وی افزود: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نظامی شاهنشاهی در ایران حاکم بود و همین عامل سبب شده بود پیشرفتی در کشور به وجود نیاید زیرا حکومت اجازه نمیداد کسی از خودش نظری داشته باشد و به رشد کشور کمک کند.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با بیان اینکه جمهوریت و دخیل بودن مردم در انتخاب سرنوشت خویش نوع دیگری از حکومت است گفت: در اینجا نیز تفاوتهایی میان مردم وجود دارد که فهم و درک آنها را متفاوت از یکدیگر میکند اما در جمهوریت همگان دارای یک حق رأی هستند به همین دلیل افلاطون میگوید جمهوری ظالمانهترین نوع حکومت است.
وی ادامه داد: در مقابل باید گفت آزادی بخشی به مردم و رفع استبداد جزو ویژگیهای مثبت جمهوریت هستند؛ حکومت اشراف هم نوع دیگری از نظامات سیاسی است که در تعالیم افلاطون و سقراط دیده میشود که البته منظور از اشراف در اینجا همان هرمس یا حضرت ادریس یا افرادی مانند اوست.
عابدی در بخش دیگری از سخنان خود به انواع نظریات در مورد حکومت و کسانی که قابلیت حکومتداری را دارند اشاره و خاطرنشان کرد: سقراط عقیده داشت حکومت جمهوری و شاهنشاهی دارای ایراداتی هستند که نمیتوانند مناسب باشند اما اگر حکومت را به دست اشراف بدهیم بهتر خواهد بود؛ اینجا تفسیر ما این است که اگر حکومت به دست امام معصوم(ع) باشد شایسته است یا اینکه فرد دیگری به عنوان شاه و سلطان حکومت کند؟
عابدی تسلط امام خمینی(ره) بر فقه، اصول، ادبیات، عرفان و سایر علوم را مورد توجه قرار داد و افزود: ایشان 83 جلد کتاب را به قلم خودشان به رشته تحریر درآوردند و این سوای از پرداختن ایشان به امور سیاسی و اجتماعی است./س