رئیس هیئت هماهنگی ملی سوریه گفت: راه حل سیاسی تنها راه برای پایان دادن به بحران سوریه است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ حسن عبدالعظیم در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره از بیروت درباره کنفرانس ژنو2 برای پایان دادن به بحران سوریه گفت: موضع ما روشن است. راه حل نظامی به بن بست رسیده و در بیش از دو سال گذشته هیچ نتیجه ای نداشته است. نظام سوریه از طریق این گزینه نتوانست گروه های مخالف مسلح و اعتراضات مردمی را سرکوب کند و گروه های مخالف نیز از طریق این گزینه نتوانستند نظام سوریه را سرنگون کنند و این وضع تنها باعث افزایش مشکلات ملت سوریه و کشته شدن افراد و ویرانی های بیشتر شده است.

شمار زیادی از شهروندان سوریه آواره شده اند و گرانی شدید است. برخی از مناطق غوطه در ریف دمشق و برخی از مناطق حمص،حلب و حماه در محاصره قرار دارد و محموله های غذایی و دارویی در اختیار این مناطق قرار نمی گیرد. بنابراین راه حل سیاسی با توافق داخلی، منطقه ای و عربی به توقف مبارزات مسلح و خشونت ها در سوریه منجر خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط برای برگزاری و موفقیت کنفرانس ژنو2 فراهم است، گفت: می توان گفت این شرایط فراهم شده است. پیش از این توافق بین المللی وجود نداشت. پس از این که توافقی در ژنو1 صورت گرفت سوء برداشت هایی از این توافق ایجاد شد که این سوء برداشت ها باعث ادامه جنگ در سوریه شد. در هفتم ماه مه گذشته توافقی میان روسیه و آمریکا برای برگزاری کنفرانس ژنو2 صورت گرفت و دیدارها میان وزرای خارجه دو کشور ادامه دارد.

پس از این که معامله ای درباره سلاح شیمیایی سوریه حاصل شد و آمریکا درباره حفظ امنیت اسرائیل به اطمینان رسید، شاهد جدیتی در مواضع واشنگتن هستیم. دولت آمریکا به این باور رسیده است ادامه درگیری ها در سوریه به تشکیل دولتی دموکراتیک در سوریه منجر نخواهد شد بلکه باعث افزایش سیطره گروه های مسلح به ویژه نیروهای وابسته به القاعده بر این کشور خواهد شد.امروز شاهد افزایش حمایت های مالی و تسلیحاتی از نیروهای القاعده در سوریه هستیم.

وی درباره طرف های شرکت کننده در مذاکرات ژنو2 بیان داشت: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل برای طرف های شرکت کننده در این مذاکرات دعوت نامه ارسال خواهد کرد و تا کنون این دعوتنامه برای ما ،ائتلاف مخالفان نظام سوریه وهیئت عالی کردهای سوریه ارسال نشده است.

به نظر می رسد اختلافاتی که میان اعضای ائتلاف مخالفان نظام سوریه وجود دارد باعث به تاخیر افتادن کنفرانس ژنو2 شده است. نشست های این ائتلاف در استانبول آغاز شده است و به نظر می رسد این ائتلاف در شرکت در ژنو2 شرکت خواهد کرد. باید تلاش کنیم راه حل سیاسی بحران سوریه به موفقیت برسد و دولت انتقالی تشکیل شود.
برچسب ها: بحران ، سیاسی ، راه ، دمشق ، احتمال ، پایان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار