حکیمی‌پور در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران:

خانه احزاب کلوپ سیاسی جریانات نیست/ رای به قالیباف دلیل اعتراض به راستگو نبود

دبیرکل حزب اراده ملت ایران گفت: هر جریانی که اکثریت را در خانه احزاب به دست می‌گرفت، قصد ایجاد هژمونی داشت، درحالی که آنجا کلوپ سیاسی خاصی نیست؛ نهادینه کردن فعالیت‌های سیاسی کشور از عمده فعالیت‌های این خانه بود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "احمد حکیمی‌پور" نماینده سابق مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی، دبیرکل حزب اراده ملت ایران، این روزها با سمت رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران روزگار می‌گذراند.

هنگامی که از حزب و چهره‌های سیاسی مختص آن صحبت می‌شود، ناخودآگاه ذهن به سمت‌وسوی فضای انتخاباتی خطور می‌کند، اما این بار فرصتی دست داد تا در باب تعامل امروز شورای شهر تهران و مسائل سیاسی روز به سراغ یک چهره حزبی و عضو شورای شهر چهارم تهران، برویم که این روزها فعالیت در شورا فرصت رسیدن مستمر به فعالیت‌های حزبی‌اش را که این‌روزها بازارش داغ‌تر شده و جزء علاقه‌های او نیز هست، را از وی گرفته است.

 رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران طرفدار پروپا قرص دولت تدبیر و امید بوده و معتقد است پس از دوره یازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری فضای کشور آرام‌تر شده است.

حکیمی‌پور ترکیب امروز شورای شهر چهارم را کامل‌ترین مجموعه از میان مجموعه‌های گذشته شورا می‌داند و دلیل آن را ترکیب متوازن از دو جریان پیشینه‌دار سیاسی راست وچپ سنتی ارزیابی می‌کند.

گفتگوی تفصیلی با رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران به شرح ذیل است:

 
** باشگاه خبرنگاران:تعامل امروزاعضای شورای شهرتهران چگونه است؟ 
 
حکیمی‌پور: شورای شهرتهران اکنون با تعداد جدیدی آغاز به کارکرده واز 15 نفربه 31 نفرافزایش یافته است، ما در این مجموعه درمورد اصلاح ساختارجدید شورا کارمی‌کنیم وبرای هماهنگی کمیسیون‌ها،کمیته‌های زیرمجموعه آن وساختاراداری اجرایی شورا باهم  فعالیت می‌کنیم تا برای انجام وظایف قانونی بهترعمل کنیم.  
 
امروزه تعاملات درشورای شهر روندخوبی دارد و دوستانی که درشورا هستند، همگی دارای تجربه و تخصص‌های مرتبط با موضوع کاری بوده و افرادی هستند که پیشینه روشنی درعرصه اجرا،‌ قانون‌گذاری و حتی سابقه عضویت درشورا را دارند، به طورکلی شورای شهر چهارم شورایی کامل است و با توجه به مسئولیت و ماموریتی که قانون به عهده این نهاد گذاشته می‌توانیم در این دوره کارنامه موفقی داشته باشیم.  
 
  



**باشگاه خبرنگاران:‌ باتوجه به اینکه دوجریان عمده سیاسی اصلا‌ح‌طلب و اصولگرای کشور درشورای شهرحضوردارند، تعامل آنها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

 
حکیمی‌پور: ما این نوع ترکیب را به عنوان یک فرصت وسرمایه نگاه می‌کنیم، شورای شهر تهران به دلیل حضور متعادل این دو جریان فرصت مناسبی را برای تعاملی مثبت و رویکردی درست فراهم کرده است که تا به حال چنین وضعیت متعادل 50-50 وجود نداشته است. 
 
وقتی دو جریان عمده نظام به طور مساوی در یک نهاد اجتماعی و خدماتی حضور پیدا می‌کنند، درجهت دفاع ازحقوق مردم و دفاع از حق قانونی می‌توانند از فرصت پیش‌ آمده برای خدمت به نحو احسنت استفاده کنند، به نظر من ذهنیت حاکم برشورای شهر از یک ترکیب جدید، تجربه موفقی در تعاملات جریانات درون نظام است. 
 
**باشگاه خبرنگاران:‌ آیا سیاست درشورای شهر نقشی دارد؟ 
 
حکیمی‌پور: متاسفانه سیاست در همه جای ایران نقش دارد، کشور ما کشوری سیاست‌زده است و در هر کجای ایران اسلامی سایه سیاست خوشبختانه یا متاسفانه حضور دارد، شورا نیز از این موضوع جدا نبوده اما نقش سیاست در این نهاد کمرنگ بوده و غالب نیست. امروزه سیاست به عنوان مولفه‌ای تعیین کننده و اثرگذار درتعاملات شورا وجود داشته است. 
 
 
**باشگاه خبرنگاران: در جریان انتخاب شهردار و جریانات مربوط به "الهه راستگو" به نوعی سیاست دخیل بود، درصورتیکه "رهبرمعظم انقلاب" فرمودند؛ شورا جای سیاسی‌کاری نیست.  
 
حکیمی‌پور: دلیل آن این بود که انعکاس موضوع غیرواقعی صورت گرفت و اعتراض به راستگو نه به خاطر رای‌شان به قالیباف، بلکه به دلیل تفاهم و توافقات قبلی بود که در جمع اصلاح‌طلبان صورت گرفته بود، البته طبیعی است که هر عضو شورا به هر تصمیمی که می‌رسد، به آن عمل کند.
 
واقعیت امر این است که موضوع خانم راستگو یک موضوع اخلاقی بود، اخلاق، تعهد و کارجمعی الزاماتی دارد که در همه دنیا پذیرفته شده است، همانطور که دیدید از طرف ما اعتراضی صورت نگرفت، بلکه تنبیه از طرف حزب متبوع بود؛ بنده در کمیسیون با وی کار می‌کنم و تعاملات خوبی باخانم راستگو دارم چراکه یک وظیفه قانونی به عهده ماگذاشته شده است، به نظرمن این موضوع همان موقع که می‌خواست شورای شهر را به حاشیه بکشاند، تمام شد.
  
**باشگاه خبرنگاران: خانم الهه راستگو چندین بار تهدید فیزیکی شدند و گفته می‌شد در شورای شهر آنچنان که باید به نظرهای وی پرداخته نمی‌شود؟  
 
حکیمی‌پور: خیر به هرصورت وی کماکان عضو  هیات رئیسه شورا و همچنین حوزه هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی هستند و درچندجای دیگر مسئولیت‌هایی برعهده وی است و اینگونه نیست، از طرف اعضای شورا ما چنین چیزی نداریم. 
 
**باشگاه خبرنگاران: مصوبات بودجه درشورای شهر چگونه تخصیص پیدا می‌کند؟ 
 
حکیمی‌پور: در کنار بودجه سالانه شهرداری، شورا هم بودجه سالانه دارد و برای آن برآورد انجام می‌دهد که در پایان‌ هرسال برای سال بعد تصویب می‌کنند، درحال حاضر در کنار بودجه سال 92 شهرداری، بودجه سال 92 را شورای سوم تصویب کرده‌ است. 
 
این بودجه درسال 91 انجام شده،  ماهم دراواخر امسال برای سال 93 برای شورا و شهرداری برنامه‌ریزی می‌کنیم در واقع بودجه از یک منبع بوده وشورا و شهرداری باهم هزینه‌های خود را برآورد می‌کنند. 
 
**باشگاه خبرنگاران: به طورمثال شورای شهر بودجه یک کارعمرانی را بر چه اساسی تخصیص می‌دهد؟ 
 
حکیمی‌پور: روال کار همانند مجلس است که دولت باید تا زمانی مشخص بودجه خود را تقدیم مجلس کند و در شورا نیزشهرداری تا تاریخ معینی بودجه سال آینده راپیشنهاد می‌دهد؛ این بودجه در تمام معاونت‌ها ازجمله معاونت عمران و حمل ونقل، فرهنگی، اجتماعی و معاونت خدمات شهری و ...در تمامی بخش‌های شهرداری برآورد می‌شود، این هزینه کل در شورا پیشنهاد شده و باردیگر با حضور کارشناسان شهرداری در کمیسیون‌های مربوط بخش فرهنگی اجتماعی به کمیسیون فرهنگی، عمران به کمیسیون عمران رفته ونکات کارشناسانه در کمیسیون بررسی می‌شود تا اولویت‌ها مشخص شود. 
 
این بودجه همانند مجلس به کمیسیون تلفیق رفته، رئیس شورا و روسای کمیسیون‌های شش‌گانه شورا آن را نهایی و تصویب می‌کنند، گاهی اوقات نسبت درآمد و هزینه‌های بودجه در اجرایی کردن کارها باهم تناسب ندارند یا دراختصاص بودجه به بخش‌های مختلف تعادلی نیست، تعادل‌بخشی به همه بخش‌ها برعهده شورا است. 
 
گاهی اوقات در اواسط سال، بودجه در بخشی زیاد و در بخشی دیگر کم است که در این صورت شهرداری متمم بودجه می‌آورد، ما درحال حاضردربحث بودجه، درآمد و هزینه شهرداری، قصد داریم درآمدها راپایدارکنیم، نقش درآمدهای ریسکی و احتمالی باید کمرنگ شده و به سمت عوارض تعریف شده برود؛ اخذ عوارض از مردم در قانون آورده شده است، مسائل مالی شهرداری چه به لحاظ درآمد و چه به لحاظ هزینه باید به سمت شفاف شدن و درآمد هزینه‌ای پیش برود تا ابهام درمسائل مالی کمترشده و به نقطه صفر برسد. 




 

**باشگاه خبرنگاران: دولت تدبیر و امید با شعار اعتدال روی‌ کار آمد،‌ به نظر شما اعتدال دولت تدبیر و امید در حل معضلات شهری جایگاهی دارد؟ 
 
حکیمی‌پور: مسلما نقش دارد، از زمانی که دولت روی کارآمد، شاهد یک امید و نشاط درجامعه هستیم و این یک سرمایه ملی است؛ باور من این است که دولت به تقویت شوراها، روان‌سازی رابطه بین شهرداری و دستگاه‌های اجرایی، استاندار‌ی‌ها و در مرکز بین دولت و شهرداری و شورای تهران کمک می‌کند؛ هرچقدر چرخ مدیریت تهران خوب بچرخد،‌ آثار و عوارض مثبت ملی دارد. 
 
مسئله تهران مسئله یک شهرنیست، بلکه تبعات ملی دارد، لذاما احساس می‌کنیم دولت جدید با نگاه مثبت باموضوع برخورد می‌کند واستاندار فعلی تهران نیز گفته‌ است که دیوار بتونی بین شهرداری و استانداری را برداشته‌ است، ما به دنبال مدیریت یکپارچه شهری هستیم که اگر به آن نرسیم، در حل مشکلات مردم کم گذاشته‌ایم با وجود هزینه بالای اداره شهر که پاسخگویی در برابر معضلات را زیاد می‌کند، دولت تدبیر و امید به سمت حل آن برود این درحالی است که در مورد این مسئله قانون مکتوب وجود دارد اما متاسفانه توسط دولت قبل جدی گرفته نشد. 
 
**باشگاه خبرنگاران: شما یک چهره حزبی در کشور هم هستید، در حال حاضر فعالیت حزبی می‌کنید؟ 
 
حکیمی‌پور: کارحزبی‌ برای ما دائمی است اما از زمانی که عضو شورا شده‌ام مسئولیتم افزایش پیدا کرده و مقداری فعالیت حزبی‌ام کمتر شده است. 
 
**باشگاه خبرنگاران: درحال حاضر حزب اراده ملت فعالیتی ندارد؟ قصد ارائه رویکرد جدیدی ندارید؟ 
 
حکیمی‌پور: حزب ما فعالیتش را دارد، بیشتر وقت بنده صرف شورای شهر می‌شود و بخشی نیز برای فعالیت‌های حزبی است که جزو دغدغه‌های دائمی ماست. 
 
**باشگاه خبرنگاران: اکثر احزاب‌ برای حضور حداکثری در مجلس دهم فعالیت خود را آغاز کرده‌اند؟ 
 
حکیمی‌پور: حزب ما در چارچوب احزاب اصلاح‌طلب و شورای هماهنگی اصلاحات فعالیت می‌کند؛ درواقع سیاست‌های کلی در تعامل و تشریک مساعی با دیگر احزاب اصلاح‌طلب طراحی و تصویب و عمل می‌شود، حزب اراده ملت در کنار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فعال است، همچنین برای بازسازی و تجدید سازمان تلاش می‌کند تا بتواند در انتخابات مجلس آینده نقش بیشتری را داشته باشد. 
 
**باشگاه خبرنگاران: احزاب نهادهایی مدنی نام برده می‌شوند، امروز نقش احزاب در کشور را چگونه می‌بینید چراکه بیشتر در انتخابات ظاهر می‌شوند؟ 
 
حکیمی‌پور: این مسائل را باید در یک جلسه ویژه در مورد کارکرد احزاب، آسیب‌شناسی و کارحزبی و تحزب در ایران کار کنیم، در دولت تدبیر و امید احزاب امیدوارتر شده‌ و احساس می‌کنند، فضا برای فعالیت مهیاتر است؛ فکر می‌کنم ما شاهد فعالیت‌های حزبی و سیاسی تشکیلاتی پر رونق‌تری در آینده خواهیم بود ولی این دلیل نمی‌شود که فکر کنیم احزاب کاملا قوی در کشور داریم و این ایراد اساسی است.  
 
ما حزب سراسری که براساس اصول کار تشکیلاتی کار را پیش برد نداریم؛ در ایران به این راحتی حزب حرفه‌ای شکل نمی‌گیرد، در کشور احزابی که کارسیاسی، مستمر و دائمی انجام دهند، کم داریم، اما احزاب باید به صورت نیمه‌حرفه‌ای کارکنند، اگر تعداد کمی از احزاب به صورت جدی فعالیت کنند، کافی است چراکه قرار نیست ده‌ها حزب باشد و کار سیاسی انجام دهند، احزاب باید به نقطه تجمیع برسند تا خود را نشان دهند. 
 




**باشگاه خبرنگاران: آیا اصولگرایان و اصلاح طلبانی را نیازمند منشور رقابت‌های سیاسی می‌دانید؟ منشوری با شاخص‌ها و مؤلفه‌های مختص دو جریان عمده سیاسی کشور برای تعامل مثبت بویژه در زمان انتخابات؟


حکیمی‌پور: این منشور در خانه احزاب ایران، دوره اصلاحات تصویب شد و من از زمان تاسیس خانه احزاب عضو شورای مرکزی آن بودم، در  دوم هم این منشور تدوین و مکتوب شد و احزاب آن را امضا کردند، به نظر می‌آید این منشور باید با توجه به مسائل احزاب در این چند سال و تجارب جدیدی که کسب شده به روز شود، این مهم باید بر اساس شرایط و نیازهای کشور مجددا به بحث گذاشت، اما قطعا چنین چیزی لازم است.

**باشگاه خبرنگاران: زمزمه‌های بازگشایی خانه احزاب شنیده می‌شود، این خانه چطور می‌تواند به احزاب کشور کمک کند؟
 
خانه احزاب به دلیل فلسفه‌ شکل‌گیری آن و ایفای نقش‌های واقعا مثبت در گذشته کمک بسیار خوبی است؛ این اواخر دولت گذشته احزاب را جدی نگرفت و خانه احزاب هم رو به تعطیلی و افول رفت، این خانه می‌تواند درسالم‌سازی فضای سیاسی کشور، منطقی و قانونمندترکردن رابطه‌های سیاسی درکشور، کم‌هزینه‌کردن فعالیت‌های سیاسی، توسعه فرهنگی کارحزبی و تعاملات بین جریانات درون نظام نقش موثری ایفاکند، زیرا درگذشته این فعالیت‌ها را انجام داده و کارنامه موفقی درگذشته داشته است.  
 
قرار بود خانه احزاب رویکردی صنفی داشته باشد، درست است، احزاب ذاتا نهادی سیاسی است،‌ اما هدف این بود که این خانه همچون خانه سینما و خانه هنرمندان به مسائل صنفی برسد، که از آن دور شد، هر جریانی که اکثریت را در این خانه به دست می‌گرفت، قصد ایجاد هژمونی داشت، درحالی که آنجا کلوپ سیاسی خاصی نیست؛ نهادینه کردن فعالیت‌های سیاسی کشور از عمده فعالیت‌های این خانه بود.
 
تجربه خانه احزاب تجربه خوبی برای نظام جمهوری اسلامی است و نباید به راحتی ازکنار آن گذشت، بایستی آسیب‌شناسی شده وضعف‌های آن تقویت شود تاخانه احزاب باقدرت جلو رود به نظر من جزء نیازهای جمهوری اسلامی دردوره جدید احیای دوباره این خانه است.
 
**باشگاه خبرنگاران: اگرخانه احزاب احیا شود و در انحصار جریان‌های خاصی قرارگیرد، چه بایدکرد؟
 
حکیمی‌پور: آن زمان من پیشنهادات اصولی داشتم که این سیستم به سمت یارکشی پیش نرود و آن این بود که باید احزاب واقعی به خانه احزاب راه پیدا کنند و معیارهایی برای شورای مرکزی داشتم، بنده معتقدم حزب استانی با حزب سراسری تفاوت دارد، پیشنهاد من این بود که حزب استانی نباید به شورای مرکزی خانه احزاب بیاید و این با یک اصلاح اساسنامه‌ای امکان تحقق داشت.
 
این کار باعث می‌شود جریانات اصلی واحزاب استخوان‌دار جناحین به عنوان احزابی تاثیرگذار حضور داشته باشند؛ معنی ندارد که به طورمثال نماینده موتلفه رای نیاورده و یک انجمن فارغ‌التحصیلان شهرستانی از کشور رای بیاورد؛ این کمکی به تعامل بین احزاب و ریشه‌دارشدن فرهنگ کارحزبی و در واقع مناسب‌سازی تعاملات سیاسی درکشور نمی‌کند.

**باشگاه خبرنگاران: درحال حاضر تعامل دولت و مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید، این تعامل در جریان رای اعتماد به وزرا چگونه بود؟                                                                                                                                                  
 
حکیمی‌پور: تا این زمان تعامل خیلی خوب بوده است، مجلس دولت را همراهی می‌کند و آن به این دلیل است که خواست "رهبر معظم انقلاب" و مردم هم همین بوده که به دولت کمک شود و مجلس هم انصافا این را نشان می‌دهد، بنده فکر می‌کنم هرچه از عمر تشکیل دولت می‌گذرد این ارتباط و نزدیکی بیشتر می‌شود، کلیت فضای حاکم بر مجلس و دولت فضایی مثبت نشان می‌دهد و تعامل وجود دارد.
 
در جریان رای اعتماد به وزرا مجلس هم حق حرف‌زدن و نشان دادن مواضع خود را دارد؛ تعامل بین مجلس و دولت این نیست که یک‌طرف ساکت باشد؛ تعامل دوطرفه است، بحث‌ در مجلس نشانه دموکراسی درکشور است وهرچه صریح‌تر انجام شود، باعث پویایی درجامعه ورفع نواقص است، این بحث‌های جدی و صریح در مجلس به نفع کشور است ونباید فکر کنیم ضعف است.

**باشگاه خبرنگاران: دستاوردهای رئیس‌جمهور کشورمان در سفر به نیویورک با وجود انتقادات عده‌ای از فعالان سیاسی  چگونه بود؟
 
حکیمی‌پور: چالش‌های موجود در سیاست خارجه با رویکرد حفظ منافع ملت ایران در دولت جدید بهتر تامین شده است؛ به نظر من این دولت با تیم و تجربه‌ای که شخص دکتر روحانی دارد، دیپلماسی فعالی را در پیش گرفته است، نمی‌خواهم بگویم دیپلماسی دولت قبل استاتیک بود اما دیپلماسی دولتی یازدهم دینامیک‌تر است؛ دولت تدبیر و امید با محور قراردادن صلح در ظام بین‌الملل و تامین منافع عموم ملت‌های جهان سیاست خوبی رادر پیش گرفته،‌ این بحثی است که در دنیای امروز جای خود را پیدا کرده و از این نظر رقبای ماتوانایی رقابت با ایران راندارند؛ احساس می‌کنم رویکرد برد_برد خوب پیش می‌رود و این درفضای داخلی و بین‌المللی نقش دارد. 

باشگاه خبرنگاران: نقش تاکتیک و استراتژی مدنظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر"نرمش قهرمانانه" در سفردکترروحانی به نیویورک چگونه بود؟

حکیمی‌پور: این استراتژی به طریق اولی به کارگرفته شد و دکتر روحانی خوب از عهده این تاکتیک برآمدند،‌ به‌کارگیری مطلوب منویات ایشان در عرصه دیپلماتیک به دلیل سوابق وارتباط کاری دکتر روحانی با "مقام معظم رهبری" در چند سال گذشته است. 

**باشگاه خبرنگاران: گفتگوی تلفنی دکترروحانی واوباما واکنش‌های بسیاری رابرانگیخت.
 
حکیمی‌پور: در اینجا نیز باید از تعبیر "مقام معظمرهبری"استفاده کنیم، ایشان فرمودند این دیپلماسی تلفنی به جا نبود؛ این به این معنا نیست که نباید انجام می‌شد و در این نکته تعبیر دیپلماتیک ظریفی نهفته است چراکه ایشان کاملا نفی نکردند.

"مقام معظم رهبری" در بخشی از صحبت‌هایشان نیز، از عملکرد دیپلمات‌ها حمایت کردند.
 
 حکیمی‌پور: به نظرمن سفرنیویورک ومذاکرات ژنو وفضایی که داخل آن هستیم به سمتی رفته است که منافع ملت درآن مستدل است فضای تدبیروامید ایجادشده درداخل نشان می‌دهد که رویکرد برد_برد است.

**باشگاه خبرنگاران: آیا محرمانه بودن مذاکرات ژنو به نفع تیم مذاکره کننده ایران است؟

 حکیمی‌پور: این درعرف دیپلماتیک یک اصل پایداراست، چراکه تمام مذاکرات را نمی‌شود، پشت شیشه و تریبون انجام داد، مذاکرات اصلی درسطوح کارشناسانه است که محرمانه برگزار می‌شود و دلیل آن این است که دوطرف می‌خواهند به نتیجه برسند، تازمانی که دوطرف به نتیجه‌‌ای نرسیده‌اند طبیعی است که نتایج آن را افشا نمی‌کنند، مادر دنیا دشمنانی داریم که نمی‌خواهند ایران درمذاکرات سربلند بیرون بیاید وقطعا کارشکنی خواهندکرد، بنابراین محرمانه بودن مذاکرات یک امرطبیعی است.
 
**باشگاه خبرنگاران: ازاین جهت می‌گویم که برخی نمایندگان مجلس درواکنش به محرمانه بودن مذاکرات گفتند مردم محرم دولت هستند؟ 

حکیمی‌پور: مردم محرم‌اند، اما دشمنان کشور نامحرم هستند؛ زمانی که بخواهیم از پشت تریبون همه چیز را به مردم بگوییم نامحرمان می‌شنوند؛ بنابراین این مقامات هستند که اطلاع‌رسانی آن‌ها را تایید می‌کنند ما می‌دانیم که اصلی‌ترین مسئول این نظام"مقام معظم رهبری"ازجزئیات این مذاکرات کاملا آگاه است و اگرمذاکرات خارج ازتدبیر ایشان باشد، قطعا عملی نمی‌شود؛ این برای مردم آرامش‌بخش است چراکه"رهبرمعظم انقلاب"اجازه تحقق به اقدامی که ضررملت در آن باشد، نمی‌دهد.
 
 **باشگاه خبرنگاران: رسانه‌های غربی می‌گویند ایران توقف غنی‌سازی راپذیرفته وپروتکل الحاقی راامضاخواهدکرد، هدف رسانه‌ای غرب چیست؟
 
حکیمی‌پور: این فضاسازی تحت تاثیر لابی‌هایی است که نمی‌خواهند مذاکرات به نتیجه برسد و قصد دارند مسیر مذاکرات رابه نفع خودعوض کنند و همین مهم دلیل محرمانه بودن مذاکرات رانشان می‌دهد؛ کل حرف من این است که بحث دانش هسته‌ای و انرژی هسته‌ای درایران نهادینه و بومی شده مانتیجه خود را گرفته‌ایم ایران مرزها را درنوردیده است، دنیا ایران را که از لحاظ دانش هسته‌ای بومی شده پذیرفته بنابراین ما بردمان را کرده‌ایم اما این که درمذاکرات چه می‌شود درکلان قضیه تفاوتی ایجاد نمی‌کند.
 
باشگاه خبرنگاران:برخی از فعالان اصلاح‌طلب معتقدند برای تعامل سازنده و همسو بودن دولت با مجلس، باید مجلس آینده را به دست گرفت، دراین صورت نقد به عملکرد دولت چه می‌شود؟

حکیمی‌پور: این همسونگری ازنظرسیاست‌های کلان گفته می‌شود اما مجلس به عنوان نماینده مردم وظیفه ومسئولیتی دارد؛ بنابراین تعامل بین قوا باید به سمتی برود که خروجی و منافع ملی مهم باشد، بنابراین اصل نتیجه‌‌محور بودن هدف است و این به نفع کشور، مردم و حل معضلات جامعه است نباید این چنین به جزئیات بپردازیم تا مقابل هم صف‌آرایی کنیم.

**باشگاه خبرنگاران: دیدگاه شما نسبت به این قضیه چیست؟

حکیمی‌پور: بنده می‌گویم چارچوب سیاست کلی که اعلام می‌شود و رهبری نیز به آن تاکید دارند باید در کنار هم قرارداده شده ضمن اینکه هرکدام ازقوا مواضع خود را دارند و باید پاسخگو باشند به نظربنده یک صدایی و مثل هم حرف زدن تعامل نیست اما درخدمات اجتماعی می‌توان همسو بود دراینجا رسانه‌ها می‌توانند منتقد باشند وبحث کارشناسانه کنند.
 
**باشگاه خبرنگاران:تقریبا 80 روزی ازعمردولت یازدهم سپری شده فضای امروز کشور راچگونه ارزیابی می‌کنید؟

حکیمی‌پور: به نظرمن هشتاد روز برای بررسی عملکرد دولت زودهنگام است اما درهمین زمان کم همین که آرامشی به جامعه بازگشته، وبازار کار وسرمایه رونق گرفته، بحث اعتبار پول ملی برگشته علائم مثبتی است، دربحث گمرک ومبادلات گمرکی سیاستی که دولت جدید اتخاذ کرده کالاهای ضررکرده ودرحال رسوب را ترخیص کرد، این نشان می‌دهد که اصل کاردولت مثبت بوده حتی بودجه‌ای که به مجلس داده شد براساس بودجه‌ای است که دولت قبل آن راتصویب کرده بود.

دولت درسیاست‌های فوری خود، روان‌سازی دربرخی امور را دردستور کار دارد؛ سیاست‌های غلط و روشی راکه ازدولت قبل پیش می‌رفت، مهار کرد دولت فعلی سازمان برنامه بودجه را احیا کرده است، عزم دولت تدبیر و امید برای برآوردن امید وانتظارات مردم خیلی جدی است این انتظارات بایدمعقول باشد، نباید فراتر از حد توان و آرمانی نگاه کنیم، اجازه دهیم چندماه بگذرد تاعملکرد دولت مشخص شود.
 
باشگاه خبرنگاران: با توجه به شعار سال 92 (حماسه سیاسی ـ حماسه اقتصادی)حماسه سیاسی به لطف مردم محقق شد، تحقق حماسه اقتصادی راچطورمی‌بینید؟
 
 حکیمی‌پور: به نظرمن تا تحقق این حماسه وقت داریم اما آثار و علائم آن را در کشور شاهد هستیم هرچه جلوتر پیش می‌رویم، بیشتر شاهد آن خواهیم بود.

گفتگو : از سعیده حسن خانی
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار