به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، دکتر محمدباقر قالیباف صبح امروز در حاشیه مراسم بهره برداری از پروژه پل های ارتباطی بزرگراه شهید باکری به باند جنوبی آزادراه تهران- کرج طی سخنانی در جمع خبرنگاران ابراز داشت: زمانی که مردم پیش از این مسیر تهران – کرج را طی می کردند مسیر دسترسی به اتوبان کرج تنها از تقاطع شیخ فضل الله بود که در این بخش مسیر از شش لاین به دو لاین محدود می شد و مشکلات حادی را به وجود می آورد، اما با برنامه ریزی که در چند سال گذشته انجام شد با افتتاح تقاطع آزادگان دسترسی خاصی به این مسیر داده شد و سپس ساخت مسیر شمال به جنوب بزگراه شهید باکری و ایجاد دسترسی آن به اتوبان تهران – کرج به عنوان یکی از مهمترین کارها به حساب می رود.
شهردار تهران افزود: طراحی اولیه بر این مبنا بود که تنها دسترسی شمال به غرب و شرق به شمال در این محدوده انجام شود اما با طراحی تکمیلی که در معاونت فنی و عمران انجام گرفت، دسترسی کاملی از بزرگراه شهید باکری به اتوبان تهران – کرج داده شد . البته در مسیر جنوبی این محدوده به سمت فرودگاه مهرآباد تردد با محدودیت روبرو است اما دسترسی غرب به شرق اتوبان تهران – کرج به شمال اتوبان شهید باکری و همچنین شمال به جنوب اتوبان شهید باکری به شرق به غرب اتوبان تهران- کرج به بهترین شکل ممکن اجرا شده است. به نحوی که این پروژه به لحاظ زیبایی هم چهره مناسبی به این محدوده داده است.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این پروژه می توان به صورت کامل بار ترافیکی را تقسیم کرده و دسترسی متعددی را برای مردم ایجاد کرد. مخصوصا آنکه اتوبان شهید باکری از اتوبان شهیدحکیم و شهید همت عبور می کند و می تواند دسترسی های مناسبی را برای شهروندان ایجاد کند تا حلقه دسترسی ها در غرب تهران به صورت کامل تکمیل شود. به نحوی که به نظر می رسد به غیر از پروژه ادامه بزرگراه شهید حکیم ، بعد از دریاچه چیتگر تا وردآورد که در حال تکمیل است سایر رینگ های بزرگراهی این منطقه تکمیل شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است .
شهردار تهران افزود: افتتاح این پروژه و ایجاد دسترسی از اتوبان تهران – کرج به بزرگراه شهید باکری می تواند بار تردد خودروها از شهرک اکباتان را نیز کاهش دهد اما این در شرایطی است که همکاران من لوپ شمال به غرب را از شهرک اکباتان حذف کنند و تنها لوپ غرب به جنوب را در اختیار شهروندان قرا ر دهند. چرا که اگر هرکدام از شهروندان قصد داشته باشند به سمت شمال تردد کنند می توانند از بزرگراه شهید باکری استفاده کنند و بدین ترتیب ارامشی بر شهرک اکباتان و شهرک بیمه حاکم شود.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره زمان تکمیل پروژه تعریض پل ستارخان بیان کرد: دکتر حسینی ، معاون فنی و عمران شهرداری تهران وعده داده دو پروژه مهم را تکمیل کرده و به زودی بتوانیم این پروژه ها را در اختیار شهروندان قرار دهیم. پروژه اول تقاطع گیشا و پروژه دوم نیز تقاطع شیخ فضل الله و ستارخان است که باید تدبیری برای این دو پروژه اندیشیده شود تا بتوانیم حرکت های شمالی و جنوبی را به مسیر های شرقی –غربی تبدیل کنیم . همچنین تاکید ما براین است که این پروژه را حتما به صورت زیرگذر طراحی کنیم و زمانبندی ان نیز پس از پایان طراحی ها به مردم اعلام خواهد شد .
دکتر قالیباف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برنامه های مهم پیش روی شهرداری تهران در زمینه تکمیل دسترسی ها و تسهیل عبور و مرور شهروندان در شهر تهران ابراز داشت: در حال حاضر حلقه های بزرگراهی ، تونل ها، پل ها و تقاطع های غیرهمسطح در شهر تهران تکمیل شده و این امکانات به اندازه استانداردهای جهانی و در سطح شهرهای پیشرفته دنیا وجود دارد اما ما در زمینه آلودگی ها و ترافیک باید اقدامات جدی انجام دهیم در این میان به همکاری رسانه ها نیازمندیم .
وی با بیان اینکه ما در حال حاضر بیش از هرچیز به فرهنگ ترافیک نیازمندیم ابراز داشت : ما در حوزه فرهنگ ترافیک و تغییر در سبک استفاده از خودرو در سطح شهر دچار ضعف جدی هستیم. این در حالی است که این دو موضوع بسیار جدی و اساسی است و باید به آن توجه شود . همچنین در زمینه آلودگی هوا نیز باید این نکته توجه داشت که در همه شهرهای بزرگ دنیا شرایط به گونه ای نیست که ابتدا هوا را الوده کنند و سپس برای رفع این آلودگی دست به چاره اندیشی بزنند. بهترین راه این است که تولید آلودگی صورت نگیرد بنابراین در این بخش نیز به تصمیم گیری های جدی و تغییر سبک زندگی نیازمندیم.
وی افزود: شهرداری تهران دردوره جدید و در چهارساله پیش رو توجه جدی به این مساله خواهد کرد. به نحوی که تلاش برای کاهش آلودگی هوا بخشی از رویکرد اجتماعی و انسان محور شهرداری تهران است و در این بخش نیز نیازمند یک کار عمیق فرهنگی و توجه و همیاری رسانه ها هستیم .
شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگر درباره روند جابه جایی ها در شهرداری تهران تصریح کرد : در دولت در سطح رییس دولت تغییر انجام شد که به تبع آن شاهد بودید که تغییرات اساسی در سطح نفرات و جابه جایی ها صورت گرفت اما در شهرداری تهران، شهردار تهران تغییر پیدا نکرده است که همه مدیران جابه جا شوند. البته نمی دانم ایا درست است که با تغییر شهردار تهران و یا دولت ، همه مدیران نیز عوض شوند یا خیر؟ اما مخصوصا بنده که در دوره سوم مدیریتی در شهرداری تهران قرار دارم طبیعتا نباید همه معاونین و شهرداران را جابه جا کنم چرا که بخشی از این افراد نیروهای کارامدی هستند و باید به فعالیت های خود ادامه دهند. از این رو روند تغییرات در شهرداری تهران حتما یک روند تدریجی است اما این موضوع به شرطی است که به کار لطمه نزده و یک حالت ایستایی به کار ندهد .
دکتر قالیباف تاکید کرد: البته این که گفته می شود افراد تنها در شهرداری تهران جابه جا شده اند را قبول ندارم چرا که تاکنون 11 شهردار منطقه جابه جا شده اند که در میان این افراد بیش از نیمی از مدیران افراد جدید بوده اند اما سیاست ما بر این بوده است که نیروی های جدید را از درون شهرداری انتخاب کنیم به نحوی که هم اکنون پنج شهردار منطقه از افراد جدید هستند اما این شهرداران پیش از این از مدیران مناطق بوده اند که یا در سمت جانشینی منطقه ویا در سایر بخش ها مشغول به کار بوده اند.
وی همچنین گفت: البته جا داشته است که برخی از شهرداران منطقه به دلیل قابلیت های خود و یا به دلیل مدت زمان طولانی که بیش از 50 ماه در یک منطقه مشغول به خدمت بوده اند جابه جا شوند؛ این روند به صورت تدریجی ادامه خواهد داشت اما در عین حال برنامه های ما برای چهارسال اینده کاملا اماده است و این جابه جایی ها هیچ لطمه ای به کار نخواهد زد .
انتهای پیام/