بلومبرگ:

هشت سؤال درباره مذاکرات هسته‌اي ايران

پايگاه اينترنتي بلومبرگ در گزارشي به قلم «جفري گلدبرگ» نوشت: هشت سوال درباره تحولات چشمگير 24 ساعت گذشته به ذهن خطور مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بلومبرگ، ايران و گروه 1+5 (اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان) براي امضاي توافقنامه‌اي موقت آماده به نظر مي‌رسيدند. قدرت‌هاي جهان خواستار توقف کامل برنامه غني‌سازي اورانيوم ايران هستند، اما چنين چيزي امکان پذير به نظر نمي‌رسد. در بهترين حالت ممکن، ايراني‌ها پايبندي خود را به محدود کردن غني سازي اورانيوم، کند کردن روند فعاليت در تاسيسات پلوتونيوم اراک اعلام خواهند کرد.

اخبار ديگر هم حاکي از آن است که جان کري، وزير خارجه آمريکا به تازگي به بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل هشدار داده است مخالفت با توقف شهرک سازي تنها موجب افزايش خشونت فلسطيني ها عليه اسرائيل خواهد شد. از سوي ديگر جنگ داخلي در سوريه همچنان ادامه دارد. 

اکنون هشت سؤال درباره مذاکرات هسته اي ايران مطرح است:

1- آيا دولت باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا  درک مي کند که ايران تا  چه حد خوب عمل مي‌کند؟ 
همانطور که رابرت ساتلوف، عضو « مؤسسه سياست شرق نزديک واشنگتن » تصريح کرد، شايد سه پيش‌بيني دلخواه ايران عملي شود. 

2- امضاي يک توافقنامه چگونه مي‌تواند ايران را از ادعای غرب در مورد احداث تاسيسات ساخت تسليحات هسته‌اي منحرف کند؟ 

3- آيا يک توافقنامه موقت موجب برطرف شدن فشارها بر ايران براي دستيابي به توافقنامه‌اي نهايي خواهد شد؟

4- آيا اوباما واقعاً به اعمال تحريم‌هاي جديد بر ايران در صورت ترديد درباره پايبندي اين کشور به روند خلع سلاح هسته اي پايبند است؟ 

5- چه شد که بنيامين نتانياهو از آمريکا رو دست خورد؟ 
نتانياهو زيرک به نظر مي‌رسيد، اما اين زمينه را فراهم کرد که آمريکا در قبال آن بي طرف باشد. من ترديد ندارم نتانياهو هم اکنون آرزو مي کند که اي کاش سه يا چهار سال پيش به ايران حمله کرده بود. اما در حال حاضر وي در مخمصه اي گرفتار شده است که راهي براي خروج از آن ندارد.
 

6- نظر جان کري، وزير خارجه آمريکا درباره تحولات کنوني چيست؟ 
جان کري در توقف کوتاه خود در تل آويو پيش از عزيمت به ژنو براي شرکت در مذاکرات هسته اي ايران به يک خبرنگار گفت اگر اسرائيل درباره ادامه شهرک سازي در کرانه باختري مصالحه نکند، با انتفاضه سوم فلسطيني ها رو به رو خواهد شد. اما اين گونه تهديدها اسرائيلي ها را وادار به سازش نمي کند، بلکه باعث مي شود تنها منتظر پايان دوره تصدي جان کري در وزارت امور خارجه آمريکا بمانند.


7- طرز تفکر بنيامين نتانياهو در اين اوضاع چيست؟ 
معتقدم اگر مقامات آمريکا و کشورهاي اروپايي نتانياهو را در خصوص موضوع فلسطين، لجوج و غيرمنطقي نمي‌دانستند، اين احتمال وجود داشت جامعه بين المللي نگراني هاي وي را درباره ايران جدي‌تر بگيرد. خودداري نتانياهو از پذيرش اين واقعيت به اهداف وي آسيب زده است. 


8- طرز تفکر نتانياهو در شرايط فعلي چگونه است (قسمت دوم) 
به عقيده من، نتانياهو هم‌اکنون به عنوان سخنگوي اصلي عربستان عمل مي کند، اما در واقع تحريک افکار عمومي ضد سياست هاي آمريکا تنها باعث مي شود نتانياهو ضعيف به نظر برسد. نتانياهو اگر مي‌خواهد ياد بگيرد چگونه افکار عمومي را تحت تاثير قرار دهد، بايد رفتار حسن روحاني، رئيس جمهور جديد ايران را زير نظر بگيرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار