به گزارش خبرگزاري شين‌هوا، جهان منتظر است تا ببيند آيا در نشست بين قدرت‌هاي بين‌المللي و ايران درباره برنامه هسته‌اي اين کشور، توافقي که بيش از گذشته امکان پذير شده است حاصل خواهد شد يا خير.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين‌هوا، نمايندگان ايران و شش کشور شامل انگليس، چين، فرانسه، آلمان، روسيه و آمريکا روز شنبه نيز به مذاکرات خود در ژنو در پي جلسه‌اي که دو روز طول کشيد، ادامه خواهند داد.

کاخ سفيد روز پنجشنبه اعلام کرد شش قدرت بزرگ در حال بررسي کاهش تحريمها هستند البته اين در صورتي است که ايران نيز در خصوص توقف فعاليتهاي هسته اي گامهاي ملموسي بردارد.

برخي از کشورهاي غربي و اسرائيل معتقدند برنامه هسته اي ايران مقاصد نظامي دارد اما تهران مي گويد اين برنامه صلح آميز است و هدفش نيز فقط توليد انرژي است.

گفته مي شود باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در تلاش است تحميل تحريمهاي بيشتر به تهران را که مجلس سناي آمريکا براي آن تلاش مي کند متوقف کند و به «کاهش معتدل» تحريمهاي کنوني در صورت همکاري تهران اشاره کرده است.

جان کري وزير خارجه آمريکا ديروز در پاسخ به دعوت کاترين  اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با شتاب از قدس به ژنو رفت تا به مذاکرات هسته اي ملحق شود. اشتون درباره دستيابي به يک پيشرفت در مذاکرات محتاطانه صحبت کرد.

ويليام هيگ وزير خارجه انگليس و گوئيدو وستروله وزير خارجه آلمان و لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه نيز به صورت غير منتظره به ژنو رفتند تا به اين مذاکرات ملحق شوند و باعث شده اند اميدها براي امکان دستيابي به يک توافق موقت قوت بگيرد.

عباس عراقچي مقام ارشد مذاکره کننده ايراني در ژنو گفت احتمال امضاي توافق نهايي ، ضعيف است اما امکان دارد بيانيه مشترکي صادر شود.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل ديروز درباره « توافق قرن» با ايران هشدار داد.

شماري از رهبران اسرائيلي از مذاکرات ژنو ابراز نگراني و از انديشه حملات پيشگيرانه به تأسيسات هسته اي ايران حمايت کرده اند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار