کوه خاییز مهم ترین زیستگاه گرمسیری کهگیلویه با تلاش و کوشش شبانه روزی محیط بانان دارای تنوع زیست محیطی قابل توجهی است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، رشد محسوس جمعیت گونه های نادر این منطقه از جمله کل و بز بیانگر تلاش شبانه روزی و اثربخش ماموران حفاظت از محیط زیست این شهرستان از این سرمایه ی ژنتیک ملی است.
منطقه حفاظت شده خاییز با وسعت 33 هزار هکتار با گونه های غالب کل وبز، زیستگاه امنی برای گونه های جانوری گرگ، گراز ،کفتار،شغال ، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش) ، پلنگ، سنجاقک و انواع خزنده گان است.
کبگ، تیهو، شاهین ،بحری، عقاب ،بلوط خور، سارگپه ، انواع کلاغ و کبوتر از گونه های پرندگان این منطقه حفاظت شده نیز هستند.
پوشش گیاهی با گونه ی غالب بلوط و وجود گیاهان ارزشمند بنه ، بادام کوهی ،ارژن ،زالزالک ،افرا(کیکم) و انواع درختچه های کوچک، گیاهان دارویی برتنوع پوشش طبیعی و زیبایی این منطقه افزوده است.
این منطقه با ویژگی های طبیعی تپه ماهوری ، کوهستانی و صخره ای و ارتفاع یک هزار و 500 متر از سطح دریا یکی از متنوع ترین مناطق برای گونه های مختلف حیات وحش و جنگل است.
رییس محیط زیست کهگیلویه در این رابطه با اشاره به غنی بودن جمعیت حیات وحش کوه خاییز به خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج گفت: از مردم می خواهیم که نسبت به برقراری امنیت و آرامش در این منطقه همکاری لازم را با محیط بانان انجام دهند.
سید قدرت الله علی پور با بیان اینکه محیط زیست امانت وثروت مشترک بشری است افزود: تنها حافظان محیط زیست مردم هستند.
وی اظهارکرد: چهار پاسگاه محیط بانی کار حفاظت از منطقه حفاظت شده خاییز را به عهده دارند.
علی پور تصریح کرد: براساس سرشماری سالانه حیات وحش، شمار گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خاییز یکی از زیستگاههای منحصر بفرد کل و بز کشور از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار است.
منطقه خاییز در حوزه استحفاظی شهرستان های کهگیلویه با مساحتی معادل 33 هزار هکتار واقع است و در سال 77 در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت./س
برچسب ها: زیستگاه ، زیست ، محیطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.