اهواز/

همه چيز درباره باران‌هايي كه نفس اهوازي‌ها را گرفت

پس از بارندگي دو شب پيش در اهواز و شهرهايي از خوزستان، شمار بالايي از مردم با علايم تنگي نفس و مشكلات ريوي مواجه و روانه بيمارستان‌ها شدند. وضعيت خاص پيش آمده، موجب شد ستاد بحران دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تشكيل جلسه داده و همچنين اداره‌كل محيط زيست خوزستان به سرعت آغاز به بررسي كارشناسي اين وضعيت و دليل آن كند. مديريت بحران خوزستان نيز در حال پيگيري ماجراست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ در پي اتفاق دو روز گذشته، گمانه‌زني‌هايي مبني بر اسيدي بودن باران‌هاي اهواز مطرح شده است. در همين راستا، رييس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز صبح امروز از بيماراني كه در جريان پديده رخ داده در دو روز گذشته در بيمارستان‌هاي شفا، امام و گلستان اهواز بستري شده‌اند، عيادت و از نزديك با آنان صحبت كرد و روند درمان اين بيماران را مورد بررسي قرار داد.

 

محمدحسين سرمست، در حاشيه عيادت از اين بيماران  اظهار كرد: مسئولان محيط‌زيست در جريان كامل پراكندگي بيماران در سطح استان قرار گرفته‌اند و شهرهايي كه آمار بيماران در آنها بيشتر بوده را مدنظر قرار داده‌اند و اطلاعات مورد نياز را با سازمان هواشناسي هماهنگ و جمع‌بندي كرده‌اند.

 

وي افزود: در جلسه‌اي كه عصر ديروز با اداره‌كل هواشناسي خوزستان برگزار مي‌شود علت اصلي اين پديده تعيين و به يك جمع‌بندي نهايي خواهيم رسيد.

 

رييس دانشگاه علوم پزشكي جندي‌ شاپور اهواز درباره علت اصلي اين پديده تصريح كرد: فرضيه اصلي كه در اين پديده و ابتلاي مردم پس از بارندگي به مشكلات تنفسي مطرح شده، همان آلاينده‌هاي محيطي است؛ آلاينده‌هاي محيطي در هوا جمع شده و با بارندگي و تركيبات اضافي و به خصوص در پي رعد و برق، شهروندان خوزستان را در معرض اين بيماري قرار داده است.

 

سرمست تصريح كرد: مشابه اين پديده در سال‌هاي گذشته و در يكي دو ماه اول آغاز بارندگي‌ها نيز در خوزستان ديده شده است و علت آن بوده كه بارش بعد از مدت‌ها شروع مي‌شود و آلودگي‌ها را منتقل مي‌كند؛ اما وسعت و حجم اين پديده و افراد مبتلا در امسال با سال‌هاي قبل قابل مقايسه نيست.

 

وي عنوان كرد: تا ظهر ديروز (يك‌شنبه) آمار كل بيماران خوزستان بر اثر اين پديده، 3100 نفر بوده است و اكنون نيز بر اساس آماري كه فعلا در دست است، از روز گذشته تا اين لحظه 1000 نفر ديگر به تعداد بيماران اين پديده افزوده شده است؛ با اين وجود از حجم كل بيماران كاسته شده است.

 

رييس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز ادامه داد: آمار بستري‌شدگان تا ظهر ديروز 128 نفر بوده و جمع‌بندي تعداد بستري‌شدگان در 24 ساعت دوم اين پديده نيز عصر امروز (دوشنبه) مشخص و اعلام مي‌شود.

 

سرمست تاكيد كرد: خوشبختانه بيماري كه نياز به CCU داشته باشد نداشته‌ايم و عمدتا بيماران به ICU ارجاع شده‌اند كه تعداد آنها نيز اندك است. در ميان بيماران بخش  ICU يك مادر باردار نيز بوده كه اكنون حالش رو به بهبود است و تا 24 ساعت آينده مرخص مي‌شود.

 

وي با بيان اين‌كه بيشتر بستري‌شدگان مربوط به بيمارستان كودكان بوده است، اظهار كرد: 2 كودك نيز به بخش ICU منتقل شده‌اند كه اكنون حال عمومي خوبي دارند و از دستگاه جدا شده‌اند.

 

رييس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تصريح كرد: بيشترين تعداد بيماران اين پديده، در اهواز بوده است.

 

وي ادامه داد: افرادي كه نياز به معالجه سرپايي داشته‌اند عمدتا علايمي مانند آسم از نوع شديد يا خفيف داشته‌اند كه با سرفه و احساس تنگي تنفس همراه مي‌باشد.

 

سرمست درباره نتيجه‌گيري كلي خود از بازديد امروز از بيماران پديده ابتلاي شهروندان به تنگي نفس پس از باران عنوان كرد: تمام بيماران از روند درمان رضايت كامل داشته‌اند و اين حجم كار و بيمار نشان‌دهنده آمادگي و توانمندي پرسنل اورژانس و متخصصان است.

 

وي گفت: 3 هزار بيمار در 6 ساعت بين شب تا صبح 24 ساعت اول پديده، معالجه و درمان شدند و در صورت ادامه اين پديده آمادگي كامل براي پذيرش بيماران بعدي وجود دارد.

 

 

درباره دليل آلودگي باران‌هاي اهواز پيش‌داوري نمي‌كنيم

 

 

مديركل هواشناسي خوزستان نيز با اشاره به پديده‌اي كه موجب شد پس از بارندگي‌هاي دو روز پيش در اهواز، بيش از 4 هزار نفر به مشكلات تنفسي دچار شوند، گفت: از آن جا كه احتمال دخيل بودن وضعيت جوي در بروز اين مشكل وجود دارد، اين موضوع بايد مورد تحقيق قرار گيرد.

 

مسعود ده‌ملايي اظهار كرد: آمارها و نمونه‌هاي باران دو شب پيش، براي تحقيق و بررسي در حال جمع‌آوري است.

 

وي ادامه داد: هر موضوعي حتي تغييرات جوي و وضعيت جوي، ممكن است در ايجاد اين مشكل دخيل باشند. به همين دليل، نمونه‌اي كه از باران گرفته شده نيز بايد مورد بررسي قرار بگيرد.

 

مديركل هواشناسي خوزستان گفت: جمع‌آوري نمونه‌هاي هواشناسي در بازه زماني هفته گذشته، آغاز شده است.

 

وي تصريح كرد: در خصوص احتمال بارش باران اسيدي و آلوده، تا زماني كه نمونه باران مورد آزمايش قرار نگرفته، پيش‌داوري نمي‌كنيم.

 

در اين زمينه جلسه‌اي در عصردیروز(دوشنبه) با حضور اعضاي كارگروه بررسي اين پديده در دانشگاه علوم پزشكي اهواز، تشكيل مي‌شود و خروجي اظهارنظرها از سوي معاونت بهداشت دانشگاه به اطلاع خواهد رسيد.

 

 

بررسي احتمال اسيدي بودن باران‌هاي اهواز

 

 

رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: در پي بارندگي‌هاي در روزهاي اخير، علايم تنفسي به صورت آسم، سرفه و تنگي نفس در برخي شهروندان ايجاد شد كه به درمانگاه و بيمارستان‌هاي اهواز مراجعه كردند و به دنبال آن، ستاد بررسي اين پديده در دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تشكيل شد.

 

دكتر سيدمحمد علوي اظهار كرد: معاونت بهداشت، معاونت درمان و مراكز تحقيقاتي و سازمان محيط‌زيست در حال همكاري با اين ستاد هستند.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز افزود: آن چه مشخص است اين است كه اين پديده، ماهيت عفوني ندارد و در بررسي‌هاي كلينيكي باليني و ميداني كه انجام شد، عفوني يا ويروسي بودن اين علايم براي ما ثابت نشد. يكي از احتمالات بروز اين پديده، آلودگي‌هاي محيطي است كه به همراه باران به سطح زمين مي‌رسد.

 

وي تصريح كرد: بارش باران اسيدي و ايجاد علايم تنگي نفس در شهروندان يكي از احتمالاتي است كه در حال بررسي است.

 

علوي گفت: در جريان بروز مشكلات تنفسي پس از بارندگي‌هاي دو روز گذشته، برخي محققان معتقدند كه رعد و برق در ايجاد اين پديده اثر داشته است. اين كارشناسان مي‌گويند رعد و برق موجب مي‌شود اكسيژن كه به صورت مولكول ازن است به علت شكسته شدن، دچار فعل و انفعالات شيميايي شده و در نهايت براي دستگاه تنفسي مضر باشد.

 

رييس مركز بهداشت خوزستان عنوان كرد: البته همه اين موارد در سطح حدس و گمان است. مركز تحقيقات عوامل زيست‌محيطي در دانشگاه فعال شده و متخصصان در اين زمينه مشغول بررسي هستند و به محض اين‌كه در خصوص موضوعي به يقين برسيم، اطلاع‌رساني خواهيم كرد.

 

 

عوامل آلاينده بارندگي‌هاي اهواز در حال بررسي است

 

 

معاون محيط زيست انساني اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: محيط زيست در حال بررسي پارامترهاي آلايندگي هوا از طريق ايستگاه‌هاي سنجش هوا است.

 

جمال شاكري اظهار كرد: موضوع با جديت در حال پيگيري است. كارگروهي نيز براي بررسي اين پديده تشكيل شده و احتمالات در حال بررسي است.

 

وي ادامه داد: متولي اصلي كارگروه بررسي پديده شيوع تنگي نفس پس از بارندگي‌ها، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي اهواز است و بايد دلايل و عوامل آن بررسي و از طريق سخنگوي رسمي، نتيجه اعلام شود.

 

معاون محيط زيست انساني اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان افزود: اطلاعاتي از ايستگاه‌هاي سنجش هوا در ارتباط با وضعيت آلاينده‌ها در حال جمع‌آوري است و پس از آن به معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي ارسال مي‌شود. در سنجش هوا پارامترهاي آلاينده هوا مانند منو اكسيد كربن و دي اكسيد گوگرد و عوامل آلاينده اصلي هوا مورد سنجش قرار مي‌گيرند.

 

شاكري درباره احتمال اسيدي بودن باران‌هاي اهواز گفت: نتيجه نهايي بررسي‌ها هنوز حاصل نشده است و تا موضوعي اثبات نشود آن را تاييد نمي‌كنيم. صحت و سقم احتمالات مطرح شده از جمله بارش باران اسيدي، بايد بررسي شود.

 

وي تاكيد كرد: از پيش‌داوري در خصوص عوامل ايجادكننده اين وضعيت براي شهروندان پرهيز شود تا نتيجه منطقي و معقول به دست آيد.

 

 

آخرين گزارش از وضعيت بيماران تنگي نفس در اهواز

 

 

رييس مركز بهداشت خوزستان همچنين با اشاره به شيوع تنگي نفس پس از بارندگي‌هاي دو شب پيش، گفت: حدود 4 هزار و 406 بيمار تا صبح امروز با علايم مشكلات تنفسي به بيمارستان‌ها و مراكز درماني دانشگاه مراجعه كردند.

 

دكتر سيدمحمد علوي توضيح داد: البته تعداد بيماراني كه به مطب‌ها و درمانگاه‌ها مراجعه كرده‌اند در اين آمار لحاظ نشدند.

 

وي ادامه داد: بيشتر بيماران از شهرستان اهواز بودند ولي مواردي هم در آبادان، خرمشهر و شهرهاي اطراف مشاهده شده است.

 

علوي افزود: بيماران، سرپايي معالجه و تعدادي نيز بستري شده‌اند. بيماران بستري شده افرادي بودند كه بيماري زمينه‌اي از جمله بيماري‌هاي قلبي، ديابت، تنفسي، آسم، آلرژي يا انسداد مزمن ريه داشتند يا كودكان و سالمندان بودند كه ايمني بدن آنها پايين است.

 

رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: خوشبختانه اين پديده تلفاتي به همراه نداشته است. بيمارستان‌ها و مراكز درماني نيز مجهز بوده و با محدوديتي از نظر فضا و امكانات درماني مواجه نشدند. بهداشت محيط، معاونت درمان، هواشناسي، محيط‌زيست و مراكز تحقيقاتي به همراه كليه پزشكان متخصص ريه و داخلي در حال همكاري براي حل مشكل ايجاد شده، هستند./س

 
برچسب ها: باران ، نفس ، اهوازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.