهان ایرانی قدرتمند نیستند.

باید از تاکتیک‌هایی استفاده کنیم که در عین حال از ضعف و نیاز آنها به مذاکر سود می‌بریم
 
رضایی خاطر نشان کرد: باید از تاکتیک‌هایی استفاده کنیم که در عین حال از ضعف و نیاز آنها به مذاکر سود می‌بریم مراقب خطی که آنان تا انتها بیایند جلو می‌آید باشیم.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چگونه صداقت آمریکایی روشن می‌شود، اظهار داشت: این گونه نیست که جامعه آمریکا دربست در اختیار دولتمردان آن باشد هر زمانی که وارد آمریکا شدیم امکانات فراوانی برای ملت ایران مشاهده کردیم.
 
وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی هیچ گاه به صورتی نبوده که بنا بر تغییرناپذیری کشور آمریکا باشد، ما امروز علائم تغییر را در آمریکا می‌بینیم و آنان به سمت آدم شدن حرکت می‌کنند مانند جنبش وال استریت.
 
رضایی تصریح کرد: مردم آمریکا با رای دادن به اوباما به دنبال تغییر در این کشور هستند و ملت ایران در هر زمان که این تغییر و آدم شدن آمریکا را مشاهده کند رفتار خود را با آنان تغییر می‌دهد حتی اگر این تغییر از موضوعات کوچکی مانند آزادشدن دارایی‌های ایران آغاز شود.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطر نشان کرد: امروز ما قدمی جلو گذاشته‌ایم ولی پاسخی از آنان دریافت نکردیم آزادی گروگان‌های آمریکا در لبنان با همکاری ایران بود اگر آمریکایی‌ها خواهان نشان دادن صداقت هستند باید گام بردارند حتی کوچک متاسفانه آمریکا هیچ حرکت مثبتی انجام نداده است.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
برچسب ها: گفتگوی ، ویژه ، خبری ، محسن ، رضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار