وی تصریح کرد: بدعتهای گوناگون اعتقادی فرهنگی فراوانی در این زمان وجود داشت که از آن جمله میتوان به تعیین انسانهای ناصالح و ناشایسته در راس امور مسلمین اشاره کرد. یزید به عنوان خلیفه مسلمین در راس حکومت بود و از امام معصوم نیز میخواست تا با او بیعت کند و اسلام چنین بدعتی را بر نمیتابید.
معاون سیاسی امنیتی استاندار قم با بیان اینکه یکی از شعارهای امام حسین (ع) در قیام عاشورا این بود که من برای اصلاح دین جدم قیام کردم، ادامه داد: امام حسین (ع) خطراتی که متوجه اسلام بود را به همه نشان داد و در مسیر حرکت به کربلا به تبیین اسلام و امامت پرداختند.
وی به چرایی همراه شدن اهلبیت امام حسین (ع) با ایشان در کربلا اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) که اسلام را در خطر میبیند برای حمایت از دین با همه توان و ظرفیت و سرمایه خود که اهلبیت (ع) ایشان هستند به مبارزه میپردازند و این نخستین پیام عاشوراست.
عربانصاری تاکید کرد: عاشورا، الگوهای اخلاقی پرشماری برای جهان دارد که در این راستا میتوان به حضرت زینب (ع) به عنوان الگوی فرهنگی، علیاصغر (ع) به عنوان الگوی مظلومیت و رهبر کودکان شیرخوار و علیاکبر (ع) به عنوان نماد شجاعت در جوانان یاد کرد.
وی با اشاره به آثار قیام حسینی اظهار داشت: علیاصغر 6 ماهه سند مظلومیت امام حسین (ع) است و اگر ایشان شهید نمیشد مظلومیت ایشان برای مردم جهان نمایان نمیشد. شهادت علیاکبر (ع) به گونهای که تمام بدن این بزرگوار پاره پاره شده بود و پدر به تنهایی نمیتوانست به تنهایی این جسم را بلند کند سند عناد دشمن است و هر کدام از وقایع کربلا در جایگاه خودشان تاثیر گذاشته و الگوی یک نسل هستند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار قم خاطرنشان کرد: عاشورا سراسر فرهنگ و تمدن است و ما در هیچ عصر و مذهبی نمیبینیم که هر گروه سنی برای خود یک رهبر و پیشوا داشته باشد؛ علیاصغر (ع) رهبر کودکان، حبیب بن مظاهر الگوی سالخوردگان و زینب (س) پیشوای زنان است و که باید گفت کربلا مکتب تربیتی، بینشی و اعتقادی است./س