وزير خارجه ايران در گفت و گو با روزنامه "کريستين ساينس مانيتور" تاکيد کرد نگاهي به نتيجه تحريم ها و تهديدهاي گذشته بايد مخالفان معامله با ايران را به بازنگري و استفاده از فرصت تکرار نشدني فعلي وادارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌ اين روزنامه در شماره امروز خود نوشت، وزير خارجه ايران مي گويد معامله هسته اي اوليه ممکن است امروز صورت گيرد.

به نوشته کريستين ساينس مانيتور، اولين مرحله از معامله هسته اي با ايران قريب الوقوع به نظر مي رسد همين امر موجب شده است جان کري وزير خارجه آمريکا و وزراي خارجه کشورهاي اروپايي با عجله وارد ژنو شوند.

مسير ديپلماسي هسته اي با ايران امروز وارد محدوده بي سابقه اي شد و تقويت احتمال معامله اوليه با ايران "جان کري" را واداشت برنامه سفر خود را تغيير دهد و همراه با وزراي خارجه انگليس، فرانسه و آلمان به اين مذاکرات بپيوندد .

محمدجواد ظريف وزيرخارجه ايران در مصاحبه با اين روزنامه گفت متن مشترکي تدريجا آماده مي شود اما «کاري بسيار دشوار» در پيش است.

وي گفت:«تنها راهي که مي توان اعتماد ايجاد کرد و اين روند را حفظ کرد اين است که در گام نخست درتلاش هر دو طرف براي کاستن از جدي ترين نگراني هاي موجود توازن وجود داشته باشد».

ظريف افزود:«ما هنوز از دستيابي به توافق فاصله داريم زيرا بايد اين نگراني ها را به طور قطعي مشخص کنيم و آنها را روي کاغذ بياوريم و در شرايط مساعد مي توانيم اين کار را به تکميل کنيم».

ايران مي خواهد در پايان کار، «حق» آن در داشتن برنامه هسته اي غيرنظامي از جمله غني سازي اورانيوم در خاک ايران به رسميت شناخته شود و همه تحريم ها برداشته شود.

ظريف گفت:«امروز ما با مرحله اي حساس مواجهيم و روندي حساس در زماني که اجراي اين توافق را شروع کنيم. من فکر مي کنم مقامات بايد شجاعت و رهبري خود را به منظور پيشبردن اين روند نشان دهند و اين چيزي است که ما از اوباما و کري انتظار داريم و اين چيزي است که آنها بايد از ما انتظار داشته باشند».

ظريف گفت : فرصت براي همه طرف ها در مذاکرات ايران و گروه پنج بعلاوه يک اندک است. اما مخالفان در کنگره خواهان تحريم هاي بيشتر ايران هستند و بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل معامله احتمالي اوليه با ايران را «يک اشتباه تاريخي» خوانده و از آن انتقاد کرده است . 

ظريف گفت: امروز با يک بلندپروازي [در نهايي کردن متن توافق اوليه] مواجهيم و ما همه تلاش خود را به کار مي گيريم. من آماده هستم تا جايي که ضرورت داشته باشد، در اين خصوص تلاش کنم تا اين کار نهايي شود پيش از آنکه مخالفان فرصت داشته باشند مانع تراشي هاي خود را در راه اين توافق و تفاهم دوجانبه شروع کنند زيرا برخي هم اکنون اين اقدامات را آغاز کرده و اين توافق را «اشتباهي تاريخي» خوانده اند . 

ظريف گفت حضور کارشناسان تحريم ها در تيم آمريکايي «نشان مي دهد که آنها تمايل دارند در اين خصوص معامله کنند. دست کم آنها ابزار و دانش و مهارت لازم براي معامله در اين خصوص را دارند».

 وي هشدار داد اما  هر تحريم تازه آمريکا ممکن است واکنش هاي تندي در تهران ايجاد کند و بي اعتمادي دو طرفه را که مدت ها است اين مذاکرات را فلج کرده است، عميقتر سازد.

ظريف گفت:«در صورتي که ما با نبود حسن نيت مواجه شويم و اگر شاهد تلاش هاي کنگره براي برهم زدن اين روند باشيم، فکر نمي کنم دستان ما بسته باشد».

وي گفت:«پيام من براي قانونگذاران آمريکايي که از پيش تلاشي را براي جلوگيري از موفقيت اين مذاکرات آغاز کرده اند، اين است که به سوابق ما نگاه کنيد» و افزود اگر آمريکا سال ها قبل پيشنهادهاي ايران را در خصوص برنامه هسته اي اش پذيرفته بود، امروز «ماجرا کاملا متفاوت بود». 

ظريف گفت:«حالا پس از ده سال تحريم و تهديد، آنچه آمريکا به دست آورده است و آنچه کنگره به دست آورده است، نوزده هزار سانتريفوژ است که در تهران فعال است. اين سابقه آنها است و سابقه بسيار بدي است».

وي در انتها افزود:«من فکر مي کنم آنها به اين نتيجه رسيده اند که اين [اشتباه]‌ را تکرار نکنند. اين فرصتي است که اگر از آن استفاده نشود، ، ظرف يک سال ديگر حسرت آن را خواهيم داشت و مجددا نيز تکرار نخواهد شد».

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار