احمد شاکری، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات
باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از زیر ساختهایی که در مقوله فرهنگ باید مورد توجه قرار بگیرد کتاب و کتابخوانی بوده، افزود: به ویژه در دورهای که سینما و رسانههای تصویری بر روایت داستانی مسلط شدهاند، معضل اصلی در ترویج فرهنگ مطالعه آن بوده که ماهیت رسانههای تصویری در مقایسه با ادبیات، مشارکت مخاطب را به حداقل رسانده و عنصر تفکر انگیزی در مخاطب در سینما و تلویزیون کم است.
وی بیان کرد: سینما و تلویزیون پلی برای آشتی و آشنایی هرچه بیشتر مردم و مخاطبان با کتاب و به معنای خاص ادبیات روایی است.
این نویسنده گفت: بعد از مرحله آشتی مردم با ادبیات روایی از طریق سینما و تلویزیون میتوان مخاطبان را به حوزههای دیگری از مطالعات سوق داد.
شاکری در ادامه تعامل سازنده سینما و تلویزیون در اقتباس هنری از ادبیات را مهمترین راهکار برای نزدیکی با شعار
"کتاب؛ آیینه فرهنگ و فرزانگی" دانست و تصریح کرد: جنبهای که کتاب در مقایسه با سینما و تلویزیون در فرزانگی و تعقل دارد تأمل برانگیز بوده و رسیدن به مقطعی که بتوان در آن مقطع کتاب را آینه فرهنگ و فرزانگی دانست نیازمند نهضت جمعی درحوزههای سینما، رسانه ملی و کتاب است.
وی خاطر نشان کرد: در صورت نبود نهضت جمعی رسانههای تصویری با کتاب، با تفوق و ازدیاد روایتهای داستانی در تلویزیون امکان سوق دادن مخاطب به مطالعه کتاب ضعیفتر میشود.
گفتنی است؛ بیست و یکمین دوره هفته کتاب از بیست و پنجم آبان آغاز شده و تا دوم آذر ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/ص