رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن گفت: علی بن جعفر (ع) احادیثی که از ائمه اطهار (ع) شنیده بود را در کوفه تبیین و تشریح می‌کرد و مردم قم از ایشان خواستند به شهرشان مهاجرت کند و بدین ترتیب تفکر شیعی از کوفه به قم منتقل شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی در آستانه رحلت امامزاده علی بن جعفر (ع) اظهار داشت: برخی عقیده دارند مزار واقعی این امامزاده در مدینه وجود دارد و مزار ‌کسی که در قم است نواده ایشان بوده ولی افرادی مانند محقق اردبیلی و تفرشی و نیز شیخ عباس قمی می‌گویند بقعه متبرکه‌ای که در قم وجود دارد بارگاه حقیقی این امامزاده است ولی باید دانست هر محلی که منسوب به ایشان باشد زیارت آن دارای اجر و ثواب خواهد بود.

وی افزود: علی بن جعفر (ع) فرزند امام جعفر صادق (ع) و برادر امام موسی کاظم (ع) بوده و امام هادی (ع) را نیز درک کرده بود.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با بیان این‌که علی بن جعفر (ع) در مقابل امام جواد (ع) احترام فراوانی به ایشان می‌گذاشتند تا مردم گمان نکنند که خودش به امامت رسیده است، عنوان کرد: ایشان حتی دست امام جواد (ع) را نیز می‌بوسید و در مقابل کسانی که او را امام می‌نامیدند می‌گفت خداوند خواسته‌ است این کودک خردسال یعنی امام جواد (ع) به ولایت برسد.

وی ادامه داد: این امامزاده واجب التعظیم ساکن منطقه‌ای اطراف مدینه بود که پس از مدتی به کوفه مهاجرت و بعد از آن هم به قم سفر کرد و تا زمان وفات در قم ساکن بود؛ این امامزاده چندین عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده که تنها یکی از آن‌ها باقی مانده و شامل سئوالاتی است که ایشان از برادر بزرگوار خود پرسیده است.

عابدی با اشاره به 2 کتابی که علی بن جعفر (ع) در مورد سئوالاتی که از برادرش پرسیده است، گفت: ایشان یک کتاب را دقیقاً بر اساس آنچه امام موسی کاظم (ع) فرموده بودند به رشته تحریر درآورد و در کتاب دیگر بخش‌های مختلف آن را جابه‌جا کرده بود.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن در ادامه به شرایط دوران علی بن جعفر (ع) و تفتیش عقاید توسط حکومت وقت عنوان کرد: در آن زمان اگر کسی نظرات شیعه را بیان می‌کرد کشته می‌شد در حقیقت احمد حنبل پایه‌گذار تفکر سلفی بوده است و علی بن جعفر (ع) در این شرایط وارد کوفه شد.

وی افزود: علی بن جعفر (ع) احادیثی که از ائمه اطهار (ع) شنیده بود را در کوفه تبیین و تشریح می‌کرد و مردم قم نیز به همین دلیل از ایشان خواستند به شهرشان مهاجرت کند و بدین ترتیب تفکر شیعی از کوفه به قم منتقل شد.

عابدی با بیان این‌که علی بن جعفر (ع) بسیار بیشتر و معتبرتر از عبدالعظیم حسنی روایاتی از حضرات معصومین (ع) نقل کرده است، گفت: ایشان در موضوعاتی همچون فقه شیعی، اعتقادات و اخلاق احادیث فراوانی را به شیعیان آموختند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن ادامه داد: این امامزاده واجب التعظیم در بسیج علویون از مدینه و کوفه به ایران و قم نقش مهمی داشته است؛ زمانی که ایشان به قم وارد شدند هنوز حضرت معصومه (س) به این شهر مسافرت نکرده بودند و زمانی که کریمه اهل‌بیت (ع) به قم آمدند در همین شهر حضور داشتند.

وی با اشاره به ناشناخته ماندن علی بن جعفر (ع) در شرایط کنونی خاطرنشان کرد: این امامزاده در آن دوران به عنوان شخصیتی قدسی شناخته می‌شد؛ تواضع و فروتنی یکی از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی علی بن جعفر (ع)‌ به شمار می‌رود.

عابدی با بیان این‌که توسل به ائمه معصومین (ع) و امامزادگانی همچون علی بن جعفر (ع) اجر و ثواب فراوانی دارد، عنوان کرد: به یقین توسل خالصانه و دعا در پیشگاه الهی بر کارهای ما تاثیر خواهند داشت./س

برچسب ها: قم ، علی ، بن ، جعفر ، عامل ، انتقال ، تفکر ، شیعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.