شامگاه امشب مي توانيم شاهد اوج بارش شهابي اسدي در آسمان باشيم که ايرانيان مي توانند در ساعت 22 شاهد عبور 15 شهاب در آسمان باشند.

به گزارش خبرنگار گروه فناوري هاي نوين باشگاه خبرنگاران يکي از رويدادهاي جذاب آسمان تاريک بارش شهابي است که همگان با آن آشنا هستند و در طول عمر خود حداقل يکبار در زمان عبور شهاب از آسمان آن را رصد کرده اند و به دليل اينکه اغلب رصد اين رويداد نياز به ابزار ابتيک مانند تلسکوپ و دوربين ندارد علاقمندان فراواني را به خود جلب مي کند.

بارش شهابی چیست؟
شهاب سنگ ها مى تواند تشکیل شده از تكه اى ستاره دنباله دار، يك سيارك و حتى باقی مانده سيارات منظومه خورشيدى باشند و زمانی که زمین از میان این توده های سنگی کوچک و بزرگ عبور می کند این سنگ ها در اثر برخورد با جو زمین سوخته و نوری را از خود نمایان می کنند که ما ناظران زمینی می توانیم آنها را رصد کرده و به آنها شهاب بگوییم. 

چرا نام اين بارش شهابي اسد است؟
 اگر امتداد تمامي شهاب هايي را که در آسمان در حال حرکت هستند را دنبال کنيم به صورت فلکي اسد يا شير مي رسيم به همين دليل نام اين بارش را بارش شهابي ادي ناميده اند.

صورت فلکي اسد  
صورت فلکی شیر یا اسد نام یکی از صورت‌های فلکی منطقةالبروجی است که در فصل بهار در نیمکره شمالی ودر پاییز در نیمکره جنوبی قابل مشاهده‌است تصويري که از اين صورت فلکي در آسمان ترسيم مي شود جزو معدود صورت فلکي هايي است که به نام خود شباهت زیادی دارد.
اين صورت فلکي در مجاورت خرس بزرگ ؛ شیر کوچک ؛کژدم ؛خرچنگ ؛سکستان ؛دوشیزه ؛گیسو قرار گرفته است و داراي 8 ستاره اصلي است .

بارش شهابي اسدي 
سياره زمین در لحظه عبور از میان ذرات باقیمانده از دنباله دار تمپل تاتل که هر 33 سال یکبار از نزديکي زمين عبور مي کند و زمين در لحظه عبور به دليل برخورد اين اجسام با جو و سوختن آنها بارش شهابي را ايجاد مي کند.

اين بارش شهابي از 15 ابان آغاز شده و شامگاه امشب به اوج خود مي رسد و تا هفتم آذر ماه ادامه دارد و در اين شب و در بهترين شرايط صدي علاقمندان مي تونند شاهد عبور 15 شهاب در ساعت باشند بارش شهابي اسد در تمامي پهن آسمان ديده مي شود اما با رصد قسمت شرقي مي توان تعداد قابل توجهي از آنها را رصد کرد. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار