کارشناسان عقیده دارند تصمیم بانک مرکزی اروپا در خصوص کاهش نرخ بهره خود بازارهای مالی را غافلگیر کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی یورونیوز ؛ بانک مرکزی اروپا نرخ بهره خود را بیست و پنج صدم درصد کاهش داد. مهمترین علت این تصمیم، کاهش آهنگ سالانه تورم در ماه اکتبر است که به هفت دهم درصد رسیده است. 

ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا گفت :« شورای سیاستگزاری بانک مرکزی اروپا با این تصمیم خود ، گرایشهای مشخص شده در ماه ژوئیه را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که نرخهای بانک باید در دوره ای طولانی کاهش یابد. »

اندکی پس از کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا، ارزش یورو با بیش از یک درصد کاهش به یک دلار و سی و سه سنت رسید. درخواست بازارها و مسئولان سیاسی اروپایی برای کاهش نرخ بهره، رو به افزایش بود اما اکثر اقتصاددانان احتمال می دادند این بانک پیش از ماه دسامبر هیچ تصمیمی در این باره نخواهد گرفت. 

نرخ بهره کنونی در این بانک به بیست و پنج صدم درصد می رسد.بانک مرکزی عقیده دارد کاهش قیمتها در منطقه یورو پیامدهای منفی در بر خواهد داشت چرا که باعث کاهش دستمزدها، کاهش مصرف و افت شدید سرمایه گذاری خواهد شد. اکثر تحلیلگران از این تصمیم استقبال کردند.

فیدل هلمر تحلیلگر اقتصادی گفت :« کاهش نرخ بهره بازارها را غافلگیر کرد زیرا تصور نمی شد در چنین برهه زمانی صورت گیرد. اکنون که بانک مرکزی تقریبا از همه منابع خود استفاده کرده است اینک باید دید این بانک برای ایجاد ثبات در بازارها از چه ابزاری استفاده خواهد کرد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار