سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: مستند سازی و تکمیل پرونده ثبت جهانی ماسوله متناسب با انتظارات یونسکو در حال پیگیری بوده که باید با نگاه تخصصی و کارشناسی منجر به نتیجه شود.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران رضا علیزاده ظهر دوشنبه در مصاحبه با خبرنگاران  تمامی دغدغه این سازمان در استان را پیگیری ثبت جهانی ماسوله دانست و افزود: ویژگی های معماری خانه‌ های این شهرک تاریخی بی بدیل است.

وی همچنین لحاظ تمامی جنبه های ماسوله را برای ثبت مهم دانست و اظهار داشت: ماسوله شهرکی تاریخی با معماری بی نظیر و منحصر به فرد است که پیوند با موضوعات مردم شناسی، ابعاد فرهنگی و زیستی مردم منطقه در دوره های مختلف ارزش های آن را بیشتر می کند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: وقتی از ثبت جهانی ماسوله سخن به میان می آید به هیچ عنوان نمی توان از موقعیت و منظر طبیعی این شهرک تاریخی غافل بود.

وی افزود: در گذر زمان به واسطه بلایایی طبیعی همچون سیل و زلزله شرایط ناگواری بر این شهرک تاریخی تحمیل شده اما همچنان پایداری و بقای خود را حفظ کرده است.

علیزاده درباره اقدام های دبیرخانه ثبت جهانی ماسوله نیز اظهارداشت: این دبیرخانه در سال های اخیر تلاش داشته تا با گردآوري و طبقه ‌بندي مدارك مربوط به ماسوله شامل طرح و مطالعات متعدد، عكس ‌هاي قديمي، هوايي، نقشه‌ هاي كامل از بافت و تك بناها فرآیند مستندسازی و تکمیل پرونده را برای ثبت مهیا سازد.

وی اذعان داشت: علاوه براین تشکیل یک گروه مرجع با ترکیبی از صاحب نظران حوزه های مختلف و گروه های منتفع می تواند جهت دهی موضوع ثبت جهانی ماسوله را قاعده مند کند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان یادآورشد: مهمترین اولویت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی در استان ماسوله بوده اما مناطقی همانند موزه میراث روستایی، قلعه رودخان جزء مناطق مستعد برای حضور هرچه بیشتر گردشگران در سطح ملی و بین المللی است./ش

برچسب ها: صنایع ، دستی ، گردشگری ، گیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.