سرپرست اداره‌کل انتقال خون آذربایجان‌شرقی با توصیه به هم‌شهریان بابت مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون برای اهداء گفت: مردم استان اهدای خون را به روز عاشورا موکول نکنند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، «کریم شمس اسنجان» با بیان این‌که با توجه به کاهش دمای هوا، تمایل فیزیولوژیک بدن برای اهدای خون اندک می‌شود که این امر سبب شده شمار اهداکنندگان خون کاهش یابد، افزود: کمترین ذخایر خونی امسال را در هفته‌های اخیر شاهد بودیم.

وی افزود: مردم نیکوکار آذربایجان‌شرقی باید برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کنند تا ذخایر خونی برای بیماران خاص، سرطانی و بیماران نیازمند عمل جراحی، تامین شود.

سرپرست اداره‌کل انتقال خون آذربایجان‌شرقی ادامه داد: شهروندان علاقه‌مند به اهدای خون در تبریز می‌توانند به پایگاه‌های خونگیری «آخونی» و مسجد «کبود» مراجعه کنند هم‌چنین در پایگاه مسجد کبود صبح و عصر روزهای تعطیل خونگیری انجام می‌شود و در شهرهای مراغه و میانه نیز پایگاه‌های خونگیری این شهرستان‌ها خونگیری در زمان‌های صبح و عصر را انجام می‌دهند.

شمس افزود: هر سال در ایام عاشورای حسینی(ع) شاهد استقبال بی‌نظیر مردم برای اهداء خون هستیم و این حجم عظیم اهداءکنندگان ممکن است با توجه به امکانات این سازمان، سبب صف‌های طویل و ناراحتی مراجعان شود از این‌رو از افراد می‌خواهیم از روز اول ماه محرم برای اهداء خون به پایگاه‌های این سازمان مراجعه کنند.

وی با بیان این‌که کاهش ذخایر خون در آذربایجان‌شرقی به علت مصرف بیشتر است، ادامه داد: در این استان علاوه بر وجود عمل‌های جراحی بیشتر، داشتن بیماران خاص مانند تالاسمی سبب مصرف بیشتر خون می‌شود و به همین علت کاهش ذخایر خون اتفاق می‌افتد.

شمس با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای اهداء خون گفت: مردم فهیم آذربایجان‌شرقی شایسته است اهداء خون را به‌عنوان یک فرهنگ انسانی اسلامی و امری بشردوستانه بپذیرند.

وی با بیان این‌که همه‌ی خدمات در خونگیری و اهدای خون به بیماران نیازمند به‌صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: خرید و فروش خون غیرقانونی است و تاکنون در سازمان انتقال خون چنین موضوعی به‌وجود نیامده است و در صورت مشاهده با آن به شدت برخورد می‌شود.

شمس یادآور شد: ظرفیت نگهداری خون در یخچال بیمارستان‌ها 20 روز است و بیمارستان‌ها بیش از آن نمی‌توانند از آنها استفاده کنند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: تبریز ، اهدای خون ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.