نشريه فارن پاليسي در مقاله‌اي از بيداري كشورها و اجماع و تلاش جهاني براي مقابله با يكه‌تازي‌هاي ايالات متحده امريكا خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛  فارن پاليسي در مقاله اي  با عنوان " تلاش جهاني براي  مهار اقدامات امريكا از جاسوسي تا گوانتانامو"  به قلم" كولوم لينچ " به عقب نشيني كشورهاي جهان از حمايت هاي كوركورانه از  امريكا اشاره كرده و تلاش هاي دسته جمعي آنها براي مقابله با تك تازي هاي واشنگتن بخصوص در سازمان ملل خبر داد.

با گذشت 12 سال از آغاز جنگ جهاني عليه تروريسم توسط امريكا  و آزمايش محدوديت هاي قوانين بين المللي ،بسياري از متحدان امريكا به دنبال عقب گرد و بازگشت به زماني هستند كه كشتار هدفمند، زندان‌هاي مخفي و غيرقانوني، و جاسوسي خانگي بيشتر به كشورهاي خودسر نسبت داده مي شد تا رهبر جهان آزاد(ايالات متحده).

در سازمان ملل متحد قدرت هاي خارجي ،نهادهاي سازمان ملل و كارشناسان به دنبال آن هستند كه جاسوسي امريكا را محدود كنند،محدوديت‌هاي جديدي را عليه استفاده از پهپادهاي مرگبار تحميل كنند و حقوق جديدي را براي زندانياني كه در برنامه جنگ عليه ترور دستگير شده‌اند، اعطا كنند.اين تلاش‌ها در كميته‌هاي حقوق بشر، كنترل و نظارت بر اينترنت و ديگر مسائل حقوقي بين‌المللي كاملا آشكار است. بيش از هر چيز هدف مهم، محدود كردن اقدامات امريكا خارج از مرزهاي خود است.

آنتونيو پاتريوتا نماينده برزيل در سازمان ملل كه به همراه همتاي آلماني خود پتر ويتينگ پيگير صدور قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل با هدف كنترل جاسوسي آژانس امنيت ملي امريكا است مي‌گويد: « دوران تك قطبي به سر آمده است.وقتي ما وارد اين دنياي جديد مي شويم جايي براي استثناگري و تك قطبي گري وجود ندارد...ما نيازمند قوانيني مشابه براي همه هستيم.»

دولت اوباما با برخي از اين تلاش ها مبارزه مي كند. اما در مورد بعضي موارد ديگر، مايل است محدوديت هايي را براي اقداماتش بپذيرد. براي نمونه واشنگتن با كنار گذاشتن حمله به سوريه موافقت كرد.كاخ سفيد قول داد به جاسوسي از سران كشورهاي دوست و بان كي مون- ديپلماتي كه به شدت طرفدار امريكا است و  متن سخنانش قبل از ملاقات با باراك اوباما توسط  جاسوسان آژانس امنيت ملي سرقت شده بود- پايان دهد.

خوان مندز يك ديده بان مستقل حقوق بشر سازمان ملل و زنداني سياسي سابق آرژانتين كه در طول جنگ كثيف كشورش مورد شكنجه قرار گرفت گفت:«تلاشي هايي براي عقب نشيني توسط جامعه بين المللي وجود دارد.فكر مي كنم دولت هاي بسياري بخصوص اروپاييان در حال عقب نشيني از حمايت هاي كوركورانه خود از هرآن چه كه آمريكا پس از 11سپتامبر انجام داده، هستند.»

مندز كه در حال حاضر گزارشگر ويژه سازمان ملل در مسئله شكنجه وديگر رفتار ها يا تنبيهات خشن،غير انساني و تحقير كننده است به دنبال ارتقائ قوانيني براي زندانيان است.او پيش نويس طرحي براي تغيير قوانين نوشته شده در دهه 50ميلادي- تحت عنوان قوانين حداقلي استاندارد در مورد رفتار با زندانيان –تهيه كرده است تا تكامل قوانين بين المللي در طول 60سال گذشته را نشان دهد.اين طرح شامل محدويت در استفاده از زندان انفرادي واعمال  رفتار انساني با زندانيان جنگي،مهاجران و بيماران رواني است.

دولت‌هاي اروپايي به رهبري دانمارك و سوئيس اين هفته به صدور قطعنامه‌اي در محكوميت شكنجه و تاييد طرح مندز اصرار داشتند.اما با مقاومت امريكا مواجه شدند.در مذاكرات پشت پرده ايالات متحده به دنبال اين بوده كه مانع اجراي اين قوانين در جايي مانند گوانتانامو شود.
نماينده امريكا مدعي بوده قوانين بين المللي  موجود در زمينه زندانيان كافي است و گسترش و تعميم قوانين حداقلي استاندارد براي مقوله هاي اضافي گيج كننده است و باعث تضعيف حمايت دولتي از استانداردهاي سازمان ملل در پيشگيري از جرم و اجراي عدالت در مرد مجرمان مي‌شود.  

امريكا هنوز نفوذ زيادي در سازمان ملل دارد وتلاش ها در شوراي امنيت براي مبارزه با تروريسم در جهان  را رهبري مي كند.پس از 11سپتامبر شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه هايي را در مورد لزوم دولت ها براي وضع و اجراي قوانين ضد ترور صادر و تحريم هايي را عليه افراد و سازمان هاي مرتبط با القاعده تحميل كرد.جنگ عليه ترور يكي از معدود مواردي است كه هر 5عضو دائم شوراي امنيت با آن موافقند.
اما بسياري از كشورهاي كوچكتر حاضر نيستند از واشنگتن پيروي كنند.ديگر قدرت هاي در حال رويش از جمله برزيل و آلمان به دنبال تهيه طرح و ابتكاري براي ارتقاء قطعنامه‌ها و قوانين سازمان ملل هستند كه قدرت امريكا را كم  خواهند كرد.

در حال حاضر در سازمان ملل دولت ها تلاش خاصي را براي اعمال محدوديت بر استفاده امريكا از پهپادها در كشورهاي خارجي انجام نداده اند.اما اين مسئله موضوع تحقيقات «بن امرسون» گزارشگر ويژه سازمان ملل در بهبود و حفظ حقوق بشر و آزادي هاي اساسي و مبارزه با تروريسم  و «كرستوف هينس» گزارشگر ويژه سازمان ملل در  اعدام هاي دلبخواهي يا فراقانوني شده است.

ناوي پيلاي رئيس كميسيون عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد نيز گفته است به شدت نگران حقوق بشر و محافظت از غير نظاميان در برابر حملات پهپادهاي مسلحي است تحت عنوان مبارزه با تروريسم و عمليات نظامي توسط امريكا و اسراييل انجام مي شود.پيلاي در ماه اوت طي گفتگويي از كشورها خواست در خصوص چنين حملاتي شفاف سازي كنند وي گفت فقدان شفافيت در خصوص استفاده از پهپادها خلائ مسئوليت پذيري را به وجود آورده وباعث شده قربانيان نتوانند به دنبال اخذ خسارت باشند.

در ماه مي هم پيلاي طي سخناني در شوراي حقوق بشر از نوع واكنش امريكا به تروريسم به شدت انتقاد كرد. وي گفت«هدف مبارزه جهاني با تروريسم دفاع از حاكميت قانون و جامعه اي با ارزش هاي آزادي،برابري و عدالت است با اين وجود دفتر من گزارش هاي متعددي از نقض حقوق بشر  كه به بهانه عمليات ضدتروريستس و ضد شورش صورت مي گيرد دريافت كرده است.اقداماتي كه حقوق بشر را نقض مي كنند تروريسم را ريشه كن نمي كند بلكه آن را تقويت مي‌كند.»

پيلاي افزود:«بي‌عدالتي موجود در زندان گوانتانامو – كه در آنجا  با نقض قوانين بين المللي افراد بسياري تحت بازداشت هاي غير قانوني و نامحدود هستند- ابزار استخدامي ايده آلي براي تروريست ها شده است.

بعضي از اين عقب‌نشيني‌ها توسط دولت هايي انجام مي شود كه به دنبال بهره برداري از وضعيت دفاعي تنها ابرقدرت جهان هستند.مثلا چين از سازمان ملل خواسته جلوي افراطي‌گري‌هاي امريكا را بگيرد.

در اجلاس ماه گذشته سازمان ملل در مورد ارتباطات آنلاين شيه شياوو يك ديپلمات چيني از اعضاي سازمان ملل خواست «با يك كشور خاص كه با سوئ استفاده از برتري هاي فناوري خود از ديگر كشورها جاسوسي مي كنند،از سازمان ها  يا افراد  ديگر كشورها اطلاعات سرقت مي كند و حريم خصوصي را نقض مي كند» مقابله كنند.

وي افزود استقرار هنجارهاي بين المللي «چندجانبه،دموكراتيك و شفاف» كه «عادلانه،برابر و موثر» باشند و استقلال اطلاعاتي همه كشورها را محترم بشمارد و حقوق اساسي تمام شهروندان را حفظ كند» ضروري است.سلطه طلبي در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات بايد از بين برود.

سال ها كشورهاي چين و روسيه خواستار قوانين سازمان ملل براي امنيت سايبري بودند.ايالات متحده و ديگر دولت هاي غربي مظنون بودند كه هدف چين و روسيه شكستن  برتري فني آنلاين امريكا و افزايش حق كشورها در كاهش آزادي بيان آنلاين است.

كارشناسان سازمان ملل مي گويند ابراز نگراني كشورهاي ديگر در مورد اقدامات امريكا به دليل برداشتن تقصير ها از دوش خود و فرافكني است. بعضي از اين كشورها كه با صداي بلند شكايت مي كنند خود با جاسوسان آژانس امنييت ملي امريكا  در عمليات جاسوسي همكاري داشتند.

 بروس جونز مدير مركز همكاري هاي بين المللي دانشگاه نيويورك مي گويد برزيلي ها از افشاي ايستگاه شنود آژانس ملي امريكا در برزيليا درست جلو چشم دولت برآشفته اند. آنها مجبورند از امريكا فاصله بگيرند.

جونز مي گويد: «آلمان از شنود مكالمات تلفني آنگلا مركل توسط آژانس ملي امريكا به شدت خشمگين است اما آنچه كه آنها واقعا مي خواهند اين است كه با نهادهاي اطلاعاتي امريكا رابطه نزديكي برقرار كنند.مانند بيشتر دولت ها آلمان هنوز هم با ايالات متحده در حوزه اطلاعاتي همكاري مي كند اين به نفع آنها است كه چنين كاري كنند.آنها همكاري خود با امريكا را قطع نخواهند كرد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار