روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت با تیره شدن روابط آمریکا و مصر، روسیه آغوش خود را برای قاهره باز کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ این روزنامه چاپ آمریکا در پایگاه اینترنتی خود نوشت: وزرای خارجه و دفاع روسیه به منظور بررسی ارتقای عمده روابط و امضای توافقنامه تسلیحاتی احتمالی با همتایان مصری خود در قاهره به سر می برند، در حالی که رزمناو غول پیکر واریاگ که مجهز به موشکهای هدایت شونده است در اولین سفر یک کشتی جنگی روسیه به مصر در دو دهه گذشته، در اسکندریه است.

بر اساس برخی گزارشها، یک مسئول عالی رتبه اطلاعات ارتش روسیه (جی آر یو) اخیرا برای رایزنی با مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی مصر پس از مدتهای طولانی در این کشور بوده است.جوشش ناگهانی فعالیت بین مسکو و قاهره برخی مفسران را به یاد سالهای اولیه جنگ سرد، وقتی مصر مشتری پیشتاز عرب اتحاد جماهیر شوروی سابق بود انداخته است. شوروی طی سه جنگ با اسرائیل همسایه مصر، تسلیحات، توصیه نظامی و پوشش دیپلماتیک این کشور را تامین می کرد.

اما روسها و مصریها اصرار دارند که اوضاع عوض شده است و با وجود روابط تنش آلود بین قاهره و واشنگتن و احساس گسترده مبنی بر اینکه سیاست خارجی روسیه در قبال حاکمان کنونی مصر منسجم تر و دوستانه تر شده است، مصر خواستار دور انداختن روابط ویژه تقریبا چهار دهه ای خود با آمریکا و بازگشت به آغوش مسکو نیست. 

روزنامه الاهرام چاپ قاهره به نقل از نبیل فهمی وزیر خارجه مصر نوشت: «استقلال گزینه هایی دارد. در نتیجه هدف این سیاست خارجی تامین گزینه های بیشتر برای مصر است. در نتیجه من جایگزین نخواهم کرد، بلکه خواهم افزود».

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با کنایه به فهمی یادآوری کرد که مسکو خط تردید یکدستی در قبال شور انقلابی بهار عربی و به نفع «ثبات» و تغییر تکاملی در پیش گرفته است.وی گفت: «ما معتقدیم که این کار در حال حاضر در آنجا صورت می گیرد از جمله تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری همه پرسی به مصریها کمک خواهد کرد که به پیش بروند و به نتایج بسیار مورد آرزو دست یابند... روسیه همچنان به اصل دخالت نکردن در مسائل داخلی کشورهای دیگر پایبند است».

به نظر می رسد خط مشی روسیه احتمالا برای رهبران کنونی مصر که وقتی آمریکا حمایت خود از حسنی مبارک دیکتاتور مصر و متحد قدیمی خود را در میان قیام گسترده مردمی در سال 2011 قطع کرد خوشایند است.

پاسخ سرد واشنگتن به بازگشت ارتش مصر به قدرت در کودتایی پس از تظاهراتهای گسترده بر ضد حکومت یکساله رئیس جمهور محمد مرسی در ژوییه گذشته که به طور دموکراتیک انتخاب شده و مورد حمایت اخوان المسلمین بود، ممکن است این رهبران را بار دیگر آزرده کرده باشد. 

آمریکا در ماه اکتبر با اشاره به سرکوب جاری تظاهراتهای اخوان المسلمین به دست دولت مصر، بخشی از کمک سالانه یک و نیم میلیارد دلاری خود به این کشور را به حال تعلیق درآورد.

سرگئی مارکُف مشاور دائم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: «روسیه به جهان عرب باز می گردد چون کشورهای عربی این را از ما خواسته اند. آنها کشوری به جز آمریکا و عربستان می خواهند تا به آن تکیه کنند».

وی افزود: «روسیه بسیار نگران سیاست غیر منسجم آمریکا در جهان عرب است که کل خاور میانه را وارد هرج و مرج و جنگ کرده است. ما بسیار نگران خطر آغاز جنگ داخلی در مصر هستیم. ما خواستار کمک به بازگشت ثبات هستیم. روسیه خود را در این زمینه رقیب آمریکا نمی داند. دیگر جنگ سردی وجود ندارد. ما مخالف آمریکا نیستیم. ما خواستار برقراری روابط جدیدی هستیم، نقشی جدید که به مصر کمک خواهد کرد خود را باز یابد و دوباره قدرتمند شود».

این ممکن است شامل فروش اسلحه برای اولین بار از سال 1972، هنگامی که انور سادات رئیس جمهور وقت مصر حدود بیست هزار مشاور نظامی شوروی را اخراج و راه را برای چرخش تاریخی مصر به سوی صلح با اسرائیل و شراکت با آمریکا در همان دهه هموار کرد، باشد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار