مدیر مطالعات خدمات شهری و محیط زیست مرکز مطالعات شهر تهران از پایان پروژه مطالعاتی«ساماندهي و توسعه مراکز عمده فروشي، توزيع مواد غذايي و ميادين ميوه و تره بار» خبر داد. .

 به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران هادی افراسیابی افزود: تامين موادغذايي به عنوان مهمترين بحث در برآورد نيازاصلي ساكنان شهر، محور فعاليتي در بستر ساختار اقتصادي شهر و نياز مبرم شهروندان در راستاي تداوم رفاه و آسايش شهر محسوب مي‌شود. زیرا جانمايي نادرست مراكز تامين اين نياز، به عنوان مراكز عمده فروشي، توزيع مواد غذايي و ميادين ميوه و تره‌بار در گستره شهر و كاركرد نامناسب آن خسارات نسبتا جدي را به شهر و شهروندان وارد می کند.

وی ادامه داد: اين خسارات مقولات اقتصادي، اجتماعي و همچنين مباحث زيست محيطي را هم شامل مي شود.

افراسیابی با اشاره به اینکه در اين پژوهش به بررسي تجارب داخلي و خارجي مرتبط پرداخته شده است، اظهار کرد: همچنین شناخت برنامه‌هاي فرادست در ارتباط با پروژه شناخت تفصيلي مراكز عمده فروشي، مراكز توزيع مواد غذايي و ميادين ميوه و تره‌بار در تمامی مناطق 22 گانه شهر تهران از منظر توزيع فضايي، توزيع عملكردي، اطلاعات آماري و تفصيلي در دستور كار قرار گرفت.

وی افزود: همچنین نظرات تمامی دستگاه‌ها و همچنين بهره‌برداران و ذي نفعان حوزه عملكردي طرح، جمع‌آوري و مورد دسته‌بندي قرار گرفت و تجزيه و تحليل عملكرد و كاركرد اين مراكز از نظر پارامترهاي گوناگون (اقتصادي، تخصيص فضا، موقعيت استقرار، حمل و نقل و ترافيک، پهنه بندي طرح جامع، تزاحم اجتماعي، معيارها و خواسته هاي دستگاه هاي مرتبط و ذينفعان، مديريتي، زيست محيطي، سرانه ها وجمعيت تحت پوشش ) صورت پذيرفت و در نهايت بر مبناي اين مطالعات نيازهاي مكان يابي و ساماندهي در خصوص اين مراكز استحصال شد.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی خدمات شهری و محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به گام‌های مطالعاتی دیگر در این پروژه پرداخت و گفت: در قدم بعدي برنامه راهبردي جامعي در خصوص ساماندهي و توسعه، مكان‌يابي، انتقال و جابجايي مراكز همراه با نقشه‌هاي تفصيلي مكان‌ياب و مراكز جديد به صورت تفصيلي براي مناطق 22 گانه شهر تهران طراحي و تدوين شد.
هادی افراسیابی افزود: در گام پاياني نيز كاربست پروژه بر اساس گزارش مديريتي طرح همراه با دستورالعمل اجرايي مرتبط، جهت تسهيل تحقق طرح ارائه شد.

افراسیابی درباره نتايج مطالعات مجموع دستاوردهاي این پروژه گفت: شناسنامه تفصيلي تمامی مراكز موجود عمده فروشي تهیه می شود. از دیگر دستاوردهای این طرح پژوهشی توزيع مواد غذايي ميادين ميوه و تره‌بار در سطح شهر تهران، نقشه‌ تفصيلي مكان‌هاي پيشنهادي جديد جهت ايجاد مراكز جديد عمده فروشي، توزيع مواد غذايي و ميادين ميوه و تره‌بار در سطح شهر تهران را نام برد.

وی برنامه راهبردي در خصوص ساماندهي و توسعه، مكان يابي و انتقال و جابجايي مراكز عمده فروشي، توزيع مواد غذايي و ميادين ميوه و تره بار در سطح شهر تهران و گزارش كاربست طرح (گزارش مديريتي مطالعات طرح و همچنين دستورالعمل هاي اجرايي تخصصي در خصوص ضوابط اجرايي غرفه ها، فضاي داخلي، ضوابط بهداشتي، ايمني، زيبايي شناسانه، امكانات رفاهي و ضوابط مكان يابي) را از دیگر دستاروردهای این طرح پژوهشی عنوان کرد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار