برپایی هیئت‌ها و تکایای عزاداری زیر سقف چادرها، به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی موجب می‌شود حوادثی مانند «آتش‌سوزی مسجد ارک» به وجود بیاید که هنوز تبعات آن ادامه دارد پس بهتر است از توصیه‌های پیشگیرانه بهره ببریم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، یکی از شب‌های محرم است و مانند شب‌های گذشته قرار است پس از اقامه نماز مغرب و عشا، سوگواری حضرت اباعبدالله(ع) آغاز شود که از طبقه بالای مسجد سمت خواهران، صدای فریاد و جیغ می‌آید که نشان از وقوع پیش آمدی نابهنگام دارد.

چادر یکی از خانم‌های نمازگزار به بخاری نفتی چسبیده و موجب آتش گرفتن او می‌شود و تا پیش از اینکه کسی بخواهد حرکتی برای پیشگیری از گسترش آتش و نجات جان این عزادار حسینی داشته باشد، آتش به چادر برزنتی که سقف مسجد را پوشانده سرایت می‌کند و به دلیل سرعت اشتعال 800 متر مربع چادر برزنتی آتش گرفته و لحظاتی بعد آتش باران بر سر نمازگزاران نازل می‌شود، زمان برای هیچ کاری نیست همه تلاش می‌کنند خود را به نوعی از آتش نجات دهند ولی هرچه بیشتر تلاش می‌کنند کمتر به نتیجه می‌رسند.

این حادثه دل‌خراش، 61 کشته و 296 زخمی برجای گذاشت و ده‌ها خانواده را داغدار کرد و موجب شد کمتر کسی این واقعه را به فراموشی بسپارد.

با وجود اینکه هر سال بر تعداد تکایا و هیئت‌های عزاداری ماه محرم که در چادرها برپا می‌شوند افزوده می‌شود، نگرانی مدیران سازمان‌های پیشگیری از حوادث و سوانح را فراهم می‌کند. با وجود اینکه تلاش فراوانی برای پیشگیری از حوادث در این ایام می‌شود شاهد هستیم که رعایت نکردن نکات ایمنی در برخی از تکایا و هیئت‌های عزاداری حوادثی را رقم می‌زند که مشخص است توصیه‌هایی که برای پیشگیری از بروز این حوادث شده بود را کسی جدی نگرفته است.

مسئولان مدیریت بحران کشور توصیه می‌کنند که مسئولان هیئت‌ها دو درب خروجی به ازای هر 50 تا 300 نفر در تکایا، مساجد و هیئت‌های عزاداری و به ازای هزار نفر بیشتر چهار درب خروجی پیش‌بینی کنند.

در این بین توصیه‌هایی همواره به هیئت‌های مذهبی می‌شود که باید به صورت جدی نسبت به انجام آن اهتمام داشت که خودداری از روشن کردن بخاری‌های کارگاهی، بدون دودکش، هیزم سوز، شعله عریان و بدون حفاظ از جمله توصیه‌های ایمنی مسئولان مدیریت بحران است.

فعالیت 1700 هیئت مذهبی در قم

با توجه به اینکه استان قم از زمره استان‌های مذهبی کشور به شمار می‌رود و شمار فراوانی از جوانان این استان نسبت به برپایی هیئت‌های خودجوش اهتمام دارند که در این راستا حجت‌الاسلام سید محمد چهل اخترانی رئیس هیئت‌های مذهبی در قم ، شمار هیئت‌های مذهبی در این استان را یک هزار و 700 هیئت عنوان کرد.

با ذکر شمار هیئت‌های مذهبی در قم ، ضرورت مراقبت و پیشگیری از وقوع حوادث در این هیئت‌ها قوت بیشتری پیدا می‌کند و ضروری است که مسئولان امر نسبت به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند./س

گزارش: سمانه سادات فقیه سبزواری

برچسب ها: قم ، تکرار ، حادثه ، مسجد ، ارک ، نکات ، ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.