روزنامه لوموند در سرمقاله خود به بررسي مذاکرات ژنو بر سر برنامه هسته‌اي ايران پرداخت و از احتمال حصول توافقي در روزهاي آينده خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه فرانسوي در اين مقاله نوشت، مذاکرات ژنو بر سر برنامه هسته اي ايران، شنبه شب و با پايان يافتن نشست‌ها ميان طرفين به نتيجه اي نائل نشد. لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه در اين باره تأکيد کرد هنوز چند مسئله براي بررسي باقي مانده است. 

وزراي امور خارجه ايران و گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، فرانسه، انگليس، آلمان و چين که در سطح قائم‌مقام وزير حضور يافت، ابتدا نشان دادند در حال رسيدن به توافق هستند اما پس از آن دچار اختلافاتي شدند.

دور بعدي مذاکرات که سومين دور آن پس از انتخاب حسن روحاني به رياست جمهوري ايران محسوب مي شود، بايد ده روز ديگر در بيستم نوامبر از سر گرفته شود.

هدف از اين مذاکرات که محتويات آن محرمانه اعلام شده است، رسيدن به توافقي موقت، و سپس رسيدن به توافقي دائمي است که امکان چارچوب بندي برنامه هسته اي ايران را فراهم کند.

گفت وگوها در روز جمعه شتاب غيرمنتظره اي به خود گرفت. جان کري، وزير امورخارجه آمريکا سفر دوره اي خود به خاور ميانه را ناتمام رها کرد و اسرائيل را با عجله ترک کرد تا بر روي مذاکرات تأثيري بگذارد. ساير وزراي خارجه گروه پنج به علاوه يک نيز برنامه هاي کاري خود را تغيير دادند. 

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران تأکيد کرد به رغم عدم حصول توافق،‌ نا اميد نيست. او پيش از اين در مصاحبه اي با بي‌بي‌سي اعلام کرده بود پنجره مذاکرات به صورت نا محدود باز نخواهد بود. جان کري، وزير امورخارجه آمريکا هم به نوبه خود از پيشرفت هاي حاصله استقبال کرده و گفت طرفين به توافق، بسيار نزديک شده اند.

او در کنفرانسي خبري مجدداً تأکيد کرد، «آمريکا بر دست نيافتن ايران به سلاح هاي هسته اي مصمم است».

لوران فابيوس، وزير امورخارجه فرانسه نيز تأکيد کرد، «نشست هاي ژنو امکان پيشرفت در گفت وگوها را فراهم کرد اما نتوانستيم به نتيجه برسيم چرا که هنوز چند مسئله نياز به بررسي دارد».

روز شنبه به نظر رسيد مذاکرات به خاطر مواضع سرسختانه فرانسه که به شدت مورد انتقاد ديپلمات هاي ايراني و غربي قرار گرفت، به نتيجه نرسيده است. فابيوس پس از گفت وگويي با همتاي ايراني خود در روز شنبه گفت: «مسائل مهمي به ويژه در مورد رئاکتور هسته اي اراک و نيز ذخاير اورانيوم غني شده همچنان باقي مانده است». فابيوس در راديو فرانس اینتر هم در قبال «فريب خوردن» هشدار داد.

يک ديپلمات آمريکايي گفت: «آمريکا، اتحاديه اروپا و ايران چند ماه به صورت فشرده روي اين پيشنهاد کار کرده اند و اين اقدامات فرانسه چيزي بيش از تلاش فابيوس براي آن که خود را در آخرين لحظه به ايفاي نقش در مذاکرات وارد کند نيست».

نمايندگان پارلمان ايران نيز اين موضع فرانسه را که به «باج‌خواهي» شبيه است محکوم کردند. آنان فابيوس را به دفاع از «مواضع» اسرائيل متهم کردند، چرا که اسرائيل هرگونه توافق احتمالي را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

در بطن اين مذاکرات پيشنهاد ايران قرار دارد که بر اساس آن ايران طي شش ماه بدون متوقف کردن برنامه هسته اي خود تضمين هايي درباره برنامه هسته اي اش ارائه مي کند و در ازاي آن با کاهش نسبي تحريم هاي اقتصادي غرب مواجه خواهد شد. محمد جواد ظريف توقف غني سازي اورانيوم به صورت کلي را رد کرده است.

به گفته يکي از اعضاي هيئت فرانسوي ، فرانسه همچنين انتظار دارد درباره دورنماي غني‌سازي اورانيوم در دراز مدت توسط ايران، شفاف‌سازي صورت پذيرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار