عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: ائمه اطهار (ع) دارای ویژگی‌های فراوانی بودند که از برترین آن‌ها علم و حلم فراوانشان بود که در دیگران نظیرش یافت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در جمع عزاداران حسینی هیئت عاشقان ثارالله نیروهای مسلح استان قم در دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به شرایط ویژه شام پس از جریان عاشورا گفت: اهل‌بیت (ع) در کوفه برای مردم روضه خواندند و مصیبت امام حسین (ع) را یادآور شدند زیرا مردم کوفه آن‌ها را می‌شناختند و تنها غفلت سبب شده بود که از ایشان حمایت نکنند ولی مردم شام با اهل‌بیت (ع) آشنایی نداشتند و جهل مرکب آن‌ها را فرا گرفته بود.

وی افزود: معاویه 40 سال در شام حکومت کرده بود و صدها مسجد تنها به سب و لعن علی (ع) اختصاص داشت بنابراین لازم بود امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) ابتدا با سخنان خود زمینه شناخت صحیح از امامان معصوم (ع) را فراهم کنند به همین دلیل بیشتر احادیثی که برای آن‌ها می‌خواندند را از حضرت علی (ع) نقل می‌کردند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه خطبه امام سجاد (ع) در شام دارای بخش‌ها و مفاهیم گوناگونی است، خاطرنشان کرد: ایشان 6 ویژگی اهل‌بیت (ع) و هفت شخصیت از ایشان را به مردم معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: نخستین ویژگی ائمه اطهار (ع) علم آن‌هاست؛ در آن دوران فقهای زیادی می‌زیستند و علم در همه بلاد اسلامی جریان داشت ولی علمی که نزد اهل‌بیت (ع) بود با همه آن‌ها تفاوتی شگرف داشت زیرا از جانب خداوند بود.

رفیعی با بیان اینکه نخستین علمی که اهل‌بیت (ع) واجد آن بودند علم الکتاب است، تصریح کرد: کتاب همان قرآن است و ائمه (ع) علاوه بر این علم تفسیر و تاویل این کتاب آسمانی را هم داشتند و نکته حائز اهمیت اینکه تاویل قرآن تنها از عهده معصومین بر می‌آید.

استاد حوزه علمیه دانستن اسم اعظم را از دیگر علومی دانست که نزد امامان (ع) بود و افزود: روایت است که امام (ع) فرمودند اسم اعظم 72 مورد است و عاصف بن برخیا تنها یکی از آن‌ها را می‌دانست که توانست تخت بلقیس را در چشم بر هم زدنی به نزد سلیمان نبی (ع) بیاورد.

وی اظهار داشت: علم منایا و بلایا و علم الجمیع الغات از دیگر علومی هستند که ائمه اطهار (ع) آن‌ها را در اختیار داشتند و حتی می‌توانستند با حیوانات و گیاهان نیز به زبان خودشان سخن بگویند.

رفیعی با اشاره به حلم به عنوان دومین ویژگی امامان معصوم (ع) گفت: بردباری برای همگان خوب است ولی ده‌ها حدیث داریم که یکی از گروه‌هایی که تخصصش بدون حلم به کار نمی‌آید، عالمان هستند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: روایات گوناگونی از حضرت علی (ع) و سایر معصومین (ع) وجود دارد که حلم را مورد توجه قرار داده‌اند از جمله آنکه فرموده‌اند عالمان باید حلیم باشند و هیچ خیری در حلمی که بدون علم باشد نیست یا اینکه کمال علم در حلم است.

وی عنوان کرد: امام سجاد (ع) در طول دوران 34 ساله امامت خویش توانستند 170 شاگرد تربیت کنند که به ظاهر بسیار کم است ولی باید توجه داشت که پس از عاشورا خفقان شدیدی بر جامعه حاکم بود و اجازه تشکیل کلاس درس به ایشان داده نمی‌شد و حتی نمی‌گذاشتند امام (ع) به عنوان فرزند امام حسین(ع) مجلس عزاداری در سالروز عاشورا برپا کند.

رفیعی با اشاره به شیوه تربیت شاگرد توسط امام سجاد (ع) عنوان کرد: ایشان برده‌های فراوانی را می‌خریدند و پس از یک سال آموزش و به بهانه‌های مختلف آن‌ها را آزاد می‌کردند و همین افراد جزو شاگردان ایشان بودند.

استاد حوزه علمیه در ادامه به دیگر ویژگی‌های ائمه اطهار (ع) اشاره کرد و افزود: جود و سخاوت، شجاعت، فصاحت و محبت در دل‌های دیگران از جمله این خصوصیات هستند؛ امام سجاد (ع) با شجاعت در مجلس یزید، شهادت را افتخار خود دانست و صحیفه سجادیه ایشان نیز در اوج فصاحت و بلاغت است به طوری که برخی گفته‌اند اگر این کتاب سند هم نداشت فصاحت موجود نشان می‌دهد که از شخص معصوم (ع) و یک امام صادر شده است.

وی گفت: محبت اهل‌بیت (ع) به‌ویژه امام حسین (ع) نیز آنچنان در دل‌ها رسوخ کرده که امسال با وجود گرانی‌هایی که در کشور شاهد هستیم ولی حجم نذورات چند برابر شد و جوانان فراوانی با وجود شبهه‌افکنی دشمنان در مجالس عزای حسینی شرکت کردند./ز

برچسب ها: قم ، تربیت ، شاگرد ، امام ، سجاد ، خفقان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.