یک استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از مشکلات دولت بخشی‌نگری به موضوعات است، گفت: تفکر سیستمی در دولت حاکم نیست یعنی سیاست شهرداری، سازمان جنگل‌ها و مراتع ممکن است با سیاست سازمان حفاظت محیط زیست همخوانی نداشته باشد که این امر خود از معضلات مهم در پیگیری عملیات اجرایی برای پیشگیری از آلودگی هواست.

" ابراهیم جعفری" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه محیط زیست و توسعه پایدار موضوعی جدی بوده که از سال 1992 تا به امروز در محافل عمومی مطرح است، اظهار داشت: محیط زیست مقوله‌ای کشوری، منطقه‌ای و محله‌ای نیست بلکه مسأله جهانی است.

وی افزود: تمام کسانی که در این کره خاکی زندگی می‌کنند، همگی در قبال حفظ محیط زیست مسئول هستند اما در رأس این مسأله، دولت وظیفه سنگین‌تری به دوش دارد که باید با تدبیر صحیح وضعیت محیط زیست را به سوی مطلوبیت سوق دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آلودگی‌های کشورمان ناشی از مسائل منطقه‌ای و حتی متأثر از باقیمانده‌های جنگ در خلیج فارس است، تصریح کرد:  بی‌دقتی مردم یکی از عوامل مؤثر در آلودگی محیط زیست بوده که مسئولیت مقابله با آلاینده‌ها تنها متوجه سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلکه مشارکتی همگانی را در این زمینه می‌طلبد.

جعفری با تأکید بر اینکه مقابله با آلودگی هوا و حفظ محیط زیست باید در فرهنگ کشور نهادینه شود، گفت: نهادهای آموزشی و متولیان فرهنگ نقش بسزایی در این زمینه ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قطع درختان و از بین بردن پوشش‌های گیاهی یکی از مواردی بوده که تشدید بحران آلودگی هوا را به دنبال دارد، تأکید کرد: بزرگ‌ترین نقش دولت‌ در پیشگیری از بحران آلودگی‌هوا، اتخاذ سیاست‌های اجرایی بوده که می‌تواند به صورت بنیادی و مقطعی صورت پذیرد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: مسئولان در زمینه مقابله با بحران آلودگی هوا خرد جمعی اتخاذ نمی‌کنند و به قول گذشتگان هر کسی ساز خودش را می‌زند.

جعفری با بیان اینکه از مشکلات دولت بخشی‌نگری به موضوعات است، خاطرنشان کرد: تفکر سیستمی در دولت حاکم نیست یعنی سیاست شهرداری، سازمان جنگل‌ها و مراتع ممکن است با سیاست سازمان حفاظت محیط زیست هم‌خوانی نداشته باشد؛ که این امر خود از معضلات مهم در پیگیری عملیات اجرایی برای پیشگیری از آلودگی هواست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار