نذری دادن در بیجار قدمتی طولانی دارد، کسانی که سال ها است در ایام خاص سال از جمله محرم نذری پخش می کنند، خاستگاه اولیه آنرا به یاد ندارند اما می گویند از اجداد خود به ارث برده اند.

 

به گزارش خبر نگار باشگاه خبر نگاران،،  انواع نذری به عوامل مختلف نیت، آداب و رسوم منطقه، وسع مالی، سابقه خانوادگی، زمان و مکان، جنسیت، مدعوین و... بستگی دارد و ادارات اوقاف، کمیته امداد امام(ره)، بهزیستی، نهادها و موسسات خیریه، مساجد، امامزادگان و مدارس محل هایی است که مردم برای تحویل و پخش نذورات خود انتخاب می کنند.

مردم بیجار با پیروی از تعالیم قرآنی، احادیث و روایات ائمه اطهار، علماء، مراجع تقلید، افراد متدین و معتمد محل اقدام به پخش نذری می کنند، از نذورات سنگین مانند نذر آیت الله بروجردی برای پرهیز از تند خلقی با مردم و گرفتن یکسال روزه برای تأدیب نفس خویش تا نذرهای کوچک مانند یک کاسه شله زرد.

در این کار خیر تفاوت های مالی، اجتماعی، جنسیت، سن و سال، اعتقادات دینی و مذهبی برای مصرف کنندگان وجود ندارد، در چندین محل از معابر و میادین انواع خیمه های پخش حلیم، چای، شیر، شربت، انواع غذای گرم، خرما، حلوا، نان روغنی، شله زرد، شیر برنج، دود نمودن اسپند و ذبح قربانی گاو گوسفند برپاست در هر خیمه، جوانان و بعضی اعضای خانواده ها از مردم پذیرای می کنند.

نکته مهمی که در هنگام پخش نذورات باید مورد توجه فرار گیرد رعایت اصول صحیح مصرف و پرهیز از اسراف است که گاهاً ملاحظه می شود، نیاز است متولیات این برنامه ها نظارت کافی و مدیریت دقیقی را بر هریک از مراحل تهیه، پخت و پخش نذورات اعمال نمایند./س

برچسب ها: مساجد ، حلیم ، حلوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.