نشریه "دی سایت"، در تحلیلی نوشت: حدس و گمان‌هایی که تا به حال درباره مدت زمانی که ایران با سلاح اتمی فاصله دارد زده می‌شود بر اساس دروغ پراکنی‌ها و برای تشویش اذهان صورت می‌گرفته است. بدون این حدس و گمان ما به راه حل مذاکرات اتمی با غرب نزدیک‌تر می‌شویم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ،‌نویسنده در ادامه نوشت: گفتگوهای ژنو درباره برنامه اتمی ایران دلایلی برای امیدواری ارائه می‌دهد. البته راه برای حل این مناقشات همچنان طولانی است.

نویسنده در ادامه به نگرانی‌های مختلف جامعه بین المللی از برنامه‌های اتمی ایران که شامل برنامه‌های غنی سازی اورانیوم و رآکتور آب سنگین در اراک می‌شود اشاره کرده و در بخش دیگری از این مطلب نوشت: البته ایران هیچ تاسیساتی برای این منظور که پلوتونیوم را از میله های سوخت راکتور خود جدا کند ندارد و به نظر می رسد که هیچ تصمیمی هم برای انجام چنین کاری ندارد.

این نشریه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: تقریبا حدود دو دهه است که گروهی از سیاستمداران و تحلیلگران درباره تصمیمات زمان‌دار ایران برای ساخت سلاح اتمی حدس و گمان هایی می‌زنند. اکثر این ارزیابی ها بر مبنای دروغ پراکنی‌ها و برای تشویش اذهان قید شده است. این گفته ما دلایل زیادی دارد.

ایران تحت بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و هیچ کشوری تا به حال تحت این نظارت‌ها سلاح اتمی نساخته است.

نویسنده در ادامه به بازدیدهای هفتگی آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران و اینکه تهران هیچ گونه فعالیت هسته‌ای نظامی را نمی‌توانسته در چنین شرایطی پنهان کند اشاره کرد.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که مزایا و نکات مثبت برنامه‌های هسته‌ای برای ایران اولویت دارد و این متناقض با هر گونه منطق استراتژیک است که ایران خطر رویارویی نظامی با مخالفان قدرتمند خود را به جان بخرد فقط برای اینکه به یک سلاح اتمی نارس دست یابد. ایران برای اینکه به یک نیروی بازدارندگی واقعی دست یابد باید از کلاهک های اتمی بسیار مجهز برخوردار شود نه اینکه تنها مواد خام کافی برای ساخت یک سلاح اتمی را تولید کند.

در ادامه این مطلب آمده است: ظاهرا ایران هیچ تصمیمی برای ساخت سلاح اتمی ندارد. بر اساس ارزیابی رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا هیچ علامتی مبنی بر این وجود ندارد که ایران تصمیمی برای ساخت سلاح اتمی دارد. بسیاری نشانه‌ها وجود دارد مبنی بر اینکه تهران از جبهه گیری با غرب می‌خواهد اجتناب کند.

در ادامه آمده است: ایران برای برنامه‌های اتمی خود هزینه زیادی کرده است. آسیب‌هایی که تحت فشار تحریم‌های غرب به ایران وارد شد بسیار بالاست. البته برنامه اتمی ایران بخشی از غرور ملی این کشور است.

نویسنده در بخش پایانی این مطلب نوشت: مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 اخیرا در مسیر حرکت رو به جلو قرار گرفته است. به این ترتیب شانس دستیابی به یک توافق بالا می‌رود.

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار