"خانه تاریخی علیزاده" در سال 1384 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید متأسفانه با حکم دیوان عدالت اداری از ثبت خارج شد.

مسعود نصرتی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: خانه تاریخی علیزاده که قدمت آن به دوره پهلوی دوم  برمی‌گردد و واقع در شهر تهران بزرگراه آفریقا، تقاطع بزرگراه مدرس خیابان گلنار پلاک 5 بوده که با حکم دیوان عدالت اداری از ثبت خارج شد.


 
وی افزود: این اثر فرهنگی تاریخی بنا به درخواست و با موافقت مالک در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و "جواد ابریشمی کاشانی" مالک کنونی این اثر است.
 
"نصرتی" تصریح کرد: مالک "خانه تاریخی علیزاده" موافق به حفظ این اثر بوده و حتی در پنجم اسفند سال 87 تقاضای تبدیل شدن این خانه به سفره خانه سنتی را داشته که میراث فرهنگی استان تهران با درخواستش موافقت می‌‌کند.
 
رئیس میراث فرهنگی استان تهران بیان کرد: مالکی که خانه وی سه پلاک با خانه علیزاده فاصله دارد و در حریم آن قرار دارد با شکایت به دیوان عدالت اداری بدون رضایت مالک خانه علیزاده این خانه را از ثبت خارج کرده تا بتواند ساخت و ساز در ملکش انجام دهد.
 
وی اظهار داشت: دیوان عدالت اداری در مهرماه در طی نامه‌ای دوبار به میراث فرهنگی استان تهران ابلاغ کرد تا این حکم را اجرا کند و به خانه‌ای که در حریم خانه علیزاده قرار دارد اجازه دهد تا بر اساس طرح تفصیلی ساخت و ساز انجام دهد.

نصرتی تصریح کرد: چون رأی دیوان عدالت اداری لازم الاجرا بوده میراث فرهنگی استان تهران مجبور شد اجازه ساخت بر اساس طرح تفضیلی در حریم خانه تاریخی علیزاده را بدهد.
 
رئیس میراث استان تهران افزود: میراث فرهنگی استان تهران خارج شدن از ثبت "خانه تاریخی علیزاده" را از طریق مراجع قانونی پی‌‌گیری خواهد کرد.

نصرتی تصریح کرد: در جلسه هفته پیش با شهرداری مقرر شد ارزش معماری و هنری خانه تاریخی علیزاده حفظ شود و با وجود خارج شدن از ثبت حریم آن همچنان مانند گذشته باقی بماند.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار