علیرضا وکیلی‌منش، خواننده موسیقی سنتی کشورمان، حفظ اصالت موسیقی عاشورایی در شرایط کنونی این عرصه ضروری دانست.

علیرضا وکیلی‌منش،خواننده موسیقی اصیل کشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران گفت: سبک اصیل موسیقی عاشورایی، تا حدودی از بین رفته است زیرا در سال‌های اخیر، نوحه‌ها با موسیقی، به شکل غیرمتعارف ترکیب شده‌اند در حالی که در گذشته، سازی وجود نداشت و نواها و آواهای عاشورایی، سینه به سینه انتقال پیدا می‌کرد.

وی افزود: موسیقی می‌أتواند با نوحه ترکیب شود اما این ترکیب باید به صورتی باشد که نوحه از قالب اصلی خود خارج نشده و حالت ترانه پیدا نکند.

وکیلی‌منش تصریح کرد: بسیاری از مداحان براساس سبک‌های قدیمی، نوحه‌های خود را پایه‌گذاری کرده‌اند که در این صورت مشکلی ایجاد نمی‌شود اما بسیاری از مداحان، نوحه‌های خود را براساس سایر موسیقی‌ها شکل می‌دهند که متاسفانه در چنین حالتی، نوحه به ترانه تبدیل می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی از راههای که منجر به بازگذشت نوحه‌ها به قالب اصلی خود می‌شود جمع‌آوری نوحه‌های قدیمی بسیاری از استادان از جمله محمد احمدیان و حسین سعادتمند است.

وکیلی‌منش افزود: جمع‌آوری و سپس ارائه نوحه‌های قدیمی بین مداحان جوان از جمله راههای موثر در زمینه حفظ این میراث ارزشمند است که مرکز موسیقی حوزه هنری هم اکنون مشغول انجام چنین فعالیتی است.

وی با اشاره به روشی دیگر در جهت استفاده از نوحه‌های قدیمی گفت: بهره‌گیری از پیشکسوتان به منظور آشنایی جوانان با سبک و سیاق نوحه‌های قدیمی، از دیگر روش‌های موثر در این عرصه است.

این خواننده جوان موسیقی اصیل کشورمان تصریح کرد: با حضور "سیدعزت‌الله ضرغامی" در سازمان صدا و سیما هر سال شاهد تقدیر از پیرغلامان در یک شهرستان هستیم که می‌توان امیدوار بود ضمن بزرگداشت این پیشکسوتان، آثار آنها را جمع‌آوری و سپس منتشر شود.

خواننده آلبوم "خطبه‌خوان رستاخیر" تصریح کرد: بسیاری از موسیقیدانان تصور می‌کنند بین موسیقی و نوحه ارتباطی وجود ندارد در حالی که نوحه در گذشته، عامل مهمی در جهت نگه‌داری از موسیقی  به شمار رفته است و نقطه مشترک بین موسیقی و نوحه وجود ریتم است.

وی خاطر نشان کرد: آلبوم "خطبه‌خوان رستاخیز" در مسیر موسیقی عاشورایی کشورمان تولید شده و یک سریال صوتی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.