حال و هواي ماه محرم در زنجان + تصاوير (8)

آيين عزاداري محرم در زنجان

مردم استان‌ زنجان همانند ساير استان‌هاي ايران اسلامي در حالي به عزاداري و بزرگداشت دهه اول ماه محرم‌ مي‌پردازند که عشق و ارادت آنها از روي اخلاص بوده وبا علم براينکه همين مراسمات اسلام را پايدار کرده است ادامه پيدا مي‌کند.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران، زنجان از دیرباز از مهمترین مراکز شیعه و فرهنگ و تمدن اسلامی بوده و نمودهای خاصی از این باور اصیل را به نمایش گذاشته است, یکی از این جلوه‌ها، عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) است.



براى شناخت مردم هر جامعه‏اى، بررسى فرهنگ عامه يعنى آداب و رسوم، عقايد و عادات آنها ضرورى است. مطالعه آداب و رسوم و آيين ملى و مذهبى موجب آشنايى به احوال و افكار و ذوق و هنر و روحيات مردم آن جامعه مي‌‏شود.
 
در لابلاى فرهنگ مردم به نكات بسيار ريز اخلاقى، اجتماعى بر مي‌خوريم و با طرز زندگى و عادات و رسوم و تخيلات و نوع انديشه‏‌هاى آنها آشنا مي‌شويم.
 
برگزارى جشن‌ها و آيين‏‌ها به ويژگي‏‌هاى فرهنگى، اجتماعى، تاريخى، جغرافياى و اعتقادى جامعه بستگى دارد.
 


كمتر جشنى را مي‌‏توان يافت كه در دو جامعه، دو كشور و يا دو شهر يكسان برگزار شود. اما بسيارى از اين آيين‏‌ها و مراسم در جوامع مختلف داراى ويژگي‌ها و نقش‏‌هاى همگون و همانند هستند.
 
آداب و رسوم در طول تاريخ دستخوش تغييرات فراوانى قرار مي‌‏گيرد. اما با وجود تغييرات فراوان در شكل كلى آن تغير زيادى احداث نمي‌شود.
 


با گذشت زمان و پيشرفت علم و تكنولوژيى يكسرى ابزار و آلات و به تناسب آن فرهنگ خاصى وارد آداب و رسوم مردم مي‌شود و يك سرى از ويژگي‌‏هاى قبلى آن رنگ كه‌ نگى به خود گرفته و كم كم از آداب و رسوم حذف مي‌‏گردند.
 


در اين قسمت به آداب و رسوم استان زنجان اشاره مي‌شود و سعى بر اين است كه جديدترين شكل آداب و رسوم بيان گردد. البته با توجه به اسناد موجود در اين پژوهش بسيارى از آداب و رسوم گذشته نيز آورده مي‌شوند./ز
برچسب ها: عزاداری ، زنجان ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.